Partner serwisu

Podlaskie. Sprawy środowiskowe opóźnią budowę S19

Elżbieta Pałys 22.07.2022

Podlaskie. Sprawy środowiskowe opóźnią budowę S19
fot. Google Maps
Realizacja drogi ekspresowej S19 – Via Carpatia w woj. podlaskim natrafiła na kłopoty. Co najmniej cztery spośród 10 zawartych kontraktów nie będą gotowe n czas, a ich budowa na razie nie ruszy. Na przeszkodzie stoi decyzja środowiskowa, a w zasadzie jej brak – została unieważniona przez sąd.
Na terenie woj. podlaskiego do wybudowania jest w sumie 175 km drogi S19. Większość tej trasy weszła w fazę realizacji – dla 10 odcinków, tj. 135 km trasy GDDKiA podpisała już umowy z wykonawcami w trybie zaprojektuj i wybuduj. Z tego dla siedmiu trwa złożono wnioski o wydanie decyzji ZRID, co oznacza, że są one o krok od rozpoczęcia budowy. Już wiadomo, że w przypadku czterech na pewno się to nie uda – chodzi o Białystok Zach. – Białystok Księżyno, Białystok Księżyno – Białystok Południe, Białystok Południe – Ploski oraz Ploski – Haćki.


Odcinki te przebiegają m.in. przez tereny cenne przyrodniczo. Procedura związana z wydawaniem decyzji środowiskowych trwała długo, a po wydaniu decyzji środowiskowych były odwołania. Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska jednak utrzymał decyzje w mocy. Niestety decyzje GDOŚ zostały zaskarżone do sądu. Pod koniec lutego Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uchylił zaskarżone decyzje. Tym samym unieważniona został decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach, na podstawie której realizowane są odcinki Białystok Zach. – Białystok Księżyno, Białystok Księżyno – Białystok Południe, Białystok Południe – Ploski oraz część odcinka Ploski – Chlebczyn (Ploski – Haćki).

GDDKiA złożyła wniosek o kasację, ale na jej wynik trzeba poczekać. Na razie inwestor prowadzi z wykonawcami rozmowy dotyczące podtrzymania kontraktów, tak aby po otrzymaniu prawomocnego wyroku NSA – o ile będzie korzystny dla GDDKiA – lub uzyskaniu nowej decyzji środowiskowej, możliwe było jak najszybsze przystąpienie do kolejnej fazy prac.

Problem jest też z decyzją dla trasy Ploski – Chlebczyn. W tym przypadku decyzja również została zaskarżona, ale WSA skargę oddalił. Niestety ten początkowo korzystny wyrok sądu został zaskarżony. Rozstrzygnięcia raczej trudno się spodziewać w tym roku.

Początkowo zakładano, że wszystkie odcinki, dla których podpisano umowy będą gotowe w latach 2024-2025. Już wiadomo, że te o których mowa wyżej nie będą.

W zawieszeniu jest także trasa od Sokółki do Dobrzyniewa (45 km w starym śladzie DK-19). Decyzja środowiskowa została wydana jesienią ub. roku i także od niej są odwołania. Na razie sprawa jest rozpatrywana przez Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska.



PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony