Partnerzy serwisu:

Port Szczecin-Świnoujście utrzymał tendencję wzrostową w styczniu 2019

Redakcja 18.02.2019

Port Szczecin-Świnoujście utrzymał tendencję wzrostową w styczniu 2019
fot. Port Szczecin
Zespół dwóch zachodniopomorskich portów w pierwszym miesiącu 2019 roku utrzymał tendencję wzrostu przeładunków z poprzedniego roku. W styczniu operatorzy portowi w Szczecinie i Świnoujściu obsłużyli ponad 2 mln ton, co stanowi wzrost o 11% wobec stycznia ub. roku.
Najlepszy wynik zanotowały przeładunki w grupie inne masowe, na plusie o 70,3%. Na ten wynik złożył się m.in. znaczny wzrost importu kruszyw z Norwegii. Było też więcej nawozów i kwasu siarkowego. Równie imponujący wynik – wzrost o 64% notują paliwa. To zasługa m.in. trzech dużych statków z LNG, które w styczniu zwinęły do świnoujskiego gazoportu oraz dziewięciu statków z eksportem olejów ciężkich do Holandii i Belgi. Podium zamykają przeładunki zbóż, na plusie o blisko 20%. Tutaj zanotowano wzrost importu śruty sojowej. Styczeń utrzymał też wzrosty przeładunków węgla, na plusie o 10%.

Pierwszy miesiąc nowego roku przyniósł również zaskakujące spadki w takich grupach towarowych jak ruda – na minusie o blisko 72% oraz kontenery, tu wynik słabszy do stycznia ub. roku o prawie 23%. Niewielki spadek, bo 1,4% wystąpił w drobnicy, w tym mniej było też drobnicy promowej. W tych grupach towarowych, tego typu sytuacja może wystąpić na początku roku. Kolejne miesiące powinny przynieść większe wielkości w obsłudze tych towarów.

Szczecin i Świnoujście tworzą uniwersalny kompleks portowy, w którym ładunki drobnicowe stanowią 47%, masowe stałe 39%, zaś masowe płynne 14%. Miniony 2018 rok. zespół portów Szczecin-Świnoujście zakończył rekordowym wynikiem przekraczającym 28,6 mln ton obsłużonych towarów. Oznacza to wzrost o 12,5 procent wobec 2017 roku.

Zarząd Portów prognozuje, że tendencja wzrostowa powinna utrzymać się w br. roku, osiągając na koniec roku wartość w okolicach 30 mln ton obsłużonych towarów. Należy jednak pamiętać, że rynek bywa kapryśny i mogą na nim wystąpić czynniki, na które ani Zarząd, ani spółki przeładunkowe nie mają wpływu, a które z kolei przekładają się na wielkość obsługiwanej masy towarowej.

Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony