Partner serwisu

Ogromne opóźnienia statków. W portach Europy Północnej brakuje wolnych miejsc do cumowania

oprac. GR 23.05.2022

Ogromne opóźnienia statków. W portach Europy Północnej brakuje wolnych miejsc do cumowania
fot. Pixabay/Monika Neumann
Nawet 41 dni opóźnienia mają statki towarowe kursujące między Azją a Europą Północną. Wszystko przez brak wolnych miejsc do cumowania w europejskich portach, spowodowany m.in. niedoborem pracowników.
Sprawę opisał portal theloadstar.com, powołując się na dane Alphalinera, czyli znanej firmy konsultingowej. Analitycy zbadali czas podróży statków towarowych na trasie z Azji do Europy Północnej i z powrotem. Pod uwagę wzięto rejsy zakończone między 1 a 15 maja. – Statki docierały do Chin ze średnio 20-dniowym opóźnieniem względem harmonogramu, podczas gdy w lutym opóźnienie wynosiło średnio 17 dni. Duże statki potrzebowały statystycznie 101 dni na ukończenie rejsu w obie strony, zmuszając przewoźników do rezygnacji z niektórych rejsów, ponieważ niekiedy nie mają oni do dyspozycji innych statków – czytamy w tekście.

Eksperci i dziennikarze posłużyli się przykładem statku, który 16 lutego wyruszył z Qingdao w Chinach. 25 marca, zgodnie z harmonogramem, miał dotrzeć do Algeciras w Hiszpanii, potem udać się do Europy Północnej, skąd 7 kwietnia miał wyruszyć w drogę powrotną do Azji. – Statek dotarł do Algeciras dopiero 2 kwietnia, z kolei 12 kwietnia zawinął do Rotterdamu, miał spore opóźnienie w belgijskiej Antwerpii, a do niemieckiego Hamburga dotarł 14 maja. Dopiero w tym tygodniu wyruszy do Azji, co oznacza 41 dni opóźnienia – czytamy na theloadstar.com.

Eksperci i dziennikarze oszacowali, że czas potrzebny na rozładunek i załadunek w trzech największych europejskich portach kontenerowych między przybyciem do Rotterdamu a wypłynięciem z Hamburga, może wynosić nawet 36 dni.

Co jest przyczyną takich opóźnień? Problem wynika przede wszystkim z braku wolnych miejsc cumowania w portach Europy Północnej, co z kolei według jednej z ankiet, było spowodowane m.in. niedoborem pracowników. Thelodstar.com informuje, że najbardziej punktualnym przewoźnikiem jest Ocean Alliance, średnie opóźnienie w przypadku tego operatora wyniosło 17 dni.

Sytuacja może być jeszcze gorsza. Przedstawiciele Alphalinera uważają, że po tym jak w Chinach zostaną złagodzone restrykcje związane z pandemią Covid19 i Państwo Środka będzie eksportować do Europy jeszcze więcej towarów, kolejki mogą się wydłużyć.

To niejedyny czynnik, kolejnym jest sytuacja geopolityczna. Przypomnijmy, że kilka tygodni temu, podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach, część ekspertów sugerowała, że coraz więcej przewoźników będzie transportować towary drogą morską. Ma to związek z wojną na Ukrainie i zamknięciem przestrzeni powietrznej nad Rosją dla europejskich samolotów (to forma retorsji za zamknięcie przestrzeni nad Europą dla rosyjskich maszyn, co z kolei było konsekwencją rosyjskiej inwazji).
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony