Partnerzy serwisu:

Olsztyn. Do obwodnicy nową ul. Towarową

Przemysław Farsewicz 07.07.2019

arrow
arrow
Olsztyn. Do obwodnicy nową ul. Towarową
fot. UM Olsztyn
Olsztyn. Do obwodnicy nową ul. Towarową
Olsztyn. Do obwodnicy nową ul. Towarową
Olsztyn. Do obwodnicy nową ul. Towarową
Olsztyn zakończył prace przy budowie miejskiego dowiązania do południowej obwodnicy. Od listopada 2016 roku trwała przebudowa ul. Towarowej wraz z dobudową nowego odcinka. Teraz urzędnicy oficjalnie otworzyli cały trakt.
Ulica Towarowa to jedna z tranzytowych ulic w Olsztynie. O tyle istotna, że dzisiaj poruszają się w po niej dużej części samochody ciężarowe, które kierują się do przemysłowej dzielnicy. Ul. Towarowa to także główny wyjazd w głąb Mazur do takich miejscowości jak Mrągowo, Kętrzyn czy Giżycko i Ełk. Nic dziwnego, że inwestycja, która wystartowała w listopadzie 2016 roku, miała duży wpływ na ruch w tej części miasta.

Przebudowa ul. Towarowej to jedno z dwóch zadań gminy Olsztyn, jako zapewnienia dowiązania do oddanej niedawno całej południowej obwodnicy miasta. Za prace odpowiadało konsorcjum Budimex i Ferrovial. Zadanie polegało na przebudowie 1,2 km fragmentu dotychczasowej ul. Towarowej oraz dobudowie zupełnie nowego odcinka długości 1,4 km. Nowy odcinek drogi poprowadzi wprost do węzła Wschód, który zlokalizowano w Wójtowie.

Nowa ulica wybudowana została w standardzie drogi głównej, dwujezdniowej o dwóch pasach ruchu. Przebudowane zostały także ważne skrzyżowania i sąsiadujące z Towarową ulice. Powstały ścieżki rowerowe, chodniki, zatoki dla autobusów i nowe dojazdy do firm. Przy okazji zadania posadzonych zostało 453 drzew, ok. 23,7 tys. szt. krzewów, ok. 24,6 tys. szt. traw ozdobnych. Poza tym wysianych zostało ok. 6,5 ha trawników.

– To już ostatnie oficjalne otwarcie i ostatni akcent związany z budową południowej obwodnicy Olsztyna. Dzisiaj, uroczyście otworzyliśmy przebudowaną ulicę Towarową, wchodzącą w skład systemu dowiązań komunikacyjnych do obwodnicy. Wygląda okazale, jest dwupasmowa i dwujezdniowa i sądzę, że spełnia oczekiwania kierowców. To była trudna i uciążliwa realizacja, ale warto było się trudzić – podkreśla Piotr Grzymowicz, prezydent miasta.

Inwestycja nie była najłatwiejszą w realizacji. Modernizacja istniejącego odcinka realizowana była przy samochodowym ruchu, a komplikowały ją podziemne instalacje istniejące od wielu lat. Przebudowa sieci stanowiła aż 40 proc. wartości kontraktu.

Przy realizacji projektu powstał również wyjątkowy zbiornik retencyjny o pojemności użytkowej 1,9 tys. m3. To nieczęsto spotykana forma zbiornika podziemnego zamkniętego. Ma trzy wewnętrzne komory, z których jedna – ta główna – przejmuje pierwszą falę opadów, natomiast dwa pozostałe służą jako awaryjne w przypadku konieczności przejęcia większej ilości wód opadowych. – W przypadku dużych i intensywnych opadów przejmuje dużą ilość wód opadowych i zapobiega przeciążeniu sieci kanalizacji deszczowej oraz cofnięciu się wód – wyjaśnia Jarosław Krzemieniewski, kierownik ratuszowej jednostki odpowiedzialnej za realizację inwestycji.

Realizacja inwestycji zaczęła się w pierwszej połowie października 2016 roku. Całość kosztowała niemal 131,5 mln złotych. Unijne dofinansowanie z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 2014-20 wyniosło 85 proc. kosztów kwalifikowanych.

Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony