Partnerzy serwisu:

POW rok przed finałem. Postępują prace przy budowie tunelu i mostu

ep., mr 09.09.2019

arrow
arrow
POW rok przed finałem. Postępują prace przy budowie tunelu i mostu
fot. MR
POW rok przed finałem. Postępują prace przy budowie tunelu i mostu
POW rok przed finałem. Postępują prace przy budowie tunelu i mostu
POW rok przed finałem. Postępują prace przy budowie tunelu i mostu
POW rok przed finałem. Postępują prace przy budowie tunelu i mostu
POW rok przed finałem. Postępują prace przy budowie tunelu i mostu
POW rok przed finałem. Postępują prace przy budowie tunelu i mostu
POW rok przed finałem. Postępują prace przy budowie tunelu i mostu
POW rok przed finałem. Postępują prace przy budowie tunelu i mostu
W sierpniu przyszłego roku mają być gotowe dwa odcinki Południowej Obwodnicy Warszawy. Ich najbardziej charakterystyczne obiekty to tunel na Ursynowie i most przez Wisłę w południowej części miasta. – To najważniejsza inwestycja drogowa w Warszawie, która w sposób najbardziej radykalny wpłynie na sposób poruszania się po mieście – stwierdził Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. wykluczenia komunikacyjnego.
W poniedziałek, 9 września wiceminister wizytował budowę południowej obwodnicy w ciągu drogi ekspresowej S2 na odcinkach A oraz B.

Konstrukcja tunelu gotowa

Odcinek A od węzła Puławska (bez węzła) do węzła Przyczółkowa (bez węzła) liczy 4,6 km. Jego zasadniczą część stanowi tunel o długości 2,3 km. To najdłuższy budowany obecnie tunel w Polsce. Obiekt będzie miała dwie nawy, z których każda pomieści trzy pasy ruchu oraz pas awaryjny.

Tunel powstaje pod linią metra. Jest budowany metodą odkrywkową – w pierwszej kolejności powstają ściany, następnie wykonywany jest strop, potem wybierany jest urobek.

Ze względu na to, że w czasie wprowadzonych prac przez cały czas pociągi metra kursowały bez zmian, wykonawcę obowiązywały szczególne rygory. W czasie prac przy konstrukcji tunelu, w tym tych związanych z jej obetonowywaniem, główka szyny nie mogła się przemieścić więcej niż o jeden milimetr w górę lub w dół. – Wymagało to wielogodzinnej pracy, często w godzinach nocnych – podkreśla przedstawiciel wykonawcy.

Konstrukcja jest już gotowa, a wszystkie obciążenia związane z kursowaniem metra są przenoszone na ścianę szczelinową. Obecnie prowadzone są roboty ziemne – celem jest wykonanie wykopu aż do płyty dennej tunelu. Odległość od poziomu metra do płyty dennej wynosi ok. 10 m.

Szczególne prace przy budowie tunelu wiążą się także z systemami bezpieczeństwa. Jednym z elementów ma być m.in. system zliczania pojazdów oparty na videorejestracji – chodzi o to, by w każdym czasie mieć pewność, że wszystkie pojazdy, które do niego wjechały, opuściły go.

Za realizację odcinek A odpowiada Astaldi. Kontrakt zawarty w grudniu 2015 roku jest wart ponad 1,2 mld zł.

Dwa brzegi połączą się w tym roku

Odcinek B liczy ponad 6,5 km, w tym 1,5-kilometrowy most. Inwestycję za ponad 700 mln zł realizuje konsorcjum Gulermak i Przedsiębiorstwo Robót Drogowych Mińsk Mazowiecki (GP Mosty).

– Powstający w ramach kontraktu most przez Wisłę będzie służył zarówno tranzytowi, jak i – dzięki budowanym węzłom – ruchowi lokalnemu – podkreślił Andrzej Bittel.

Budowę obiektu podzielono na trzy części, z których każda powstaje inną technologią. Część po stronie Wału Zawadowskiego to powstaje metodą nasuwania, przy budowie kolejnej, nad nurtem rzeki, wykorzystano betonowanie nawisowe. Część od strony Wawra, powstaje przy wykorzystaniu maszyny MSS.

– Na całym kontrakcie trzeba było wbić 2,5 tys. pali by zagęścić grunt – powiedział rzecznik prasowy firmy Gulermak, Bartosz Sawicki. W czasie budowy wykorzystywany jest obiekt tymczasowy – most pontonowy typu wojskowego. – To pozwala przyspieszyć prace, ale jest to również wyzwanie, ze względu na poziom wód, przy niskim barki ulegają uszkodzeniu, musimy je oddawać do naprawy do stoczni, co jest kosztowne – informuje Bartosz Sawicki.

Obecni na całym kontrakcie to ok. 600 – 700 pracowników, w obrębie samego mostu to ok. 40-50 osób przy każdej podporze. – Decyzja środowiskowa pozwala pracować 24 godziny na dobę. Staramy się wykorzystywać porę letnią, to że dni są jeszcze długie – mówi przedstawiciel wykonawcy.

Poza mostem, w ramach odcinka B powstają także m.in. dwa duże obiekty inżynieryjne – wiadukt przy ul Przyczółkowej i przy Wale Miedzeszyńskim. – Pracujemy, by wkrótce udrożnić ul. Przyczółkową, ona w najbliższych tygodniach powinna wrócić do starego biegu. Mieszkańcy będą mogli przejechać gotowym wiaduktem – mówi Bartosz Sawicki.

Ja poinformował dziś wykonawca, jeszcze w tym roku – prawdopodobnie na przełomie listopada i grudnia – dwa brzegi Wisły zostaną spięte.

Trzeci odcinek pod koniec roku 


Cała Południowa Obwodnicy Warszawy ma mieć 18 km. Trzeci odcinek C wykonuje Warbud. W tym przypadku termin zakończenia to grudzień 2020 roku – to ze względu na prace związane z budową dodatkowego toru kolejowego w okolicy węzła Patriotów.
Średnie zaawansowanie prac na wszystkich odcinkach wynosi ok. 70 proc.

Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony