Partnerzy serwisu:

PKP PLK przechodzą na światła w technologii LED

Emilia Derewienko 13.07.2015

PKP PLK przechodzą na światła w technologii LED
fot. PKP PLK
Stacja Opole Główne i przejścia podziemne na stacji Warszawa Wschodnia to pierwsze miejsca, gdzie LED-y już świecą. Do tej pory zastosowano 1,5 tys. świateł ledowych, w tym roku przybędzie jeszcze ok. 350. W przyszłości LED-y zobaczymy na wszystkich budowanych lub remontowanych stacjach. Dzięki wymianie oświetlenia na nowoczesne, PLK oszczędza rocznie 11 mln zł.
Technologia LED jest technologią preferowaną przy wszystkich projektach modernizacyjnych, które planujemy w tym roku. Oprawy tego typu mogą bezawaryjnie pracować nawet 12 lat, czyli blisko dwuipółkrotnie dłużej niż stosowane do tej pory oświetlenie sodowe i pięciokrotnie dłużej od eksploatowanych jeszcze źródeł rtęciowych. Poza tym LED-y to wymierne oszczędności.

Pozytywnym przykładem są tu trzy tunele komunikacyjne na stacji Warszawa Wschodnia, gdzie w około 300 starych oprawach zainstalowano nowe oświetlenie. Koszt wymiany wyniósł 60 tys. zł, a uzyskane oszczędności w skali roku to 50 tys. zł.

Jaśniej i bezpieczniej

Zastosowanie opraw oświetleniowych LED to też konkretne korzyści dla pasażerów. Białe światło LED idealnie oddaje barwy, lepiej widoczny jest kontrast, jeśli porównujemy je np. do światła sodowego o pomarańczowej barwie. Perony i przejścia podziemne z LED-ami są jaśniejsze i zapewniają większe poczucie bezpieczeństwa. Pozytywnym przykładem jest tu stacja Opole Główne, gdzie PLK zastosowały 202 lampy ze światłami nowego typu.

LED-y to także konkretne działanie na rzecz ochrony środowiska. Zmniejszenie zużycia energii elektrycznej, to mniej emisji towarzyszących jej wytwarzaniu. Dotychczasowa wymiana opraw oświetleniowych, w ilości 50 tys. szt., spowodowała ograniczenie zużycia energii elektrycznej, czym przyczyniła się do zmniejszenia emisji CO2 do atmosfery, powstającego w czasie produkcji energii elektrycznej o około 19 tys. ton na rok.

Program oszczędnościowy PKP PLK trwa

Technologia LED ma zastąpić stosowane dawniej oświetlenie żarowe, żarowo-rtęciowe, rtęciowe i sodowe. PKP Polskie Linie Kolejowe działają tu w oparciu o wytyczne Unii Europejskiej, według których rtęć i soda będą wycofywane z produkcji.

Do wymiany jest około 200 tys. opraw oświetleniowych. Dotychczas zamontowano ponad 50 tys. nowoczesnych opraw, w tym 1,5 tys. LED. Obecnie preferowanym rozwiązaniem będzie właśnie ta technologia. Zarządca infrastruktury program wymiany świateł prowadzi od 2004 roku.

Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony