Partnerzy serwisu:

Nowe połączenie Tarnowa z A4 jednak w projektuj i buduj

Elżbieta Pałys 21.05.2019

Nowe połączenie Tarnowa z A4 jednak w projektuj i buduj
fot. Google Maps
Ruszył nowy przetarg na budowę połączenia strefy aktywności gospodarczej w Tarnowie z węzłem Wierzchosławice na autostradzie A4. Zamawiający – Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie – wraca do koncepcji realizacji w trybie zaprojektuj i wybuduj.
Chodzi o budowę łącznika – jednojezdniowej drogi klasy G, pomiędzy Mościcami oraz Strefą Aktywności Gospodarczej w Tarnowie a węzłem Wierzchosławice na A4. Droga ma mieć długość ok. 2,62 km i przekrój dwu- oraz trzypasowy. Częścią przedsięwzięcia ma być także budowa mostu przez Dunajec.

Plan na te inwestycję powstał już dość dawno. Pierwszy przetarg ruszył w lutym ub. roku, ale został unieważniony – oferty istotnie przekroczyły budżet zamawiającego.

Porozumienie samorządów 

Okoliczności zmieniły się na początku tego roku, kiedy to kilka jednostek postanowiło wspólnie działać na rzecz tej inwestycji. Samorządy województwa małopolskiego, powiatu tarnowskiego, miasta Tarnowa i gminy Wierzchosławice, a także Grupa Azoty zadeklarowały współpracę oraz materialne wsparcie dla budowy łącznika. W formalnie zawartym porozumieniu ustalono, że najpierw ogłoszony będzie przetarg na przygotowanie dokumentacji projektowej, a w drugiej kolejności nastąpi budowa. Dodatkowo zadanie postanowiono podzielić na części, co miało umożliwić poszukiwanie różnych źródeł finansowania dla każdej z części.

W ślad za tym ZDW w Krakowie ogłosił przetarg na wykonanie projektu technicznego łącznika w podziale na trzy części. Oferty miały być otwarte 20 maja, ale niedawno postępowanie unieważniono. Ze względu na to, że zmieniły się uwarunkowania zewnętrzne, inwestor wraca do formuły projektuj i buduj. Właśnie ruszył nowy przetarg.

Jak wyjaśnił krakowski ZDW, na unieważnienie przetargu dotyczącego samego projektu wpłynęły m.in. aspekty finansowe – okazało się, że początkowo niedostateczny poziom finansowania uległ zwiększeniu i „pojawiły się możliwości dalszego jego zwiększenia”.
 Istotne znaczenie miała też zmiana stanowiska PGW Wody Polskie co do lokalizacji podpory mostu. Jej efektem jest możliwość budowy mostu o rozpiętości przęsła nurtowego o 100 m mniejszej niż zakładano pierwotnie, co z kolei ma znaczące przełożenie na koszty inwestycji.

Projekt i budowa razem

W tej sytuacji kontynuowanie przetargu na sam projekt uznano za nieuzasadnione i zdecydowano o wdrożeniu bardziej ekonomicznej formuły zaprojektuj i wybuduj.

W ogłoszonym właśnie przetargu ZDW zamawia opracowanie dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem decyzji ZRID dla budowy łącznicy jako drogi klasy G jednojezdniowej, o przekroju dwu i trzy pasowym, długości ok. 2,62 km wraz z budową obiektu mostowego na rzece Dunajec. Oczekuje także wykonania robót budowlanych w tym zakresie.

Oferty będą przyjmowane do 21 czerwca 2019 roku, a inwestor zakłada, że inwestycja zakończy się do 30 czerwca 2023 r.

Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony