Partner serwisu

Południowa obwodnica Krakowa będzie szersza. Ivia zaczyna projektowanie

inf. pras. 05.10.2022

Południowa obwodnica Krakowa będzie szersza. Ivia zaczyna projektowanie
fot. GDDKiA
Autostrada A4 od węzła Balice do ul. Kąpielowej w Krakowie będzie miała trzeci pas ruchu. Opracowaniem dokumentacji zajmie się Ivia. GDDKiA podpisała właśnie umowę z wykonawcą.
Potrzebne opracowania powstaną w ciągu czterech lat. Koszt prac wyniesie 7 mln zł.

Zadaniem wykonawcy będzie przygotowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ), a następnie uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) dla rozbudowy autostrady A4 o trzeci pas ruchu. Na odcinku od węzła Kraków Południe do ul. Kąpielowej dokumentacja opracowana ma być tylko dla jezdni w kierunku Katowic, ponieważ rozbudowa A4 w kierunku Rzeszowa o trzeci pas ruchu już trwa.

Opracowane musi być minimum pięć wariantów rozwiązań projektowych obejmujących. Analizowane będą: poszerzenie istniejących pasów ruchu, dobudowa drugiej jezdni, dobudowa obustronna pasów ruchu, dobudowa jednostronna pasów ruchu a także odcinkowo poprowadzenie drogi w nowym przebiegu.

Wykonawca przeprowadzi też spotkania informacyjne z lokalną społecznością i zarekomenduje GDDKiA trzy warianty rozwiązań do dalszych prac projektowych.

Przygotowana analiza wielokryterialna umożliwi wybór najkorzystniejszego wariantu do dalszych etapów przygotowania inwestycji.

Odcinek Balice – ul. Kąpielowa, o długości około 17,2 km, ma przekrój dwupasowy i pas awaryjny o szerokości 2,5 m. Obecnie, oprócz prowadzenia ruchu tranzytowego na trasie Katowice – Rzeszów, stanowi też uzupełnienie układu komunikacyjnego miasta Krakowa.

Poszerzenie tego fragmentu A4 jest konieczne ze względu na obecne natężenie ruchu pojazdów, które cały czas wzrasta. Według Generalnego Pomiaru Ruchu z 2015 roku, w zależności od odcinka, natężenie ruchu wynosiło od 49,6 tys. do 64,1 tys. poj./dobę. Pięć lat później wzrost tego natężenia wyniósł od 27 do 61 proc. w zależności od odcinka. W liczbach daje to od 71,4 tys. do prawie 85 tys. pojazdów na dobę. Są to wartości średnie, które zwiększają się w godzinach szczytów komunikacyjnych i dochodzi wówczas do zatorów.

Podstawowym celem rozbudowy A4 Południowej Autostradowej Obwodnicy Krakowa do trzeciego pasa ruchu jest poprawa przepustowości i bezpieczeństwa na odcinku od węzła Balice do ul. Kąpielowej. Poszerzenie obu jezdni, z uwagi na brak rezerwy, będzie wymagało także przebudowania wszystkich obiektów inżynierskich oraz istniejących węzłów.
Autostrada A4 na odcinku od Balic do ul. Kąpielowej w Krakowie, w podziale na odcinki, została wybudowana w latach 1986-1995.
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony