Partnerzy serwisu:

Niemal 1,5 tony bursztynu na terenie przekopu Mierzei Wiślanej

Leonard Dolecki 15.05.2019

Niemal 1,5 tony bursztynu na terenie przekopu Mierzei Wiślanej
fot. Wikimedia Commons
Dziś, 15 maja, w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej (MGMiŻŚ), odbyła się konferencja prasowa poświęcona obecności bursztynu na terenie, na którym powstać ma przekop Mierzei Wiślanej. Jak poinformował szef resortu, Marek Gróbarczyk – na terenie inwestycji znajduje się ok 1,4 tony bursztynu.
Nieopłacalny bursztyn

– Okazało się, że niestety nie pokryjemy kosztów budowy całości kanału żeglugowego – zaznaczył dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni, kpt. Wiesław Piotrzkowski. – Na terenie inwestycji znajdują się dwa złoża. Pierwsze z nich, znajdujące się bliżej Zatoki Gdańskiej, to ok. 900 kg bursztynu (złoże A – północne), a drugie, to ok. 500 kg bursztynu (złoże B – południowe) – dodał.

Uczestnicy konferencji zaznaczyli jednak, że wydobycie bursztynu ze złoża północnego nie będzie opłacalne ponieważ jest to bursztyn bardzo drobny o niskiej wartości, który mógłby zostać użyty jedynie do produkcji nalewek. Inwestor zaznaczył więc, że wydobycie nastąpi jedynie ze złoża południowego, którego wartość to ok. 500 tys. zł. W tym przypadku kamienie są takiej wielkości, że mogą być już użyte do drobnego jubilerstwa.

– Nawet w tym przypadku złoża południowego (o lepszej jakości – dop. red.) koszt wydobycia będzie porównywalny, lub nawet droższy od wartości złoża – powiedziała wicedyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni, Anna Stelmaszyk-Świerczyńska.

Ostatecznie na bursztynie inwestor nie zarobi. Koszty z nim związane należało już ponieść podczas przeprowadzonych badań. Więc w ogólności do wydobycia będzie trzeba jeszcze dołożyć. MGMiŻŚ nie chce jednak zmarnować tego materiału.

Rządowa inwestycja

– Budowa kanału przez Mierzeję Wiślaną jest dla nas priorytetem. 22 maja otwieramy oferty w przetargu, a potem jak najszybciej będziemy chcieli podpisać umowę oraz rozpocząć prace – mówił podczas dzisiejszej konferencji prasowej minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, Marek Gróbarczyk.

W ramach prowadzonej obecnie pierwszej części przetargu związanego z realizacją przekopu przez Mierzeję, wykonane mają być m.in.: port osłonowy od strony Zatoki Gdańskiej, kanał żeglugowy ze śluzą i konstrukcją zamknięć wraz ze stanowiskami oczekiwania od strony Zatoki Gdańskiej i Zalewu Wiślanego, oznakowanie nawigacyjne, budynki techniczne, parkingi, punkt widokowy, nowy układ drogowy (w tym dwa ruchome stalowe mosty) oraz sztuczna wyspa na Zalewie Wiślanym.

Planowany kanał żeglugowy ma mieć 1,3 km długości i 5 metrów głębokości i ma umożliwić wpływanie do portu w Elblągu jednostek o parametrach morskich, tj. zanurzeniu do 4 m, długości 100 m i szerokości 20 m. Koszt specyficznej na naszym rynku inwestycji oszacowano pierwotnie na 880 mln zł, teraz mówi się, że może to być ok. 500 mln zł więcej. Przekop, według planu ma być wykonany do 2022 roku.

Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony