Partnerzy serwisu:

Port Hamburg: Inwestycje w żeglugę śródlądową są możliwe dzięki rozwiniętej kolei

Franciszek Wolski 02.10.2019

Port Hamburg: Inwestycje w żeglugę śródlądową są możliwe dzięki rozwiniętej kolei
fot. Port Hamburg
Port Hamburg w tym roku rozpoczął prace nad pogłębieniem toru wodnego dolnej i zewnętrznej Łaby. – Jest to wydarzenie, na które czekaliśmy od lat – mówi w rozmowie z portalem „RynekInfrastruktutry.pl” Axel Mattern, CEO Hafen Hamburg Marketing. Inwestycje w żeglugę śródlądową nie byłyby jednak możliwe w Hamburgu, gdyby nie rozwinięta sieć transportu kolejowego.
Brakujący element sieci transportowej

Obecnie w przewozie towarów do/z portu drogą lądową największy udział w Hamburgu ma kolej – 45%. Ok. 44% przypada na transport kołowy, a 11% na żeglugę śródlądową.

Transport szynowy jest najważniejszy jeśli chodzi o przewóz towarów na dużą odległość, z kolei w przypadku tzw. „transportu ostatniej mili” nie da się uniknąć wykorzystania ciężarówek i mniejszych pojazdów dostawczych.

Obie te gałęzie są już mocno rozwinięte w porcie Hamburg, dlatego może on sobie pozwolić na inwestowanie i próbę rozwoju rzecznego. – Transport rzeczny jest najbardziej ekologicznym sposobem przewozu towarów, a w dzisiejszych dniach został on trochę zapomniany. Zarówno z tego powodu, oraz dlatego, że nikt nie chce rosnącej ilości ciężarówek, a kolej jest już u nas bardzo mocno rozwinięta, ma on duże możliwości wysokich wzrostów w najbliższych latach. Dlatego widzimy szansę w transporcie towarów barkami – mówi Axel Mattern.

Hamburg chce korzystać z Łaby

Inwestowanie w żeglugę śródlądową nie jest jednak łatwe. Zależy to od bardzo wielu czynników, zarówno ekonomicznych jak i środowiskowych. – Zastosowanie wodnego transportu śródlądowego bardzo mocno zależy od zlokalizowania portu. Nigdy nie będziemy mogli skorzystać z niego w tak dużym stopniu jak np. Rotterdam, który ma w swoim zasięgu dużo głębszą i szerszą rzekę dającą większe możliwości – podkreśla przedstawiciel portu w Hamburgu.

– Udaje nam się jednak zrealizować to, na co czekamy od dawana. Rozpoczęte zostały prace mające na celu pogłębienie Łaby. Chcemy maksymalnie wykorzystać możliwości, które nam daje. Chcemy nie tylko ulepszyć koryto rzeki, ale wprowadzić pływające po niej barki na wyższy poziom. Włączyliśmy jednostki rzeczne do naszego systemu nawigacyjnego wyposażając je w odpowiednie nadajniki. To proste rozwiązanie pozwoliło zoptymalizować ich działanie – informuje Mattern.

Czy podobnie można działać w Polsce?

Obecnie również w Polsce dużo mówi się o tym żeby „ożywić” transport rzeczny, który miałby pozwolić polskim portom na większy rozwój. Należy jednak zadać pytanie, czy jest to dobry moment na tego typu przedsięwzięcia?

W naszym kraju zarówno infrastruktura drogowa jak i kolejowa ma duże braki i potrzebuje realizacji wielomilionowych projektów. W tej sytuacji, przy dużej ilości wąskich gardeł na istniejącej sieci transportowej, które sprawiają problemy zarządom portów w Gdańsku, Gdyni, czy Szczecinie i Świnoujściu, pilniejsze wydaje się rozwiązanie tego problemu, a w dalszych krokach ulepszanie sieci dostępowej tych miejsc o żeglugę śródlądową.
PARTNER DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony