Partnerzy serwisu:

Adamczyk podsumowuje 2 lata: Sektor transportu najlepiej wykorzystuje fundusze unijne

Redakcja 15.11.2017

Adamczyk podsumowuje 2 lata: Sektor transportu najlepiej wykorzystuje fundusze unijne
fot. GDDKiA
Bardzo dobre wykorzystanie środków unijnych, dialog z branżą wykonawców drogowych i kolejowych, likwidacja absurdów w prawie budowalnym – to niektóre aspekty, na które zwrócił uwagę minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk, podsumowując dwa lata w kierowanym przez siebie resorcie.
– Kluczowym programem, za który odpowiada Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa jest Mieszkanie Plus. Obecnie Polska znajduje się w ogonie Europy pod względem liczby mieszkań na 1000 osób. Zmieniamy to. Dzięki nowej ustawie powołaliśmy Krajowy Zasób Nieruchomości. Samorządy i spółki Skarbu Państwa chętnie zawierają z nim porozumienia wskazując grunty, na których mogą powstać budynki mieszkalne – podkreślił minister Andrzej Adamczyk.

Efektem tych działań będzie oddanie do użytku pierwszych mieszkań w ramach programu Mieszkanie Plus w 2018 r. Rozporządzenie Rady Ministrów rokrocznie określi wysokość czynszu w tych mieszkaniach. Celem jest zwiększenie liczby mieszkań dostępnych cenowo dla tych, którzy nie mogą sobie pozwolić na ich kupno na wolnym rynku, a przez to likwidacja deficytu mieszkaniowego w ciągu 10 lat.

Nowe przepisy w budownictwie

Znowelizowane zostało rozporządzenie o warunkach technicznych mieszkań, które usuwa wiele absurdów. Nowelizacja oznacza m.in. wprowadzenie minimalnej pow. użytkowej 25 mkw. i rezygnację ze wskazywania obowiązkowego wyposażenia kuchni.

Inwestycje drogowe

– Polska jest jedna, a to oznacza, że każdy ma prawo do dostępu do wysokiej jakości infrastruktury – niezależnie od tego, z której części kraju pochodzi – powiedział podczas podsumowania dwóch lat minister Andrzej Adamczyk.

Przypomniał, że w tym roku zwiększony został limit finansowy na budowę dróg ze 107 do 135 mld zł. To pozwoli na realizację zadań, których finansowanie nie było do tej pory możliwe. Dokończona ma być autostrada A1, zbudowany dalszy ciąg Zakopianki, powstać ma kilkadziesiąt ważnych obwodnic.

Szczególnie ważną inicjatywą jest szlak komunikacyjny Via Carpatia, który docelowo połączy Bałtyk z Morzem Śródziemnym i Morzem Czarnym. To kluczowy projekt dla rozwoju zarówno polskich portów, jak i wschodniej części naszego kraju. Na terenie Polski to ponad 700 km drogi. Zapewnione zostało pełne finansowanie tej inwestycji - ok. 30 mld zł. Minister Andrzej Adamczyk powołał również zespół, który czuwa nad terminowością realizacji zadań. Podpisane zostały umowy z wykonawcami na pierwsze odcinki szlaku Via Carpatia: 33 km między Kraśnikiem a Lasami Janowskimi. Między Lublinem a Rzeszowem kierowcy pojadą szlakiem Via Carpatia w 2021 r. Ukończenie budowy całości szlaku na terenie Polski nastąpi trzy lata później.

Mniejsze firmy w przetargach 

Dzięki wprowadzonym przez MIB zmianom nie powtórzy się sytuacja sprzed Euro 2012, gdy pieniądze nie trafiały do podwykonawców, przez co wiele firm zbankrutowało – zapewnia MIB.

Stworzony został wykaz zapisów, które mogą i które nie mogą znaleźć się w kontrakcie pomiędzy generalnym wykonawcą a podwykonawcami. Termin płatności zobowiązania nie może być dłuższy niż 30 dni. Wprowadzony został także zakaz przerzucania odpowiedzialności na podwykonawców.

W poprzednich latach cena kilometra drogi w Polsce - według ministra infratsruktury - była wysoka - sięgała nawet 10 mln euro. W umowach podpisanych na nowych, stworzonych przez MIB zasadach, jest to ok. 4,5 mln euro – wskazano.

