Ponad 100 mln ton przeładunku w polskich portach w 2018 roku

fot. Port Gdynia
Znamy już wyniki przeładunkowe trzech największych polskich portów za 2018 rok. W sumie porty w Gdansku, Gdyni oraz Szczecinie i Świnoujściu osiągnęły niesamowity wynik równy 101,19 mln ton. Jest to absolutny rekord polskiej gospodarki morskiej. Na pierwszym miejscu niezmiennie plasuje się Gdańsk, następnie Szczecin wraz ze Świnoujściem, a potem Gdynia.
Gdańsk z ogromnym wzrostem
Największy udział w obrocie towarów w polskich portach niezmiennie od lat ma Gdańsk. Jak podało Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, w ubiegłym roku przeładowano tam 49,1 mln ton towaru. Najbardziej niesamowite w tym wyniku jest to, że za roku 2017 wskaźnik ten ma wartość 40,6 mln ton. Oznacza to, że wzrost rok do roku wynosił 20,9%, czyli o 8,486 mln ton więcej. Dokładne dane przeładunkowe z Gdańska mają zostać opublikowane w najbliższych dniach.
Statystyki za 2018 to oczywiście rekord gdańskiego portu oraz najwyższy roczny wynik przeładunkowy w polskich portach. Statystyki w większym z trójmiejskich portów znacznie przekroczyły oczekiwania, a ponad dwudziestoprocentowa dynamika wzrostu jest prawdopodobniej najwyższa w Europie.
Wysoki wynik w 2018 roku osiągnął również terminal DCT Gdańsk, który ma duży udział w wysokim wyniku tego trójmiejskiego portu. Na stronie terminalu można znaleźć informację, że w 2018 roku na jego nabrzeżach obsłużono niemal 2 mln kontenerów o długości 20 stóp. Dokładnie było to 1,932454 mln TEU.
Gdynia z roku na rok coraz lepsza
Port w Gdyni 2018 rok również zakończył dwucyfrowym wzrostem przeładunków. Tam obrót towarów wyniósł 23,5 mln ton, czyli o 10,8% więcej niż w roku 2017.
Obecnie zarząd portu prowadzi duże inwestycji mające na celu zwiększenie możliwości przeładunkowych. Głównym celem jest pozwolenie na wpływanie do portu większym jednostkom. Dzięki temu w Gdyni wzrośnie przede wszystkim ilość kontenerów.
Zachodniopomorski port z najlepszym wynikiem w swojej historii
Najwyższym wynikiem w swojej historii mogą pochwalić się również współpracujące porty w Szczecinie i Świnoujściu. Tam wzrost rok do roku to 12,5%. W sumie porty obsłużyły o 3,190 mln ton towarów więcej.
Zarząd Portów prognozuje, że tendencja wzrostowa powinna utrzymać się w 2019 roku (więcej na ten temat pisaliśmy tutaj).
Największy udział w obrocie towarów w polskich portach niezmiennie od lat ma Gdańsk. Jak podało Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, w ubiegłym roku przeładowano tam 49,1 mln ton towaru. Najbardziej niesamowite w tym wyniku jest to, że za roku 2017 wskaźnik ten ma wartość 40,6 mln ton. Oznacza to, że wzrost rok do roku wynosił 20,9%, czyli o 8,486 mln ton więcej. Dokładne dane przeładunkowe z Gdańska mają zostać opublikowane w najbliższych dniach.
Grupa przeładunkowa | 2016 | 2017 | 2018 |
---|---|---|---|
Paliwa płynne | 12809 | 13168 | 15512 |
Drobnica + drewno | 14549 | 18052 | 21851 |
Węgiel | 5081 | 5083 | 7185 |
Inne masowe | 3702 | 3536 | 3924 |
Zboże | 1148 | 774 | 559 |
Suma | 37289 | 40614 | 49032 |
Kontenery (tys. TEU) | 1299,373 | 1580,508 | 1948,974 |
Statystyki za 2018 to oczywiście rekord gdańskiego portu oraz najwyższy roczny wynik przeładunkowy w polskich portach. Statystyki w większym z trójmiejskich portów znacznie przekroczyły oczekiwania, a ponad dwudziestoprocentowa dynamika wzrostu jest prawdopodobniej najwyższa w Europie.
Wysoki wynik w 2018 roku osiągnął również terminal DCT Gdańsk, który ma duży udział w wysokim wyniku tego trójmiejskiego portu. Na stronie terminalu można znaleźć informację, że w 2018 roku na jego nabrzeżach obsłużono niemal 2 mln kontenerów o długości 20 stóp. Dokładnie było to 1,932454 mln TEU.
Gdynia z roku na rok coraz lepsza
Port w Gdyni 2018 rok również zakończył dwucyfrowym wzrostem przeładunków. Tam obrót towarów wyniósł 23,5 mln ton, czyli o 10,8% więcej niż w roku 2017.
Grupa towarowa | 2016 | 2017 | 2018 |
---|---|---|---|
Węgiel i koks | 1485 | 2135 | 2629 |
Rudy | 6 | 15 | 0 |
Inne masowe | 1100 | 1079 | 1311 |
Zboże | 4090 | 3483 | 2995 |
Drewno | 63 | 234 | 979 |
Drobnica | 11465 | 12460 | 13817 |
Ropa i przetwory naftowe | 1324 | 1819 | 1760 |
Suma | 19544 | 21225 | 23491 |
Kontenery (tys. TEU) | 642,195 | 710,736 | 803,871 |
Obecnie zarząd portu prowadzi duże inwestycji mające na celu zwiększenie możliwości przeładunkowych. Głównym celem jest pozwolenie na wpływanie do portu większym jednostkom. Dzięki temu w Gdyni wzrośnie przede wszystkim ilość kontenerów.
Zachodniopomorski port z najlepszym wynikiem w swojej historii
Najwyższym wynikiem w swojej historii mogą pochwalić się również współpracujące porty w Szczecinie i Świnoujściu. Tam wzrost rok do roku to 12,5%. W sumie porty obsłużyły o 3,190 mln ton towarów więcej.
Grupa towarowa | 2016 | 2017 | 2018 | |
---|---|---|---|---|
Węgiel | 2931 | 2139 | 3440 | |
Ruda | 1557 | 2483 | 3226 | |
Inne masowe | 2920 | 3077 | 3373 | |
Zboże | 2047 | 1462 | 1095 | |
Drewno | 7 | 16 | 76 | |
Drobnica | 12349 | 12870 | 13431 | |
Ropa i przetwory | 2302 | 3378 | 3973 | |
Suma | 24113 | 25424 | 28614 | |
Kontenery (tys. TEU) | 90,869 | 93,579 | 81,451 |
Zarząd Portów prognozuje, że tendencja wzrostowa powinna utrzymać się w 2019 roku (więcej na ten temat pisaliśmy tutaj).
Komentarze:
Port Gdynia

Zobacz też

Najnowsze wiadomości

Polecane wiadomości

Praca

Komentarze

Fotorelacje

Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS | Kontakt Pełna wersja strony |