Partnerzy serwisu:

Nie tylko Via Carpatia. Ministrowie transportu Polski i Słowacji o transgranicznych inwestycjach

inf. pras./Redakcja 26.08.2020

Nie tylko Via Carpatia. Ministrowie transportu Polski i Słowacji o transgranicznych inwestycjach
fot. GDDKiA
W obszarze drogowym Via Carpatia oraz droga ekspresowa S1 z kontynuacją w postaci D3 po stronie słowackiej – to kluczowe inwestycje istotne zarówno dla Polski jak i Słowacji. Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk po raz pierwszy spotkał się ze swoim (nowym) odpowiednikiem na Słowacji. Przedmiotem rozmów było także połączenie kolejowe.
25 sierpnia 2020 r. minister infrastruktury Andrzej Adamczyk spotkał się w Bratysławie z ministrem transportu i budownictwa Republiki Słowackiej Andrejem Doležalem. Celem spotkania było podsumowanie dotychczasowych relacji w zakresie infrastruktury transportowej między Polską a Słowacją oraz nakreślenie priorytetów na przeszłość.

Tematami rozmów były m.in. sprawy związane z rozwojem i budową korytarza Via Carpatia, ciągu drogowego S1-D3 oraz współpraca przy modernizacji innych połączeń infrastruktury transgranicznej, jak np. Chyżne – Trstena, w celu stworzenia dogodnej i konkurencyjnej oferty przewozowej w transporcie drogowym i kolejowym.

Minister Adamczyk przypomniał, że podpisanie w kwietniu 2019 r. w Łańcucie deklaracji dotyczącej wspólnej budowy korytarza Via Carpatia jest czytelnym znakiem dla Komisji Europejskiej, że Polska i Słowacja poważnie traktują inwestycje infrastrukturalne na swoim pograniczu, co przełoży się na poprawę mobilności na tym obszarze.

– Nowoczesna infrastruktura drogowa, zwłaszcza w regionach przygranicznych, jest podstawowym warunkiem integracji naszych systemów transportowych oraz Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

W tym kontekście minister wskazał na niezwykle istotną, również z perspektywy Słowacji, inwestycję kolejową na odcinku Podłęże – Szczyrzyc – Mszana Dolna/Tymbark. Jej realizacja pozwoli na skrócenie czasu przejazdu pociągiem między Krakowem a terenami górskimi i granicą państwa w Muszynie, w ten sposób polepszając dostępność transportową Pienin i Beskidu Sadeckiego oraz Tatr po słowackiej stronie granicy.

Było to pierwsze spotkania ministra A. Adamczyka i A. Doležala. Nowy słowacki rząd został zaprzysiężony w marcu 2020 r. Ministrowie planują wzmocnienie koordynacji w zakresie inwestycji infrastrukturalnych między Polską a Słowacją.


Jeśli chodzi o inwestycje, którymi zainteresowane są oba kraje, Via Carpatia po stronie polskiej w całości jest już albo w realizacji albo na etapie przygotowawczym. Minister Adamczyk zapewniał niedawno, że całym szlakiem w Polsce pojedziemy w 2025 roku.

W przypadku S1 GDDKiA kompletuje umowy na realizację trasy pomiędzy Mysłowicami i Bielsko-Białą. Ruszyła także budowa ekspresówki, która zastąpi ostatnie wąskie gardło na trasie – mowa o obejściu Węgierskiej Górki.

Konkretyzują się także plany w zakresie inwestycji kolejowych. PKP PLK prowadzi prace projektowe dla trasy Podłęże – Piekiełko.

PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony