Partnerzy serwisu:

Port Gdynia chce inteligentnie zarządzać ruchem TIRów

Franciszek Wolski 05.12.2019

Port Gdynia chce inteligentnie zarządzać ruchem TIRów
fot. Port Gdynia
Pod koniec listopada br. oficjalnie zainaugurowany został projekt dotyczący opracowania inteligentnego systemu zarządzania ruchem samochodów ciężarowych w Porcie Gdynia. Prace mają zakończyć się II kwartale 2022 roku.
Dokładna nazwa projektu to: „Studium wykonalności wraz z dokumentacją techniczną inteligentnego systemu zarządzania ruchem samochodów ciężarowych w Porcie Gdynia”. Umowa na realizację zadania została zawarta w czerwcu br. Inwestycja została powierzona Agencji Wykonawczej ds. Innowacyjności INEA, działającą z ramienia Komisji Europejskiej.

Jak zaznacza ZMPG – projekt stanowi kontynuację wcześniejszych prac. Wynika on zarówno z potrzeb rozwoju poszczególnych terminali jak i strategii rozwoju całego portu. – Konieczność zastosowania w Porcie Gdynia nowoczesnego systemu informatycznego i teletechnicznego sterowania ruchem samochodów ciężarowych na podstawie integracji danych o ruchu drogowym, potrzebach dowozowo-odwozowych terminali oraz dysponowanej przestrzeni parkingowej, jest efektem przeprowadzonych analiz w ramach koncepcji opracowanej na zlecenie ZMPG-a S.A. jako partnera projektu TENTacle – informuje Zarząd Morskiego Portu Gdynia.

Celem opracowywanego systemu jest optymalizacja obsługi obecnego i zakładanego wzrostu obrotów ładunkowych, generowanego zarówno przez istniejące terminale jak i planowane inwestycje.

Jak informuje ZMPG system ma umożliwić przede wszystkim poprawę dostępu drogowego i przepływu towarów do Portu Gdynia i jego terminali, eliminację wąskich gardeł i spiętrzeń w ciężarowym ruchu drogowym Portu, poprawę terminowość dostarczania i odwozu ładunków, a także poprawę bezpieczeństwa i komfortu transportu dla społeczeństwa Gdyni i aglomeracji Trójmiasta.

Realizacja projektu na obecnym etapie będzie obejmowała następujące zadania:
• wykonanie studium wykonalności inteligentnego systemu sterowania ruchem samochodów ciężarowych w Porcie Gdynia,
• zaprojektowanie modelu zintegrowanej platformy dwuszczeblowej e-awizacji załadunków oraz rozładunków w terminalach morskich portu jako systemu zarządzania informacją o przepływie ładunków,
• zaprojektowanie modelu systemu ITS,
• zaprojektowanie systemu zarządzania zintegrowaną strefą oczekiwania Portu Gdynia zdefiniowaną dla wspólnej przestrzeni parkingowej.

Warto zaznaczyć, że jest to jedno z przedsięwzięć, które jest dofinansowywane ze środków instrumentu finansowego CEF Transport 2018 „Łącząc Europę”. Ponadto, jest to pierwsza inwestycja w gdyńskim porcie, realizowana przy pomocy fundusz z tego źródła.

Inauguracja nastąpiła 25 listopada. Spotkanie zapoczątkowało prace powołanego zespołu zadaniowego w ramach struktury Zarządu Morskiego Portu Gdynia (ZMPG). Wzięli w nim udział m.in. przedstawiciele wykonawcy, portowych terminali, Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni, Centrum Unijnych Projektów Transportowych oraz Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej.

Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony