Partner serwisu

NIK: Brakuje pieniędzy na utrzymanie mostów i przepustów. Fatalne skutki

Elżbieta Pałys 11.05.2021

NIK: Brakuje pieniędzy na utrzymanie mostów i przepustów. Fatalne skutki
fot. Jerzy Górecki/Pixabay
Blisko 75 proc. mostów i przepustów podlegających samorządowym zarządcom dróg w woj. łódzkim jest w stanie niepokojącym, niedostatecznym lub przedawaryjnym – stwierdziła Najwyższa Izba Kontroli po zakończonej kontroli. Winą jest m.in. brak środków.
Jak pokazała kontrola, bronią się jedynie obiekty będące w zarządzie GDDKiA. W tym przypadku 85 proc. obiektów mostowych było w stanie odpowiednim (ocena 5 pięciostopniowej skali) lub zadowalającym (ocena 4). Najgorzej jest w powiatach – tam żaden z badanych obiektów nie zasłużył na ocenę zadowalającą.

Jeśli chodzi o obiekty samorządowe, to aż 75 proc. znajdowało się w stanie niepokojącym (ocena 3), niedostatecznym (ocena 2) lub przedawaryjnym (ocena najniższa, czyli 1). W przypadku zarządców powiatowych blisko 88 proc. kontrolowanych obiektów wymagało pilnych napraw.

Jakie problemy stwierdzono? Najczęstsze zauważone usterki to: uszkodzenia ustroju nośnego, nieszczelność izolacji ustroju nośnego i uszkodzenia balustrad, które stanowią bezpośrednie zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu. Z kolei, jak zauważyli inspektorzy, uszkodzenia ustroju nośnego w postaci popękanego betonu, w dłuższym okresie grożą pogorszeniem nośności mostów lub wręcz trwałym uszkodzeniem tych obiektów.

Zasadniczym problemem jest brak środków. To z tego powodu zarządcy powiatowi i gminni podejmowali jedynie najpilniejsze prace interwencyjne. Działania naprawcze, remontowe i modernizacyjne zdecydowanie ograniczono. Niekiedy pieniędzy brakowało nawet na podtrzymanie dotychczasowego stanu technicznego przepraw – zauważa NIK.

Zarządcy co prawda w swoich planach zakładali środki na poprawę tej infrastruktury, ale ostatecznie na planach się kończyło – faktycznie przyznawane kwoty nijak się miały do tych planowanych. Na inwestycje środków nie było w ogóle.

NIK apeluje o zapewnienie środków finansowych na zadania związane z utrzymaniem obiektów mostowych i przepustów na poziomie, który odpowiada potrzebom w tym zakresie. Sugeruje także dopuszczenie możliwości wykorzystania na te potrzeby środków zewnętrznych, np. z rezerwy subwencji ogólnej, czy Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg.
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony