Partnerzy serwisu:

Budowa nie ruszy w 2018 roku. Czyli, jak to będzie z tym przekopem?

Leonard Dolecki 31.08.2018

Budowa nie ruszy w 2018 roku. Czyli, jak to będzie z tym przekopem?
fot. Urząd Morski Gdynia
Od kilku miesięcy minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, Marek Gróbarczyk, informuje, że budowa przekopu Mierzei Wiślanej ruszy jeszcze w 2018 roku. Zapytaliśmy więc jego resort jakie prace są przewidziane. Z podanych informacji wynika, że w IV kwartale 2018 roku przeprowadzone zostaną prace badawcze oraz zostanie rozpisany przetarg. Oznacza to, że prace właściwe zaczną się dużo później.
– Prace planistyczne przedsięwzięcia są na ukończeniu. Gotowy jest już projekt budowlany. Urząd Morski w Gdyni oczekuje na wydanie decyzji środowiskowej przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Olsztynie. Istnieje możliwość, że projekt budowlany będzie jeszcze wymagał niewielkich korekt, w celu dostosowania go do wymogów realizacji inwestycji określonych w decyzji środowiskowej, jednak jest to normalny tryb postępowania przy tego rodzaju inwestycjach – informuje nas Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej (MGMiŻŚ).

Pierwszym etapem inwestycji hydrotechnicznych w polskich obszarach morskich jest zawsze przeprowadzenie badań ferromagnetycznych, w celu zapewnienia bezpieczeństwa na placu budowy. – Po oszacowaniu ilości zalegających materiałów następuje ich wydobycie (badania ferromagnetyczne pozwalają na wykrycie metalu, a dopiero wydobycie pozwala ustalić, czy są to niewybuchy, czy zwykły złom). Następnie rozpoczną się prace archeologiczne na stanowisku Kąty Rybackie – Nowy Świat 6 oraz badania geologiczne terenu. Prace te zostaną wykonane w IV kwartale 2018 roku, co pozwali na właściwe przygotowanie terenu do rozpoczęcia budowy – podaje MGMiŻŚ.

– Również w IV kwartale 2018 rozpocznie się procedura przetargowa na wyłonienie wykonawcy robót budowlanych. Termin rozpoczęcia robót będzie więc zależny od przebiegu procedury, terminu ostatecznego rozstrzygnięcia przetargu w tym m.in. tego czy będą odwołania do KIO. Rozstrzygnięcie to i rozpoczęcie prac budowlanych ze względu na ochronę środowiska musi nastąpić zimą po tegorocznym okresie lęgowym ptaków, a przed tym przyszłorocznym zaczynającym się wiosną – informuje resort.

W tej sytuacji rozpoczęcie właściwych prac budowlanych dotyczących kanału żeglugowego między Zalewem Wiślanym a Zatoką Gdańską. Mogą one ruszyć później, szczególnie biorąc pod uwagę obecną sytuację w branży budowlanej. Przy tak dużej inwestycji firmy mogą wysoko oszacować koszty ryzyka związanego z przedsięwzięciem co prawdopodobnie zaowocuje wysokimi ofertami cenowymi. Do tego dochodzą przeciągające się procedury.

Obecnie, w wielu kręgach, nadal trwają dyskusje nad zasadnością inwestycji. Silnie popiera ją województwo warmińsko-mazurskie, które liczy, że pomoże ona w aktywizacji regionu elbląskiego i tamtejszego portu. Z kolei województwo pomorskie, na którego terenie znajdować się będzie sam kanał, jest przeciwne jego budowie (więcej na ten temat pisaliśmy tutaj).

Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony