Partner serwisu

Posłowie KO: samorządom grozi zapaść inwestycyjna, a firmom budowlanym – bankructwo

Grzegorz Rekiel 26.05.2022

Posłowie KO: samorządom grozi zapaść inwestycyjna, a firmom budowlanym – bankructwo
fot. Radosław Turek/Pixabay
O podjęcie natychmiastowych działań ratujących samorządowe inwestycje, a także firmy budowlane przed bankructwem, proszą premiera posłowie Koalicji Obywatelskiej.
Z raportu opublikowanego niedawno przez ekspertów PZPB i OIGD wynika, że jednym z większych problemów jest dla branży wzrost cen materiałów budowlanych. W lutym 2022 r. aż 65,7% ankietowanych firm wskazywało, że rosnące koszty stanowią barierę dla ich działalności wobec ponad 30% w styczniu 2020 r.

Problem był poruszany na niedawnym posiedzeniu sejmowych komisji: gospodarki i rozwoju oraz infrastruktury. Posłanka Małgorzata Janyska z Koalicji Obywatelskiej przypomniała, że zarówno samorządowcy, jak też firmy budowlane czy organizacje branżowe, od wielu miesięcy ostrzegają przed zapaścią inwestycyjną, a także przed realną groźbą bankructwa niektórych firm budowlanych. – Jako klub KO zorganizowaliśmy debatę dotyczącą m.in. zapaści inwestycyjnej na szczeblu samorządowym i potrzebnych rozwiązań. Zaprosiliśmy zainteresowane podmioty, pojawiały się głosy, że dofinansowania, jakie uzyskano w pierwszej edycji Programu Inwestycji Strategicznych, były przyznawane na podstawie nieaktualnych już kosztorysów, które w ciągu kilku miesięcy zmieniały się nawet o 50 % – zauważyła posłanka.

Po debacie parlamentarzyści wystosowali pismo do premiera Mateusza Morawieckiego, które Janyska odczytała na posiedzeniu komisji. – Prosimy o podjęcie natychmiastowych działań ratujących samorządowe inwestycje i firmy budowlane, szczególnie drogowe, przed bankructwem. Kosztorysy rosną z dnia na dzień, dochody własne samorządów zostały ograniczone (np. z tytułu podniesienia kwoty wolnej od podatku do 30 tysięcy złotych – aut.), wprowadzone przez rząd sztywne dotacje celowe, wystarczają na coraz mniejszy zakres zgłoszonych zadań, a inflacja w Polsce jest ograniczana nieskutecznie – wyliczała posłanka.

Do zarzutów odniósł się Rafał Weber z Ministerstwa Infrastruktury. Ocenił, że rządzący robią, co mogą, aby poprawić sytuację na rynku. – Rada Ministrów przyjęła w ostatnim czasie dwa projekty uchwał, które łącznie o ponad 2,6 mld zł zwiększają limit finansowy Programu Budowy Dróg Krajowych i Autostrad do 2025 roku oraz Programu Budowy 100 obwodnic. Pozwoli to GDDKiA na aneksowanie zawartych umów i zapewnienie maksymalnie 10-procentowej waloryzacji, a obecnie w przypadku większości umów, została ona ustalona na 5 % – podał przykłady Weber, choć oba programy nie zakładają realizacji „typowo samorządowych” projektów.

Posłanka Janyska zwracała też uwagę na inne problemy. Przypomniała, że już kilka miesięcy temu Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa alarmowała, że w zamówieniach realizowanych np. z Programu Inwestycji Strategicznych, preferowane są duże firmy, mające dostęp do nieograniczonych praktyczne pieniędzy, pozwalających na długotrwałe kredytowanie. – Takie wymagania spełnia jedynie kilka spółek w naszym kraju, dużych środków nie mają krajowe podmioty z sektora małych i średnich przedsiębiorstw – zauważyła.

PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony