Partnerzy serwisu:

Obejście Węgierskiej Górki wciąż czeka na wykonawcę

Elżbieta Pałys 18.02.2019

Obejście Węgierskiej Górki wciąż czeka na wykonawcę
Fot. Google Maps
Być może w drugim kwartale dojdzie do podpisania umowy na budowę odcinka drogi ekspresowej S1 – obejścia Węgierskiej Górki, ale jest to tylko termin orientacyjny. Inwestor na razie czeka na wyrok sądu. 
Chodzi o drogę S1 Przybędza – Milówka na odcinku, który pozwoli ominąć m.in. miejscowość Węgierska Górka. Obecnie ruch tranzytowy, na trasie wiodącej w kierunku granicy państwa, przez brak krótkiego ekspresówki prowadzi przez tę niewielką miejscowość. To ma się zmienić. Na razie jednak czekamy na zakończenie procedury przetargowej.

Postępowanie związane z wyborem wykonawcy ruszyło ponad rok temu – w połowie stycznia ub. roku. W październiku GDDKiA wybrała ofertę firmy Toto – najtańszą i zarazem jedyną, która mieściła się w budżecie. Trzech wykonawców: konsorcjum Salini, Mirbud oraz China Railway odwołało się do Krajowej Izby Odwoławczej. Po uwzględnieniu części argumentów stron odwołujących się, KIO nakazała unieważnić wybór najkorzystniejszej oferty oraz ponownie rozpatrzyć oferty. W ponownej ocenie ofert nie miały być brane pod uwagę propozycje złożone przez właśnie przez Toto oraz przez konsorcjum Salini – ich oferty zostały przez Izbę wykluczone.

Zdecyduje sąd 

Wybór najkorzystniejszej oferty został unieważniony, ponownego rozstrzygnięcia jednak jeszcze nie ma. Okazuje się, że do Sadu Okręgowego w Katowicach wpłynęła skarga na orzeczenie KIO. Złożyło je konsorcjum China Railway i Polbud Pomorze. Dalsze kroki wyznaczy wyrok sądu.

Jak tłumaczy Marek Prusak, rzecznik prasowy śląskiego oddziału GDDKiA, w przypadku oddalenia skargi i uznania jej przez Sąd za niezasadną, zamawiający będzie postępował zgodnie z wydanym w tej sprawie i zaskarżonym wyrokiem KIO (ponowna ocena ofert bez udziału Toto i Salini).

– W przypadku natomiast uwzględnienia wniesionej skargi przez Sąd, zarówno w całości, jak i w części, przedmiotowy wyrok KIO odpowiednio w całości lub w części zostanie uchylony i zmieniony przez Sąd. W takim przypadku wiążące dla Zamawiającego będą wytyczne, co do dalszego postępowania zawarte w w/w wyroku Sądu – mówi przedstawiciel GDDKiA.

W tych okolicznościach GDDKiA nie jest w stanie precyzyjnie określić terminu, w którym będzie podpisana umowa na wykonanie tej trasy. Jako najbardziej prawdopodobny wskazuje drugi kwartał tego roku (po ponownym wyborze oferty musi jeszcze być czas na kontrolę uprzednią prezesa UZP), zaznaczając jednak, że jest to termin orientacyjny.

Kto walczy

W przetargu wpłynęło 7 ofert. Najtańsza (złożona przez Toto i wykluczona zaskarżonym orzeczeniem KIO) jest warta 1,181 mld zł. Kolejna należy do konsorcjum na czele z Mirbudem i kosztuje 1,378 mld zł. Trzecie pod względem ceny to oferta konsorcjum Salini, także wykluczona przez KIO, na czwartym miejscu jest konsorcjum na czele z PTU Intercor – 1,499 mld zł, a na piątym konsorcjum którego liderem jest China Railway (skarżąca do sądu wyrok KIO). Na dalszych miejscach są oferty Porr – 1,716 mld zł oraz Metrostav – 1,794 mld zł.

Dobrą informacja jest to, że jak dowiedzieliśmy się w GDDKiA, wszyscy wykonawcy podtrzymali ważność ofert i przedłużyli termin związania ofertą.

W ramach obejścia Węgierskiej Górki powstanie odcinek drogi o długości 8,5 km. Połączy on zrealizowane już odcinki S1: Żywiec – Przybędza i Milówka – Szare. To dość trudny fragment drogi – do wybudowania są dwa tunele: jeden o długości ok. 830 m pod masywem Barania, drugi liczący 980 m pod masywem Białożyński Groń. W ramach kontraktu powstaną też estakady nad dolinami potoków górskich i drogi dojazdowe.
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony