Partner serwisu

Norwegia. DB Schenker uruchomi bezemisyjny kontenerowiec

inf. pras. 10.06.2022

arrow
arrow
Norwegia. DB Schenker uruchomi bezemisyjny kontenerowiec
fot. mat. pras.
Norwegia. DB Schenker uruchomi bezemisyjny kontenerowiec
Norwegia. DB Schenker uruchomi bezemisyjny kontenerowiec
DB Schenker planuje uruchomić w Norwegii bezemisyjny kontenerowiec przybrzeżny. W pełni elektryczna jednostka ma unikalną konstrukcję. To pierwsze tego typu rozwiązanie na świecie. Współpracuje przy nim kilka podmiotów.
Po podpisaniu wstępnej umowy (Pre-Study), spółka DB Schenker i współpracujący z nią partnerzy – gigant na rynku meblowym Ekornes i projektant statków Naval Dynamics, wraz z firmami KONGSBERG i Massterly, podjęli pierwsze kroki w ambitnym, wspólnym przedsięwzięciu. Celem jest zastąpienie tradycyjnych statków wykorzystywanych wzdłuż linii wybrzeża Norwegii w okolicach Ikornnes i Ålesund. Nowy, autonomiczny, elektryczny, krótkodystansowy kontenerowiec bazuje na opracowanej we współpracy z KONGSBERG i Massterly koncepcji NDS AutoBarge 250 firmy Naval Dynamics.

Statek będzie pływał między rodzimym portem Ekornes, Ikornnes i Ålesund, który obsługuje główne morskie porty towarowe w Europie. Jednostka pokona trasę 43 km (23 NM) w ciągu trzech godzin z prędkością 7,7 węzła. Długość statku wyniesie 50 metrów, nośność całkowita to 300 ton. Począwszy już od stępki, to konstrukcja przeznaczona do autonomicznego i bezemisyjnego działania. Jest to jednostka bezzałogowa, ale będzie monitorowana i sterowana przez personel centrum zdalnej obsługi Massterly. Członkami zespołu będą m.in. certyfikowani nawigatorzy i inżynierowie.

Planowane rozwiązanie w zakresie dwukierunkowej transmisji danych między statkiem i centrum zdalnej obsługi ma szansę stać się rewolucyjnym rozwiązaniem w sektorze transportu morskiego.

– Cieszymy się, że możemy dalej zacieśniać już i tak silne relacje z naszym klientem Ekornes. To wyjątkowy projekt i kolejny ważny krok w kierunku bardziej ekologicznych łańcuchów dostaw. Doskonale wpisuje się w nasz ogólny program zrównoważonego rozwoju w transporcie morskim, w którym, wraz z naszymi partnerami, przejmujemy inicjatywę – powiedział Knut Eriksmoen, dyrektor generalny DB Schenker w Norwegii.

– Nieustannie pracujemy nad osiągnięciem naszego celu, jakim jest pozycja wiodącego producenta ekologicznych mebli klasy premium. Dzięki temu przełomowemu przedsięwzięciu osiągniemy wytyczone przez nas cele w zakresie zrównoważonego rozwoju, stosując najbardziej innowacyjne technologie, jakie są tylko dostępne. Wykorzystując autonomiczny i elektryczny statek do bezpośredniego odbioru naszych produktów Stressless z doku załadunkowego w Ikornnes, znacznie zredukujemy nasz całkowity ślad węglowy. Zyskamy również lepszą kontrolę nad własną logistyką, a także większą elastyczność – mówi Roger Lunde, dyrektor generalny Ekornes AS.

Geir Håøy, dyrektor generalny KONGSBERG ASA dodał: – Dostrzegamy odchodzenie od transportu drogowego towarów – ze znacznym udziałem emisji dwutlenku węgla – na rzecz czystego, energooszczędnego, transportu morskiego na krótkich dystansach. Biorąc pod uwagę nasze wieloletnie doświadczenie w tworzeniu i udoskonalaniu systemów do obsługi statków, jesteśmy w stanie przeprowadzić pionierską pracę w ramach tego projektu. Obecnie firma KONGSBERG jest zaangażowana w obsługę kilku w pełni elektrycznych i autonomicznych statków, w tym Yara Birkeleand i ASKO. Z wielką przyjemnością wniesiemy swoją fachową wiedzę i doświadczenie we współpracy z DB Schenker i Ekornes.

Jak zauważa Tom Eystø, dyrektor zarządzający Massterly, mały, w pełni elektryczny i energooszczędny statek towarowy będzie działał bez załogi. – Massterly będzie go obsługiwać ze zdalnego centrum operacyjnego. Bardzo optymistyczne jest to, że jeden z największych na świecie operatorów logistycznych, firma DB Schenker, widzi korzyści płynące z bezzałogowej i bezemisyjnej żeglugi. Mamy nadzieję, że projekt ten będzie inspiracją do powstania większej liczby podobnych jednostek – mówi.

Øystein Jaer, dyrektor generalny Naval Dynamics AS stwierdził: –AutoBarge 250 Coast Feeder został zaprojektowany, począwszy już od stępki, do wydajnych, autonomicznych operacji z zerową emisją. We współpracy z Massterly AS – operatorem i zarządcą technicznym statku – oraz Kongsberg Maritime AS – dostawcą technologii – jesteśmy pewni, że firmy DB Schenker i Ekornes będą mogły działać w optymalnym i opłacalnym łańcuchu dostaw, który spełni przyszłe wymagania klientów na całym świecie.

Liczne zalety tego rozwiązania to m.in. zerowa emisja spalin, szybszy i bardziej efektywny transport oraz wpływ na zmniejszenie ruchu drogowego. Jako że wszystko to prowadzi do neutralności klimatycznej, wspólnym interesem stron jest, po zaprezentowaniu tego pionierskiego rozwiązania w Norwegii, podjęcie kolejnych kluczowych kroków w kierunku uzyskania zgody norweskiego Urzędu Morskiego, jak również rządowych zachęt do dalszego zrównoważonego rozwoju i technologii.

PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony