Partner serwisu

Przedłuża się przetarg na drugi odcinek obwodnicy Olsztyna

Martyn Janduła 11.09.2015

Przedłuża się przetarg na drugi odcinek obwodnicy Olsztyna
fot. Włodzimierz Włoch
Przedłuża się postępowanie przetargowe w sprawie drugiego odcinka południowej obwodnicy Olsztyna. GDDKiA wciąż nie wybrała najkorzystniejszej oferty. Wpierw oferenci muszą wytłumaczyć dlaczego zaproponowali rażąco niskie ceny. Jak zapewniają drogowcy, opóźnienia przy drugim odcinku nie wpłyną negatywnie na funkcjonowanie całej obwodnicy. – Oba odcinki mogą funkcjonować niezależnie – wyjaśnia Karol Głębocki, rzecznik prasowy GDDKiA w Olsztynie.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zamierza wreszcie wybudować obwodnicę Olsztyna. Cała drogowa inwestycja – z podziałem na dwa etapy – ma mieć długość 24,7 km. Na realizację pierwszego dziesięciokilometrowego odcinka Olsztyn Zachód – Olsztyn Południe drogowcy podpisali umowę 18 sierpnia. Jednak druga część obwodnicy o długości 14,7 km, biegnąca od węzła Olsztyn Południe do węzła Olsztyn Wschód, wciąż czeka na rozstrzygnięcie procesu przetargowego.

Do wykonania drugiego etapu obwodnicy zgłosiło się dziewięciu wykonawców z ofertami od 548,9 mln zł do 1,2 mld zł. Do trzech podmiotów, które złożyły oferty poniżej kosztorysu drogowców, GDDKiA wystąpiła o wyjaśnienia dotyczące elementów oferty mających wpływ na wysokość ceny. Pierwszy termin, jaki wyznaczyli drogowcy upłynął 22 maja. – Przed wyborem najkorzystniejszej oferty niezbędna jest dokładna analiza wyjaśnień dotyczących cen zaproponowanych przez wykonawców i zgodności ich ofert z wymaganiami specyfikacji przetargowej. W trakcie tej analizy już dwukrotnie pojawiła się konieczność zadania wykonawcom dodatkowych pytań – wyjaśnia Karol Głębocki, rzecznik prasowy GDDKiA w Olsztynie.

Kolejny i zarazem ostatni termin na złożenie wyjaśnień przez oferentów minął jednak miesiąc temu, 14 sierpnia. – Obecnie analizujemy złożone w tym dniu odpowiedzi. Najkorzystniejsza oferta zostanie wybrana po zakończeniu sprawdzania i wyjaśniania ofert – przekonuje Głębocki. Jak zaznacza, złożone wyjaśnienia są bardzo obszerne, stąd brak konkretnej daty, kiedy postępowanie przetargowe się zakończy.

GDDKiA przyjęła w postępowaniu trzy kryteria oceny ofert. Oprócz ceny, jednym z kryteriów jest termin wykonania. Wykonawca na etapie składania ofert mógł zaproponować realizację zamówienia w terminie krótszym niż maksymalny wymagany okres 31 miesięcy, jednak nie krótszym niż 28 miesięcy. Do czasu wykonania nie wlicza się okresów zimowych. Trzecim kryterium oceny ofert jest okres gwarancji.

Rzecznik drogowców uspokaja także, że opóźnienia w rozstrzyganiu przetargu nie wpłyną negatywnie na funkcjonowanie obwodnicy. – Realizowana jest ona w dwóch odcinkach, które – choć razem tworzą całość – zostały tak zaprojektowane, że w przypadku różnych terminów zakończenia mogły funkcjonować niezależnie – wyjaśnia.

Nastrojów nie poprawiły także doniesienia o rzekomej zmowie cenowej przy kontraktach drogowych, której nie można wykluczyć w przypadku olsztyńskiej obwodnicy. – CBA poinformowało, że istnieje podejrzenie zmowy cenowej firm biorących udział w przetargach, jednak nazwy inwestycji nie były podane. Nie komentujemy działań prowadzonych przez CBA i prokuraturę – informuje Karol Głębocki. W związku z tym GDDKiA prowadzi nieprzerwanie postępowanie przetargowe.


Zapraszamy na III Kongres Infrastruktury Polskiej, który odbędzie się 8 października 2015 roku w Łodzi. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi rola funduszy prywatnych w budownictwie infrastrukturalnym oraz kwestia relacji między członkami procesu inwestycyjnego.

Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.

   
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony