Partnerzy serwisu:

Nie będzie jazdy „na zderzaku”. W mieście także w nocy pojedziemy 50 km/h

Redakcja 24.11.2020

Nie będzie jazdy „na zderzaku”. W mieście także w nocy pojedziemy 50 km/h
fot. Google Maps
Rząd przyjął dziś projekt nowelizacji ustawy prawo o ruchu drogowym. Zmiany dotyczą m.in. ujednolicenia limitów prędkości w terenie zabudowanym bez względu na porę dnia oraz uregulowania minimalnej odległości między pojazdami na drogach szybkiego ruchu.
Przyjęte dziś zmiany zostały zaproponowane przez Ministerstwo Infrastruktury i Krajową Radę Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Przyjęto także zmiany dotyczące ochrony pieszych.

Jak napisano w komunikacie, niezachowanie odległości między pojazdami na drogach ekspresowych i autostradach. Potwierdzają to policyjne statystyki. Jazda „na zderzaku” to nagminne przewinienie polskich kierowców. Teraz maja temu zapobiegać przepisy.

„To niezwykle ryzykowana praktyka zwłaszcza na drogach szybkiego ruchu, takich jak autostrady i drogi ekspresowe. W sytuacji awaryjnej, która wymaga natychmiastowego działania, kierowca nie ma żadnych szans na szybką reakcję” – czytamy w komunikacie.

Inicjatorzy przepisu zwracają także uwagę, że w przypadku niezachowania odpowiedniej odległości ograniczone jest dodatkowo pole widzenia, uniemożliwiając zidentyfikowanie przeszkody znajdującej się przed poprzedzającym pojazdem. Nagłe wyhamowanie pojazdu jadącego z przodu zmusza jadących z tyłu do gwałtownego hamowania, przez co nierzadko dochodzi do karambolu.

W projekcie zaproponowano, aby na drogach szybkiego ruchu (autostradach i drogach ekspresowych) bezpieczna odległość między pojazdami wynosiła połowę aktualnej prędkości, czyli kierowca jadący 100 km/h musi jechać 50 m za poprzedzającym samochodem, 120 km/h – 60 m, 140 km/h – 70 m. Podobne rozwiązania – jak wskazano – zostały zastosowane w wielu europejskich państwach, w tym m.in. w Niemczech.

Odstępstwo od obowiązku zachowywania bezpiecznej odległości między pojazdami na drogach ekspresowych i autostradach ma dotyczyć przypadków, w których kierujący pojazdem wykonuje manewr wyprzedzania.

Druga istotną zmiana jest zrównanie prędkości w obszarze zabudowanym do 50 km/h w dzień i w nocy.

Ta zmiana ma na celu przede wszystkim poprawę bezpieczeństwa pieszych jako niechronionych uczestników ruchu drogowego.

Z analiz badawczych wynika, że różnica prędkości między 50 i 60 km/h ma istotne znaczenie dla długości drogi hamowania pojazdu oraz potencjalnych skutków zdarzeń drogowych. Ponad 95% pieszych ma szanse przeżyć wypadek przy prędkości uderzenia przez pojazd mniejszej niż 30 km/h, a szanse te bardzo spadają, gdy prędkość pojazdu uderzającego w pieszego jest większa od 50 km/h.

Obecnie Polska jest jedynym krajem w UE, który nadal dopuszcza jazdę z prędkością 60 km/h w obszarze zabudowanym.

W przyjętym dziś projekcie zmian zaproponowano także inne regulacje dotyczące ochrony pieszych. Można o nich przeczytać TUTAJ


PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony