Partnerzy serwisu:

Odbudowa mostu w Genui. Kluczowe prace zakończone

Elżbieta Pałys 03.05.2020

Odbudowa mostu w Genui. Kluczowe prace zakończone
fot. mat. pras./Pergenova
Po 19 miesiącach od katastrofy, w której doszło do zawalenia się mostu Morandiego w Genui, zakończyły się główne prace związane z budową nowego obiektu. Ostatni element mostu został umieszczony w docelowym miejscu.
O zakończeniu ważnego etapu prac poinformowała firma RINA odpowiedzialna za nadzór nad przedsięwzięciem związanym z wyburzeniem starego mostu i jego obudową. Na nowy obiekt czeka m.in. 580 tys. mieszkańców Genui.

Przypomnijmy, 18 sierpnia 2018 roku w tym włoskim mieście doszło do zawalenia mostu Morandiego, zwanego wiaduktem Polcevera. Obiekt był częścią autostrady A10. W czasie katastrofy na obiekcie odbywał się normalny ruch. Zginęły 43 osoby.

– Chociaż nie jest to jeszcze otwarcie, jest to ważny krok w projekcie, na który z niecierpliwością czeka społeczność Genui licząca ponad 580 tys. mieszkańców – stwierdza firma w komunikacie. Jak wylicza, inżynierowie RINA spędzili na zarządzaniu tym projektem ponad 150 tys. godzin, dbając o to by był realizowany zgodnie z przewidzianym budżetem i na czas, pomimo wyzwań związanych z Covid-19.

W projekt od strony zarządzania zaangażowany był zespół liczący 90 osób. Wyzwanie było niemałe. Rozbiórka starego mostu, a następnie jego przebudowa trzeba realizować w gęsto zaludnionym i uprzemysłowionym obszarze miejskim. Teren ten dodatkowo jest poprzecinany czterema drogami miejskimi, linią kolejową prowadzącą do portu w Genui, a także sieciami przesyłowymi oraz rzeką.

Roberto Carpaneto, dyrektor generalny RINA Consulting podkreśla, że kluczowe było szybkie podejmowanie decyzji i reagowanie na pojawiające się przeszkody. Dzięki tym kompetencjom możliwe było rozpoczęcie prac nad odbudową mostu jednocześnie z rozbiórką pozostałości starego obiektu.

Do tej pory na potrzeby przedsięwzięcia utworzono ponad 3 tys. dokumentów technicznych i przeprowadzono około 600 audytów. Przeprowadzono również 2 tys. kontroli w zakładach produkujących materiały i elementy konstrukcyjne nowego wiaduktu. Przeprowadzono setki narad i spotkań.

Prace były kontynuowane także po wybuchu epidemii Covid–19. Wprowadzono środki zapobiegawcze takie jak mierzenie temperatury, czy zmiany, które pozwalały na bardziej skuteczną izolację w przypadku wykrycia wirusa.

– Ten projekt jest jednym z najważniejszych w mojej karierze – stwierdza cytowany w komunikacie Roberto Carpaneto. – Panorama Genui zmieniła się w krótkim czasie. Od tragicznego upadku do wybuchowej rozbiórki szczątków. 28 czerwca 2019 r. [wtedy doszło do wysadzenia pozostałości mostu – dop. red.] był dniem niezwykle emocjonującym. Ten projekt był testem zdolności RINA do koordynowania niezwykle złożonej operacji. Plan działał bezbłędnie, umożliwiając miastu powrót do normalności w ciągu kilku godzin, przy maksymalnym bezpieczeństwie zarówno pracowników, jak i ludności – dodał Caroaneto. – Ten wiadukt jest ważnym symbolem ponownego uruchomienia kraju i punktem odniesienia dla wszystkich. Ale prace jeszcze się nie zakończyły. Nasza wizja koncentruje się na ponownym otwarciu mostu – stwierdził.

Od strony wykonawczej za odbudowę mostu odpowiada konsorcjum Pergenova utworzone przez firmy Fincantieri oraz Salini Impregilo na potrzeby zaprojektowania i budowy nowego obiektu.



Projekt nowego obiektu opracował światowej sławy architekt Renzo Piano. Jak zapowiedział, nowy most ma być prosty i oszczędny, ale nie banalny. „Będzie wyglądał jak statek zacumowany w dolinie; lekki i jasny stalowy most. Odbije światło słoneczne w ciągu dnia i pochłonie energię słoneczną, aby zwrócić ją w nocy – opisał swój projekt architekt.
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony