Partnerzy serwisu:

Nieudane podejście dla projektu obwodnicy Raby Wyżnej

Przemysław Farsewicz 23.11.2021

Nieudane podejście dla projektu obwodnicy Raby Wyżnej
fot. Google Maps
Fiaskiem zakończyło się kolejne podejście Zarządu Dróg Wojewódzkich w Krakowie. Nie udaje się znaleźć projektanta, który miałby opracować warianty budowy obwodnicy Raby Wyżnej w ciągu DW-958. Nowa droga pozwoliłaby wyprowadzić poza tereny zabudowane ruch drogowy w stronę Zakopanego. Przez tę miejscowość prowadzi bowiem tzw. Zakopianka Bis.
ZDW w Krakowie prowadziło czwarte już postępowanie przetargowe na opracowanie wielowariantowej koncepcji obwodnicy Raby Wyżnej oraz pozyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Planowana droga omijałaby jednocześnie Rokiciny Podhalańskie i Chabówkę.

Kolejne postępowanie na projektanta nie zostało rozstrzygnięte, gdyż do zamawiającego nie wpłynęła żadna oferta. Po raz kolejny ZDW przeznaczył tę samą kwotę na zadanie – 500 tys. zł.

W poprzednim – trzecim – postępowaniu zgłosiła się tylko jedna firma Voessing z Bydgoszczy z ofertą na 2,447 mln zł. Inwestor unieważnił postępowanie. Podobny los spotkał dwa wcześniejsze przetargi – pierwszy, ponieważ jedyna oferta mieszcząca się w budżecie nie spełniła wymagań formalnych, natomiast w drugim nie było ofert.

W ramach zamówienia wykonawca miałby do opracowania studium korytarzowe, koncepcję wielowariantową, materiały do decyzji środowiskowej wraz ze złożeniem wniosku oraz uzyskanie tej decyzji, a także koncepcję programową z elementami programu funkcjonalno-użytkowego.

Efektem ma być przedstawienie wariantowych rozwiązań nowego przebiegu drogi wojewódzkiej nr 958. Opracowania mają także dać odpowiedź na pytanie o zasadność oraz skutki realizacji nowego układu drogowego – chodzi m.in. o wpływ na przepustowość i bezpieczeństwo ruchu.

Droga wojewódzka nr 958 Chabówka – Zakopane jest alternatywą dla drogi krajowej nr 47 Chabówka – Zakopane, czyli popularnej Zakopianki. Ponieważ prowadzi przez tereny zabudowane, podróż tą trasą napotyka na liczne zjazdy i skrzyżowania niedostosowane do krajowego ruchu. To z kolei przekłada się na gorszą przepustowość i niższe bezpieczeństwo.

Kompleksowa rozbudowa tej drogi nie jest możliwa ze względu na lokalizację pomiędzy torami kolejowymi a rzeką Rabą. Budowa obwodnicy nie tylko wyprowadziłaby ruch poza teren zabudowany, ale i poprawiłaby połączenia z drogą krajową nr 7 Rabka – Chyżne, uwzględniając także planowaną rozbudowę trasy krajowej do drogi o parametrach ekspresowej. Obwodnica w założeniach miałaby być drogą klasy G z jedna jezdnią, po jednym pasie ruchu w każdym kierunku.
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony