Partnerzy serwisu:

Prezydent Ostrowca Świętokrzyskiego: Miasta dawnego COP-u są marginalizowane infrastrukturalnie

Franciszek Wolski 27.12.2019

Prezydent Ostrowca Świętokrzyskiego: Miasta dawnego COP-u są marginalizowane infrastrukturalnie
fot. Jakub Hałun, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org
– Podróżując po Polsce obserwujemy imponujący rozwój infrastruktury. Można nawet mówić o powstających dysproporcjach rozwojowych i wykluczeniu komunikacyjnym pojawiającym się między naszą lokalizacją a pozostałą częścią Polski – mówi w rozmowie z portalem „RynekInfrastruktury.pl”, prezydent Ostrowca Świętokrzyskiego, Jarosław Górczyński.
Centralny Okręg Przemysłowy (COP) był jednym z największych projektów gospodarczych II Rzeczy Pospolitej. Miał on zwiększyć ekonomiczny potencjał polski, a na jego terenie znajdowały się takie miasta jak Radom, Ostrowiec Świętokrzyski, Sandomierz, Przemyśl, Lublin, Zamość, Rzeszów czy Tarnów.

Przedsięwzięcie upadło jednak wraz z wybuchem II Wojny Światowej. Dziś tamtejsze miasta borykają się m.in. z problemami braku odpowiedniej infrastruktury drogowej. Przykładem jest Ostrowiec Świętokrzyski, który zgodnie z planami ma otrzymać obwodnicę (więcej na ten temat pisaliśmy tutaj).

Portal „RynekInfrastruktury.pl: GDDKiA obecnie prowadzi przetarg na projekt i budowę obwodnicy Ostrowca Świętokrzyskiego. Jakie jeszcze inwestycje drogowe w regionie są potrzebne aby poprawić skomunikowanie miasta?


Jarosław Górczyński, prezydent Ostrowca Świętokrzyskiego: Dużą szansą dla rozwoju Ostrowca Świętokrzyskiego jest planowana droga ekspresowa S74, która będzie przebiegać 15 km od granic miasta. Ten korytarz transportowy połączy nas z autostradą A1 w Piotrkowie Trybunalskim oraz autostradą A4 w Rzeszowie oraz drogą ekspresową S19 w Nisku. Niestety, dopiero rozpoczęły się prace projektowe związane z poszczególnymi odcinkami tej drogi. Myślę, że będzie można przejechać całym odcinkiem tej trasy dopiero po 2025 roku.

Obecnie najważniejsza jest dla nas budowa drogi krajowej nr 9 i 42 w standardzie drogi dwujezdniowej (2x2). Ten ciąg komunikacyjny połączyłby spójnym korytarzem transportowym drogę ekspresową S7 w Skarżysku Kamiennej oraz planowaną S74 w Opatowie, będąc swoistą drogą życia dla dawnych miast Centralnego Okręgu Przemysłowego – Ostrowca Świętokrzyskiego, Starachowic, Skarżyska Kamiennej. Przypomnę, że na potrzeby powstania tego szlaku komunikacyjnego powstała częściowa dokumentacja projektowa, w tym wariant przebiegu dwujezdniowej drogi nr 42 i 9 na odcinku Brody – Opatów wraz z obwodnicą Ostrowca Świętokrzyskiego. W 2014 roku Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska wydał dla wymienionego przedsięwzięcia decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach. Nowa, dwujezdniowa droga o długości 27 km ma być właściwą obwodnicą Ostrowca Świętokrzyskiego łącząca miasto z planowaną obwodnicą Opatowa w ciągu przyszłej drogi ekspresowej S74.

A jak wygląda sytuacja miasta pod kątem transportu kolejowego?

Na dostępność komunikacyjną Ostrowca Świętokrzyskiego oraz północnej części województwa świętokrzyskiego ma wpływ infrastruktura kolejowa. Aktualnie trwa modernizacja linii kolejowej nr 25 przebiegającej przez miasto. Niestety opracowania projektowe oraz zakres inwestycji nie uwzględniły budowy wiaduktu nad torami kolejowymi oraz skrzyżowaniem z drogą krajową nr 9. Obecna sytuacja powoduje duże zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu oraz prowadzi do powstawania korków. Obecnie jesteśmy w trakcie realizacji inwestycji drogowych miasta o łącznej wartości około 50 mln zł. Są to inwestycje, na które mamy wpływ i należą do naszych kompetencji, natomiast nie powinniśmy godzić się na sytuację, w której samorząd będzie wyręczać państwo w inwestycjach.

Dziś dużo mówi się o wykluczeniu komunikacyjnym. Dotyczy to także braku dostępu do odpowiedniej infrastruktury transportowej. Jak wygląda sytuacja Ostrowca Świętokrzyskiego w porównaniu z innymi regionami Polski?

Podróżując po Polsce obserwujemy imponujący rozwój infrastruktury. Można nawet mówić o powstających dysproporcjach rozwojowych i wykluczeniu komunikacyjnym pojawiającym się między naszą lokalizacją a pozostałą częścią Polski. Przykro to mówić, ale miasta dawnego COP-u są marginalizowane infrastrukturalnie, do tego stopnia, że zwykły remont krajowej 9 jest problemem i ogranicza się do łatania dziur.
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony