Prezes Mirbudu o tym jak rząd powinien wspierać rodzime firmy [WYWIAD cz.2]
![Prezes Mirbudu o tym jak rząd powinien wspierać rodzime firmy [WYWIAD cz.2] Prezes Mirbudu o tym jak rząd powinien wspierać rodzime firmy [WYWIAD cz.2]](https://www.rynekinfrastruktury.pl//img/firma/Jerzy Mirgos.JPG_900-528.jpg)
fot. Mirbud
– Firmy budowlane liczą na to, że najniższa cena wreszcie przestanie być jedynym kryterium wyboru wykonawcy. W tym zakresie należałoby szybko zmienić obowiązujące przepisy, np. wprowadzając zasadę wykluczenia oferty z najniższą ceną – powiedział portalowi „RynekInfrastruktury.pl” Jerzy Mirgos, twórca i prezes spółki Mirbud.
Zbliżamy się do realizacji zamówień w ramach kolejnej unijnej perspektywy na lata 2014-2020. Jakie wiąże Pan z nią nadzieje i obawy?
Martwi mnie fakt, że wciąż brak jest rozstrzygnięć przez GDDKiA już ogłoszonych przetargów. Wszystko wskazuje na to, że początek realizacji większości kontraktów przypadnie najwcześniej na koniec 2015 roku i kolejne lata. Czyli trochę później niż się spodziewała branża. Dodatkowo, proszę pamiętać, że sporo projektów to zadania typu projektuj i buduj. Oznacza to, że wszystkie konsorcja ruszą z realizacją po zamknięciu fazy projektowania, co jeszcze znacznie opóźni ich zakończenie.
A jak Mirbud do tej kolejnej perspektywy się przygotowuje?
Zapewniam, że uczynimy wszystko, aby z sukcesem skorzystać z tej szansy. Oczywiście, jak już wspominałem, w tym wyścigu nie będziemy zapominać o fakcie, że każdy kontrakt musi zakończyć się chociaż minimalnym zyskiem. Z drugiej strony dbamy także o to, aby nasz portfel zamówień był zbilansowany. Zakładamy, że udział dochodu z segmentu inżynieryjno-drogowego będzie stanowił około 50%. Drugą połowę zapewni nam realizacja projektów kubaturowych, takich jak budowa hal logistycznych i przemysłowych, galerii handlowych, hoteli i innych projektów użyteczności publicznej.
A przechodząc do konkretów, jak wygląda wasz front robót?
Obecnie cały portfel zamówień Grupy ma wartość 1,4 mld zł, a uwzględniając przetargi drogowe, w których złożyliśmy ofertę z najniższą ceną, przekracza zdecydowanie 2 mld zł. Realizujemy między innymi budowę dużej galerii handlowej oraz stadionu ŁKS w Łodzi, jednej z największych w Polsce hal widowiskowo-sportowych w Gliwicach, centrów logistycznych pod Poznaniem i w Gdańsku a także linii tramwajowej w Bydgoszczy oraz kończymy ostatnie prace na autostradzie A1. Rozpoczęliśmy właśnie budowę obwodnicy Drezdenka a także biurowca-centrali dla firmy Kaufland. Uwzględniając mniejsze projekty związane z remontami dróg prowadzonymi przez naszą spółkę zależną Kobylarnia m.in. w Bydgoszczy, Płocku i na Pomorzu, to obecnie realizujemy około 30 inwestycji drogowych i ponad 20 związanych z budownictwem kubaturowym. Oczywiście uczestniczymy też w kolejnych przetargach, m.in. w około 20 związanych z budową infrastruktury drogowej. Zostaliśmy wybrani do realizacji obwodnicy Inowrocławia, to projekt za 359 mln zł. Złożyliśmy też najtańszą ofertę na budowę odcinka S3 z Gaworzyc do Kaźmierzowa za blisko 480 mln zł.
Czy rząd mógłby coś dla wykonawców zrobić?
Liczyłbym na większe wsparcie dla polskich firm budowlanych, np. w zakresie gwarancji finansowych. W tym zakresie zagraniczne koncerny budowlane mają wsparcie swoich rządów poprzez wyspecjalizowane agendy. Firmy budowlane liczą na to, że najniższa cena wreszcie przestanie być jedynym kryterium wyboru wykonawcy. W tym zakresie należałoby szybko zmienić obowiązujące przepisy, np. wprowadzając zasadę wykluczenia oferty z najniższą ceną. W zeszłym roku GDDKIA zaczęła dzielić projektowane trasy na krótsze odcinki, co miało pozwolić startować w przetargach także tym mniejszym, polskim firmom. Niestety dla zbyt wielu wykonawców i tak są za długie. Dlatego postuluję by tak dzielić trasy dróg ekspresowych by wartość zamówienia nie przekraczała 100 mln zł.
Mirbud oraz jej prezes Jerzy Mirgos zostali wyróżnieni przez portal "RynekInfrastruktury.pl" oraz Stowarzyszenie Inicjatywa dla Infrastruktury za dotychczasowe osiągnięcia. Wyróżnienie zostanie wręczone 4 listopada podczas uroczystego bankietu poprzedzającego organizowany w Krakowie Kongres Infrastruktury Polskiej, który odbędzie się 5 listopada. Zachęcamy do udziału w samym Kongresie oraz wydarzeniach mu towarzyszących. Więcej informacji wkrótce na stronie TOR Konferencje. Organizatorem jest Stowarzyszenie Inicjatywa dla Infrastruktury.
Martwi mnie fakt, że wciąż brak jest rozstrzygnięć przez GDDKiA już ogłoszonych przetargów. Wszystko wskazuje na to, że początek realizacji większości kontraktów przypadnie najwcześniej na koniec 2015 roku i kolejne lata. Czyli trochę później niż się spodziewała branża. Dodatkowo, proszę pamiętać, że sporo projektów to zadania typu projektuj i buduj. Oznacza to, że wszystkie konsorcja ruszą z realizacją po zamknięciu fazy projektowania, co jeszcze znacznie opóźni ich zakończenie.
A jak Mirbud do tej kolejnej perspektywy się przygotowuje?
Zapewniam, że uczynimy wszystko, aby z sukcesem skorzystać z tej szansy. Oczywiście, jak już wspominałem, w tym wyścigu nie będziemy zapominać o fakcie, że każdy kontrakt musi zakończyć się chociaż minimalnym zyskiem. Z drugiej strony dbamy także o to, aby nasz portfel zamówień był zbilansowany. Zakładamy, że udział dochodu z segmentu inżynieryjno-drogowego będzie stanowił około 50%. Drugą połowę zapewni nam realizacja projektów kubaturowych, takich jak budowa hal logistycznych i przemysłowych, galerii handlowych, hoteli i innych projektów użyteczności publicznej.
A przechodząc do konkretów, jak wygląda wasz front robót?
Obecnie cały portfel zamówień Grupy ma wartość 1,4 mld zł, a uwzględniając przetargi drogowe, w których złożyliśmy ofertę z najniższą ceną, przekracza zdecydowanie 2 mld zł. Realizujemy między innymi budowę dużej galerii handlowej oraz stadionu ŁKS w Łodzi, jednej z największych w Polsce hal widowiskowo-sportowych w Gliwicach, centrów logistycznych pod Poznaniem i w Gdańsku a także linii tramwajowej w Bydgoszczy oraz kończymy ostatnie prace na autostradzie A1. Rozpoczęliśmy właśnie budowę obwodnicy Drezdenka a także biurowca-centrali dla firmy Kaufland. Uwzględniając mniejsze projekty związane z remontami dróg prowadzonymi przez naszą spółkę zależną Kobylarnia m.in. w Bydgoszczy, Płocku i na Pomorzu, to obecnie realizujemy około 30 inwestycji drogowych i ponad 20 związanych z budownictwem kubaturowym. Oczywiście uczestniczymy też w kolejnych przetargach, m.in. w około 20 związanych z budową infrastruktury drogowej. Zostaliśmy wybrani do realizacji obwodnicy Inowrocławia, to projekt za 359 mln zł. Złożyliśmy też najtańszą ofertę na budowę odcinka S3 z Gaworzyc do Kaźmierzowa za blisko 480 mln zł.
Czy rząd mógłby coś dla wykonawców zrobić?
Liczyłbym na większe wsparcie dla polskich firm budowlanych, np. w zakresie gwarancji finansowych. W tym zakresie zagraniczne koncerny budowlane mają wsparcie swoich rządów poprzez wyspecjalizowane agendy. Firmy budowlane liczą na to, że najniższa cena wreszcie przestanie być jedynym kryterium wyboru wykonawcy. W tym zakresie należałoby szybko zmienić obowiązujące przepisy, np. wprowadzając zasadę wykluczenia oferty z najniższą ceną. W zeszłym roku GDDKIA zaczęła dzielić projektowane trasy na krótsze odcinki, co miało pozwolić startować w przetargach także tym mniejszym, polskim firmom. Niestety dla zbyt wielu wykonawców i tak są za długie. Dlatego postuluję by tak dzielić trasy dróg ekspresowych by wartość zamówienia nie przekraczała 100 mln zł.
Mirbud oraz jej prezes Jerzy Mirgos zostali wyróżnieni przez portal "RynekInfrastruktury.pl" oraz Stowarzyszenie Inicjatywa dla Infrastruktury za dotychczasowe osiągnięcia. Wyróżnienie zostanie wręczone 4 listopada podczas uroczystego bankietu poprzedzającego organizowany w Krakowie Kongres Infrastruktury Polskiej, który odbędzie się 5 listopada. Zachęcamy do udziału w samym Kongresie oraz wydarzeniach mu towarzyszących. Więcej informacji wkrótce na stronie TOR Konferencje. Organizatorem jest Stowarzyszenie Inicjatywa dla Infrastruktury.
Komentarze:
Zobacz też

Najnowsze wiadomości

Polecane wiadomości

Praca

Komentarze

Fotorelacje

Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS | Kontakt Pełna wersja strony |