Fundusze europejskie dla transportu

– Bardzo ważną rolę odgrywają fundusze europejskie. Jesteśmy dumni, że Polska jest dziś liderem we wdrażaniu środków Unii Europejskiej z perspektywy 2014-2020, a spośród wszystkich sektorów najbardziej zaawansowany jest sektor transportu – podkreślił A. Adamczyk.

Poziom zakontraktowania środków na transport przekroczy do końca bieżącego roku 60%. Wszystko po to, by kierowcy mogli szybko i bez przeszkód dotrzeć na miejsce, a budżet państwa nie cierpiał już z powodu zaniedbań w nadzorze nad inwestycjami.

System Poboru Opłat w rękach publicznych

Przygotowana została ustawa, zgodnie z którą kontrolę nad Systemem Poboru Opłat przejmie Inspekcja Transportu Drogowego. Dzięki temu ustalanie zasad funkcjonowania systemu będzie łatwiejsze, a państwo nie będzie musiało każdorazowo negocjować warunków umowy na nadzór. Koszty obsługi systemu mają być niższe, co oznaczałoby więcej pieniędzy, które będą mogły zostać przeznaczone na budowę i remonty dróg.

Pakiet Mobilności

Obszarem szczególnego zainteresowania i aktywności członków kierownictwa i ekspertów resortu jest Pakiet Mobilności.

W ciągu dwóch lat przedstawiciele Kierownictwa MIB odbyli kilkadziesiąt spotkań, zorganizowanych zostało kilkanaście wydarzeń tematycznych i konferencji, podczas których prowadzony był rzeczowy dialog z przedstawicielami unijnych instytucji i innych państw członkowskich.

– Konsekwentnie bronimy naszego sektora międzynarodowych przewozów drogowych przed zakusami tych, którym sukces polskiego transportu tak bardzo przeszkadza. Dziękuję polskim przewoźnikom za pomoc, wsparcie i aktywność – zaznaczył minister A. Adamczyk.

Nadrabianie zaniedbań na kolei

Realizowany jest wart 66 mld zł Krajowy Program Kolejowy. Oprócz niego zaplanowany został wart prawie 30 mld zł Program Utrzymaniowy. Podpisanych zostało ponad 800 umów z wykonawcami robót za prawie 19 mld zł. Dzięki podjętym przez MIB działaniom, przy wsparciu Ministra Finansów, powstanie najdłuższa nowa linia kolejowa w Polsce od 40 lat. Polskie Koleje Państwowe zmodernizują prawie 200 budynków dworcowych. Zaś dzięki niedawno podpisanym umowom polskie zakłady wyremontują część taboru kolejowego.

Remontowane są wagony, tory dostosowywane do wyższych prędkości, budowane są nowe szlaki kolejowe. Wszystko po to, by podróżni bezpiecznie, komfortowo i punktualnie dojeżdżali na miejsce – czytamy w podsumowaniu pracy resortu.

Centralny Port Komunikacyjny

Polskie lotniska przeżywają prawdziwe oblężenie. Wkrótce wyczerpią się możliwości największego z nich – warszawskiego Lotniska Chopina. Dlatego, jak zapewniono, MIB ściśle współpracuje z pełnomocnikiem rządu ds. budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Dzięki rozbudowie sieci drogowej i kolejowej CPK ma być najlepiej skomunikowanym miejscem w Polsce. To ogromne wyzwanie, które podejmujemy w trosce o dynamiczny rozwój naszego kraju.

Plany na kolejne 2 lata

Przed MIB kolejne dwa lata, podczas których ma być przyjęty nowy Kodeks Urbanistyczno-Budowlany, zlikwidowane użytkowanie wieczyste, ułatwiony proces inwestycyjny. Do 2019 r. oddanych zostanie do użytku w sumie 1356 km nowych dróg ekspresowych i autostrad, Polacy na wielu trasach kolejowych pojadą szybciej i bardziej komfortowo, a tysiące osób otrzymają klucze do nowych, tanich mieszkań wybudowanych w ramach programu Mieszkanie Plus.
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony