Partnerzy serwisu:

Prof. Rafalski: Będziemy coraz więcej prefabrykować

Elżbieta Pałys 02.06.2018

Prof. Rafalski: Będziemy coraz więcej prefabrykować
fot. Mach240390 CC BY 4.0, https://commons.wikimedia.org
W najbliższej przyszłości należy się spodziewać większego zastosowania elementów prefabrykowanych w budownictwie komunikacyjnym – ocenia profesor Leszek Rafalski, dyrektor naczelny Instytutu Badawczego Dróg i Mostów. Zdaniem profesora, to kierunek, który pozwoli zapewnić wysoką jakość wykonywanym obiektom.
– W nieodległej przyszłości będziemy mieli do czynienia z coraz większą liczbą elementów prefabrykowanych w budownictwie komunikacyjnym zarówno drogowym, jak i kolejowym – zapowiada profesor Leszek Rafalski. – I to jest dobry kierunek – stwierdza.

Przedstawiciele firm wykonawczych w prefabrykacji widzą możliwość ograniczenia problemów związanych z brakiem pracowników na budowach. Zdaniem profesora przygotowywanie poszczególnych elementów poza placem budowy ma więcej zalet.

– W fabryce łatwiej jest dopilnować jakości stosowanych materiałów. Ponadto praca odbywa się w optymalnych warunkach – zauważa szef IBDiM. Jak mówi, nie występują problemy niskich temperatur, co oznacza że nie trzeba budować specjalnych namiotów, by ogrzewać miejsca betonowania, nie ma też konieczności robienia przerw technicznych w okresach gorszych warunków pogodowych.

Prefabrykacja w budownictwie komunikacyjnym znana jest od dawna i według profesora, nawet kilkadziesiąt lat temu można było ją uznać za udany eksperyment.

Szef IBDiM podaje przykład rozbiórki wiaduktu w Toruniu przeprowadzanej jeszcze w latach 90. ubiegłego wieku. Obiekt nie nadawał się do dalszej eksploatacji. – Wszystkie jego elementy były w złym stanie technicznym poza belkami, które były prefabrykowane – mówi profesor. – To pokazuje, że przy prefabrykacji można osiągać wysokie parametry jakościowe – stwierdza dodając, że współcześnie możliwości w zakresie prefabrykacji są znacznie większe.

Dawniej prefabrykacja choć się sprawdzała, nie oferowała takiej kompleksowości jak obecnie. – Dziś możemy mówić nie tylko o prefabrykowanych belkach, ale także innych elementach. Można prefabrykować różnego rodzaju słupy, były też udane próby prefabrykacji fundamentów – mówi prof. Rafalski.

Te ostatnie zostały wykorzystane w ramach realizowanego przez IBDiM projektu Most w trzy miesiące. – Prefabrykowane fundamenty dobrze się sprawowały – ocenia profesor.

Zdaniem szafa IBDiM, z prefabrykatów można wykonać kilkadziesiąt procent całego obiektu. – Mamy do zrealizowania jeszcze dużą część programów drogowego i kolejowego, więc jest jeszcze duży obszar do zagospodarowania z wykorzystaniem prefabrykacji.
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony