Partnerzy serwisu:

Narodowy Plan Inwestycyjny Czech. Chcą przyspieszyć modernizację dróg

Magdalena Romanowska 22.02.2020

Narodowy Plan Inwestycyjny Czech. Chcą przyspieszyć modernizację dróg
fot. GDDKiA
Czechy ogłosiły Narodowy Plan Inwestycyjny na lata 2020-2050. Wśród pomysłów na rozwój infrastruktury znalazły się między innymi ustalenia dotyczące modernizacji czeskiej autostrady D1, będącej połączeniem z polską autostradą A1. Założenia uwzględnione w NIP mają zniwelować długoletnie zaniedbania i niezadowolenie społeczne związane z przedłużającą się przebudową tego odcinka, a także innych wymagających remontów dróg.
Narodowy Plan Inwestycyjny zawiera 20 tys. projektów, rozłożonych na trzy dekady. Ponad 77 proc. projektów dotyczy infrastruktury transportowej. Wśród nich znalazł się między innymi plan oddania do użytku 110 km nowych autostrad do 2021 r. W Czechach od 2011 roku oddano 130 km autostrad, czyli mniej niż w latach 90. Zwłaszcza przedłużająca się modernizacja autostrady D1, łączącej Pragę, Brno i Ostrawę z polską autostradą A1, powodowała ponadto protesty obywateli. Niedawno Czechy ogłosiły też szukają alternatywnych źródeł finansowania dla rozbudowy dróg. Czeskie Ministerstwo Transportu poszukuje prywatnego inwestora do budowy prawie 80 km autostrady D35 między Ostrowem a Mohelnicami.

Rząd szacuje koszty inwestycji NPI na 8 bln koron czeskich (prawie 320 mld euro). Zgodnie z projektem ustawy budżetowej na 2020 r., przyjętym przez czeski parlament w grudniu ub.r., inwestycje realizowane w bieżącym roku będą kosztować prawie 6 mld euro. Oznacza to, że Czechy zwiększyły nakłady na ten cel o ok. 1 mld euro w skali roku.

W planach gabinetu premiera Andreja Babiša uwzględnione zostało również poszerzenie infrastruktury regionalnej na bazie przebiegających przez Czechy korytarzy Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T): „Bałtyk–Adriatyk”, „Wschód / wschodnia część regionu Morza Śródziemnego” oraz „Ren–Dunaj”.

Plan ma przeciwdziałać spowolnieniu gospodarczemu, które Komisja Europejska prognozuje wobec Czech. Wzrost PKB, który w 2018 r. wynosił 3 proc., a w 2019 r. – 2,5 proc., w 2020 r. jest przewidywany na 2,2 proc., a w 2021 – na 2,1 proc.

Inwestycje w infrastrukturę, jak np. modernizacja linii kolejowych pomiędzy Czechami i Słowacją czy dokończenie autostrady D52 do granicy z Austrią (z Pragi i Brna do Wiednia), mają skuteczniej łączyć Czechy z sąsiadami. Lepsze połączenia z Polską ma zapewnić dokończenie autostrady D11 do Lubawki (początek inwestycji zaplanowano na 2023 r.) i zespolenie jej z planowanym po polskiej stronie przygranicznym odcinkiem drogi S3. Plan zakłada także dokończenie drogi D48 (budowanej od 2017 r.), która łączy Śląsk Cieszyński z autostradą D1.

W planowaniu rozwoju regionalnej infrastruktury przez Czechy współpraca wyszehradzka odgrywa większą rolę niż Inicjatywa Trójmorza. W treści NPI znalazło się mało punktów wspólnych z dokumentami Inicjatywy Trójmorza. Mowa tylko o inicjatywie budowy kanału Odra-Łaba-Dunaj, która wymaga jeszcze konsultacji różnego szczebla.
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony