Odstępy, pierwszeństwo pieszych i limity prędkości – przepisy weszły w życie

fot. Pixabay
Od dziś obowiązują zmienione przepisy o ruchu drogowym. Regulacje dotyczą pierwszeństwa, ale i zachowania ostrożności przez pieszych, limitów prędkości w terenie zabudowanym oraz rozsądnych odstępów między pojazdami na drogach szybkiego ruchu.
Wraz z 1 czerwca kierowcy mają dodatkowe obowiązki w okolicach przejść dla pieszych. Kierujący pojazdem powinien obserwować nie tylko przejście, ale i jego okolicę. Powinien jechać z taką prędkością, by umożliwić bezpieczne przejście przez jezdnię pieszym, którzy znajdują się na pasach, a także tym, którzy dopiero na nie wchodzą. Zarówno znajdującym się na przejściu pieszym, jak tym, którzy na nie wchodzą należy ustąpić pierwszeństwa.
Nowe przepisy o pierwszeństwie pieszych nie dotyczą tramwajów.
Piesi w nowych przepisach zostali także zobowiązani do zachowania szczególnej ostrożności podczas przechodzenia przez jezdnię. Ustawa zabrania pieszemu korzystania w trakcie wchodzenia na jezdnię lub torowisko lub przechodzenia przez nie z telefonów komórkowych oraz innych urządzeń, które mogą wpływać na prawidłową percepcję.
Bez jazdy „na zderzaku”
Przepisy, które właśnie weszły w życie regulują także odległości między pojazdami na drogach szybkiego ruchu. Chodzi o zapobieganie zderzeniom przy dużych prędkościach ruchu w nagłych sytuacjach, kiedy np. pojazd poprzedzający musi zahamować. Dodatkowo zbyt małe odległości między pojazdami ograniczają pole widzenia prowadzących pojazdy.
Bezpieczną odległość określono jako połowę aktualnej prędkości wyrażonej w liczbach, tj. kierowca jadący 100 km/h musi jechać 50 m za poprzedzającym samochodem, 120 km/h – 60 m itd. – Podobne rozwiązania zostały zastosowane w wielu europejskich państwach, w tym m.in. w Niemczech – tłumaczy Ministerstwo Infrastruktury.
Ta zasada obowiązuje na drogach ekspresowych i autostradach. Nie dotyczy sytuacji, w której kierowca wykonuje manewr wyprzedzania.
50 km/h przez całą dobę
Od dziś obowiązuje nas także nieprzekraczanie prędkości 50 km/h w terenie zabudowanym w ciągu całej doby. Zniknął wyższy limit dla pory nocnej. Ta decyzja motywowana jest chęcią poprawy bezpieczeństwa pieszych. Badania wskazują bowiem, że różnica między prędkościami 50 i 60 km/h jest bardzo istotna, jeśli weźmiemy pod uwagę szanse na przeżycie przez pieszego zderzenia z pojazdem. Po przekroczeniu prędkości 50 km/h szanse te znacząco spadają.
Polska do tej pory była jedynym krajem, który dopuszczał jazdę z prędkością 60 km/h w obszarze zabudowanym.
Nowe przepisy o pierwszeństwie pieszych nie dotyczą tramwajów.
Piesi w nowych przepisach zostali także zobowiązani do zachowania szczególnej ostrożności podczas przechodzenia przez jezdnię. Ustawa zabrania pieszemu korzystania w trakcie wchodzenia na jezdnię lub torowisko lub przechodzenia przez nie z telefonów komórkowych oraz innych urządzeń, które mogą wpływać na prawidłową percepcję.
Bez jazdy „na zderzaku”
Przepisy, które właśnie weszły w życie regulują także odległości między pojazdami na drogach szybkiego ruchu. Chodzi o zapobieganie zderzeniom przy dużych prędkościach ruchu w nagłych sytuacjach, kiedy np. pojazd poprzedzający musi zahamować. Dodatkowo zbyt małe odległości między pojazdami ograniczają pole widzenia prowadzących pojazdy.
Bezpieczną odległość określono jako połowę aktualnej prędkości wyrażonej w liczbach, tj. kierowca jadący 100 km/h musi jechać 50 m za poprzedzającym samochodem, 120 km/h – 60 m itd. – Podobne rozwiązania zostały zastosowane w wielu europejskich państwach, w tym m.in. w Niemczech – tłumaczy Ministerstwo Infrastruktury.
Ta zasada obowiązuje na drogach ekspresowych i autostradach. Nie dotyczy sytuacji, w której kierowca wykonuje manewr wyprzedzania.
50 km/h przez całą dobę
Od dziś obowiązuje nas także nieprzekraczanie prędkości 50 km/h w terenie zabudowanym w ciągu całej doby. Zniknął wyższy limit dla pory nocnej. Ta decyzja motywowana jest chęcią poprawy bezpieczeństwa pieszych. Badania wskazują bowiem, że różnica między prędkościami 50 i 60 km/h jest bardzo istotna, jeśli weźmiemy pod uwagę szanse na przeżycie przez pieszego zderzenia z pojazdem. Po przekroczeniu prędkości 50 km/h szanse te znacząco spadają.
Polska do tej pory była jedynym krajem, który dopuszczał jazdę z prędkością 60 km/h w obszarze zabudowanym.
Komentarze:
Zobacz też

Najnowsze wiadomości

Polecane wiadomości

Praca

Komentarze

Fotorelacje

Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS | Kontakt Pełna wersja strony |