Partnerzy serwisu:

Port Rotterdam w tym roku przeładował już ponad 350 mln ton towaru

Franciszek Wolski 30.10.2019

Port Rotterdam w tym roku przeładował już ponad 350 mln ton towaru
Fot. Port Rotterdam
Władze największego portu Europy podsumowały wyniki po trzech kwartałach 2019 roku. Okres ten zakończył się dla nich wzrostem o 1% w porównaniu rok do roku. Oznacza to, że holenderski gigant obsłużył w tym czasie ponad 350 mln ton towaru.
W samym trzecim kwartale br. port w Rotterdamie obsłużył 112,4 mln ton ładunków. Oznacza to, że do końca trzeciego kwartału przeładowano 353,5 mln ton. W porównaniu z poprzednim rokiem stanowi to 1% wzrost przeładunków.

Jak podaje zarząd portu – wzrost wolumenu wynikał głównie z pojemników, ropy naftowej, LNG i biomasy. Spadkowi uległy przeładunki produktów z węgla i oleju mineralnego.

– W trzecim kwartale ponownie odnotowaliśmy dobry wzrost w zakresie kontenerów, czyli jednego ze sektorów portu. Niepokojące jest jednak to, że relacje między głównymi ośrodkami handlowymi na świecie są napięte – komentował Allard Castelein, prezes zarządu Portu Rotterdam.

Ponad 11 mln obsłużonych kontenerów

Do końca września przeładunek kontenerów w Rotterdamie osiągnął poziom o 3,3% wyższy pod względem ton, oraz o 3,8% pod względem TEU (kontenerów o długości 20 stóp), niż w analogicznym okresie roku ubiegłego.

Wzrost ten miał miejsce głównie w ciągu pierwszych sześciu miesięcy roku, osiągając poziom wyrównawczy w trzecim kwartale. – Spowodowane to było ogólnym spowolnieniem wzrostu światowego handlu oraz spadkiem wolumenu transportu do krajów leżących we wschodniej części Morza Śródziemnego – informuje Zarząd Portu.

Ostatecznie w ciągu trzech kwartałów obrót kontenerów wyniósł 11,193 mln TEU (114,8 mln ton), przy czym 52% z tej liczby stanowił import (5,86 mln TEU), a 48% stanowił eksport (5,34 mln TEU).

Mniej ładunków suchych

W okresie od początku stycznia 2019 do końca września 2019 w Rotterdamie obsłużono 55,9 mln ton ładunków suchych. Oznacza to spadek rok do doku o 1,4%. Na ten sektor składają się takie grupy przeładunkowe jak: ruda (22,529 mln ton, +2% r/r), węgiel (16,809 mln ton, -11,4% r/r), produkty rolne (7,177 mln ton, -0,8% r/r) i inne masowe suche (9,377 mln ton, +12,2% r/r).

– Słabnąca gospodarka w Niemczech doprowadziła w ostatnich miesiącach do mniejszego przeładunku rudy żelaza. Firmy stalowe wahały się przed uzupełnieniem zapasów. Głównym tego powodem jest pogorszenie produkcji samochodów. Przeładunek węgla gwałtownie spadł po silnym początku w 2019 roku. Ten kryzys był spowodowany gwałtownie spadającym udziałem węgla produkcji energii elektrycznej w Niemczech oraz pracami konserwacyjnymi w elektrowniach Maasvlakte – komentuje Zarząd Portu Rotterdam.

Ładunki płynne na niezmienionym poziomie

Do końca trzeciego kwartału w Rotterdamie przeładunek płynów wyniósł 159,5 mln ton. Było to prawie równe ubiegłorocznemu wolumenowi (+0,1% r/r).

Przeładunek ropy naftowej był wyższy niż w ubiegłym roku we wszystkich trzech kwartałach (+2,8% r/r). Powodem większej podaży było zwiększenie produkcji w rafineriach w Rotterdamie i Antwerpii po inwestycjach w tych obiektach zakończonych w ostatnich latach.

Segment produktów olejów mineralnych zwolnił o ponad 10%. Jest to wynikiem znacznie ograniczonego światowego handlu olejem opałowym, trendem, który utrzymuje się od wielu lat. W sektorze produktów olejów mineralnych można zaobserwować niewielki wzrost przeładunku innych paliw, takich jak olej napędowy.

Nieustannie rosnącym sektorem jest LNG. Wzrost do trzeciego kwartału włącznie wyniósł aż 46% ze względu na wyższe zużycie gazu w Europie w regionie atlantyckim. Wcześniej gaz ten był często sprzedawany w Azji.

Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony