Partnerzy serwisu:

Od 2035 roku bez samochodów spalinowych?

ep. 15.07.2021

Od 2035 roku bez samochodów spalinowych?
fot. Pixabay
Unia chce przyspieszyć proces związany z redukcją CO2. Zgodnie z nowym projektem zmian w tym zakresie od 2035 roku wszystkie nowe samochody osobowe i dostawcze mają być bezemisyjne.
Takie zmiany Komisja Europejska proponuje wprowadzić do rozporządzenia określającego normy emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i dla nowych lekkich pojazdów użytkowych z 2019 roku.

Cele na rok 2035

Zgodnie z nowymi celami, średnie emisje CO2 z nowych samochodów od roku 2030 mają być zredukowane o 55 proc., natomiast pięć lat później, czyli w roku 2035 o 100 proc. w stosunku do poziomów z roku 1990. Oznacza to w praktyce, że od tego czasu wszystkie nowe samochody mają być bezemisyjne.

W ślad za tym na państwa członkowskie nałożony zostanie obowiązek zwiększania dostępu do ładowania pojazdów bezemisyjnych proporcjonalnie do ich sprzedaży. Unia chce, by punkty ładowania samochodów elektrycznych na autostradach były dostępne co 60 km, natomiast punkty tankowania wodoru co 150 km.

Koniec paliw kopalnych 

Planowane zmiany są elementem Zielonego Ładu – polityki, zgodnie z którą do 2050 roku Europa osiągnie neutralność klimatyczną.

– Gospodarka oparta na paliwach kopalnych osiągnęła swoje granice. Następnym pokoleniom chcemy zostawić zdrową planetę, a także zapewnić dobre miejsca pracy i wzrost gospodarczy, który nie szkodzi przyrodzie – powiedziała przewodnicząca Komisji Europejskiej, Ursula von der Leyen. – Europejski Zielony Ład to nasza strategia wzrostu, która zmierza ku gospodarce bezemisyjnej. Europa była pierwszym kontynentem, który ogłosił, że będzie neutralny dla klimatu w 2050 r., a teraz jesteśmy pierwszymi, którzy przedstawiają konkretny plan działania. Europa realizuje politykę przeciwdziałania zmianie klimatu poprzez innowacje, inwestycje i rekompensatę społeczną – dodała Ursula von der Leyen.

Wymogi dla lotnictwa i żeglugi 

W ramach zmian, które mają przyspieszyć ten proces Unia proponuje także przepisy związane z handlem uprawnieniami do emisji. Nowe przepisy będą także dotyczyły lotnictwa i transportu wodnego. Jak podano, rozporządzenie w sprawie infrastruktury paliw alternatywnych nakłada wymóg, aby samoloty i statki miały dostęp do czystej energii elektrycznej w głównych portach i na lotniskach. Będzie także zobowiązanie dostawców paliw do włączania coraz większych ilości zrównoważonych paliw lotniczych do paliw zasilających silniki odrzutowe uzupełnianych w portach lotniczych UE. Uwzględniono tu także niskoemisyjne paliwa syntetyczne.

Ustanowiony ma być także maksymalny limit emisji gazów cieplarnianych przez statki, które zawijają do do europejskich portów.

Komisja zaproponowała także większe obniżenie ogólnego pułapu emisji CO2 i zwiększenie rocznego tempa ich redukcji. Wśród propozycji jest stopniowe wycofywanie bezpłatnych uprawnień do emisji dla lotnictwa oraz dostosowane do światowego mechanizmu kompensacji i redukcji dwutlenku węgla dla lotnictwa międzynarodowego. Po raz pierwszy do unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji mają być włączone emisje z żeglugi.

Dodatkowo, w odpowiedzi na brak redukcji emisji w transporcie drogowym i w budynkach, zaproponowano odrębny nowy system handlu uprawnieniami do emisji w odniesieniu do dystrybucji paliwa dla transportu drogowego i budynków.
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony