Partnerzy serwisu:

Port Szczecin-Świnoujście ze spadkiem przeładunków w październiku

Franciszek Wolski 23.11.2019

Port Szczecin-Świnoujście ze spadkiem przeładunków w październiku
fot. ZMPSiŚ
Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście (ZMPSiŚ) opublikował statystyki przeładunkowe za październik 2019 roku. Niestety dziesiąty miesiąc 2019 roku przyniósł zachodniopomorskim portom spadki. Pociesza fakt, że statystyki obejmujące czas od początku stycznia do końca października pozostają na podobnym poziomie jak w analogicznym okresie roku ubiegłego.
Słabszy październik

W październiku br. zespół zachodniopomorskich portów odnotował spadek obrotu towarów, który wyniósł aż 16,2%. Oznacz to 500,9 tys. ton mniej niż w październiku 2018 roku.

Jak podaje zarząd portu, głównym powodem złych statystyk jest brak przeładunków rudy żelaza w Świnoujściu związany ze znacznym ograniczeniem produkcji stali przez polskie, czeskie i słowackie huty. W październiku 2019 było jej aż o 92,3% mniej niż rok temu.

Poza tym surowcem, którego obrót w Porcie Szczecin-Świnoujście spadł bardzo wyraźnie, nienajlepsze wyniki odnotowały także inne grupy przeładunkowe. Były to: węgiel (-1,8% r/r), inne masowe (-23,4% r/r), zboża (-49,7% r/r) oraz drobnica (-4,4% r/r).

Wzrosty zauważono jedynie w przypadku przeładunku paliw (+19,% r/r) oraz kontenerów liczonych w TEU zawierających się jednak w przeładunku drobnicy (+38,4% r/r).

Port trzyma poziom

Pocieszające może być to, że mimo tak słabego października, wyniki podsumowujące dziesięć miesięcy 2019 roku nie są tak złe. Po tym czasie, w porównaniu rok do roku, spadek wynosi jedynie 1,8%.

– Udaje nam się utrzymać przeładunki na zeszłorocznym, rekordowym poziomie. Wówczas przeładowaliśmy w portach Szczecin-Świnoujście blisko 29 mln ton towarów osiągając 12,5% wzrost wobec 2017 r. W tym roku, aż tak spektakularnego wyniku wprawdzie nie będzie, niemniej jednak dzięki uniwersalnemu charakterowi naszych portów, gdzie spadki w jednej grupie rekompensują wzrosty w innej, tamten znakomity wynik powinniśmy utrzymać – komentuje Monika Woźniak-Lewandowska, z ZMPSiŚ.

Oznacza to, że na zachodniopomorskich nabrzeżach dotychczas w 2019 roku było o 490 tys. ton towaru mniej. Spadki odnotowano przede wszystkim w takich sektorach jak: węgiel (-2,5% r/r), ruda (-23,7% r/r) oraz drobnica (-2,2% r/r) w tym kontenery liczone w TEU (-7,8% r/r). Wzrosty można zauważyć w takich grupach jak: inne masowe (+4,4% r/r), zboże (+2,7% r/r) oraz paliwa (+8,1% r/r).
PARTNER DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony