Przejście w Malhovicach będzie gotowe wcześniej

fot. UM Woj. Podkarpackiego
O ponad rok wcześniej ma być gotowe przejście graniczne z Ukrainą w Malhowicach. Jednocześnie koszt prac będzie wyższy. Zmiany zapisano w zawartym właśnie aneksie do umowy z sierpnia 2021 roku.
W sierpniu 2021 roku firma Skanska otrzymała zlecenie związane z budową przejścia granicznego Malhowice – Niżankowice. Firma została zobowiązana do wykonania m.in. 10 pawilonów kontroli paszportowej – po 5 dla polskich i ukraińskich służb kontrolnych, budynku odprawy autobusów oraz odpraw Tax Free. Zaplanowano także dwa budynki kontroli specjalnej – po jednym dla każdej ze stron.
Przejście planowane od co najmniej dekady planowane było z myślą o międzynarodowym ruchu osobowym i towarowym realizowanym pojazdami o masie do 3,5 t, bez ruchu pieszego.
Prace ruszyły na początku września 2021 roku i miały się zakończyć w połowie 2025 roku. To już nieaktualne.
W Przemyślu podpisany został właśnie aneks do umowy uwzględniający m.in. nowe okoliczności wywołane przez wojnę w Ukrainie. Nowe ustalenia skracają termin realizacji inwestycji. Ustalono, że prace związane z realizacją inwestycji zostaną przeprowadzone do końca bieżącego roku, natomiast wyposażenie oraz uruchomienie przejścia nastąpi w pierwszym kwartale 2024 r. – czyli ponad rok wcześniej, niż to było planowane pierwotnie. – Infrastruktura będzie tak rozwiązana, aby w jednym miejscu realizować odprawy służb polskich oraz ukraińskich tak, jak to się dzieje na istniejących przejściach w Krościenku i Budomierzu – poinformował wykonawca.
Budowane przejście graniczne Malhowice – Niżankowice będzie stanowiło uzupełnienie infrastruktury drogowej dla funkcjonującego przejścia w Medyce.
28 grudnia 2022 r. Ministerstwo Finansów zwiększyło limit środków przeznaczonych na realizację zadania. Jak wyjaśniono, powodem była zarówno konieczność przyspieszenia prac, a także potrzeba udrożnienia oraz zwiększenia przepustowości istniejących przejść granicznych z Ukrainą. Ze względu na poszerzenie zakresu prac oraz zmiany cen i usług materiałów budowlanych zwiększono także wartość umowy z wykonawcą. Pierwotnie opiewała ona na ponad 98 mln zł, teraz cena prac to 105 mln zł.
– Projekt tego przejścia był przygotowany wiele lat temu. Przy dzisiejszych dynamicznych czasach i zmieniających się przepisach, wiele przyjętych rozwiązań się zdewaluowało. Ma to być nowoczesna granica, w oparciu o system cyfrowej granicy, który obowiązuje w Unii Europejskiej. Nakłada to na wykonawcę i zamawiającego obowiązki dostosowania projektu i urządzeń, do wypełnienia obowiązujących przepisów oraz sposobu funkcjonowania przejścia. Przeprojektowanie obiektu wymaga szybkiego działania, decyzji i współpracy po to, aby uwzględnić czas dostawy materiałów i urządzeń i wywiązać się z przyspieszonego terminu realizacji – podkreśla Dariusz Kolasa, dyrektor techniczny Strabag.
Przejście planowane od co najmniej dekady planowane było z myślą o międzynarodowym ruchu osobowym i towarowym realizowanym pojazdami o masie do 3,5 t, bez ruchu pieszego.
Prace ruszyły na początku września 2021 roku i miały się zakończyć w połowie 2025 roku. To już nieaktualne.
W Przemyślu podpisany został właśnie aneks do umowy uwzględniający m.in. nowe okoliczności wywołane przez wojnę w Ukrainie. Nowe ustalenia skracają termin realizacji inwestycji. Ustalono, że prace związane z realizacją inwestycji zostaną przeprowadzone do końca bieżącego roku, natomiast wyposażenie oraz uruchomienie przejścia nastąpi w pierwszym kwartale 2024 r. – czyli ponad rok wcześniej, niż to było planowane pierwotnie. – Infrastruktura będzie tak rozwiązana, aby w jednym miejscu realizować odprawy służb polskich oraz ukraińskich tak, jak to się dzieje na istniejących przejściach w Krościenku i Budomierzu – poinformował wykonawca.
Budowane przejście graniczne Malhowice – Niżankowice będzie stanowiło uzupełnienie infrastruktury drogowej dla funkcjonującego przejścia w Medyce.
28 grudnia 2022 r. Ministerstwo Finansów zwiększyło limit środków przeznaczonych na realizację zadania. Jak wyjaśniono, powodem była zarówno konieczność przyspieszenia prac, a także potrzeba udrożnienia oraz zwiększenia przepustowości istniejących przejść granicznych z Ukrainą. Ze względu na poszerzenie zakresu prac oraz zmiany cen i usług materiałów budowlanych zwiększono także wartość umowy z wykonawcą. Pierwotnie opiewała ona na ponad 98 mln zł, teraz cena prac to 105 mln zł.
– Projekt tego przejścia był przygotowany wiele lat temu. Przy dzisiejszych dynamicznych czasach i zmieniających się przepisach, wiele przyjętych rozwiązań się zdewaluowało. Ma to być nowoczesna granica, w oparciu o system cyfrowej granicy, który obowiązuje w Unii Europejskiej. Nakłada to na wykonawcę i zamawiającego obowiązki dostosowania projektu i urządzeń, do wypełnienia obowiązujących przepisów oraz sposobu funkcjonowania przejścia. Przeprojektowanie obiektu wymaga szybkiego działania, decyzji i współpracy po to, aby uwzględnić czas dostawy materiałów i urządzeń i wywiązać się z przyspieszonego terminu realizacji – podkreśla Dariusz Kolasa, dyrektor techniczny Strabag.
Komentarze:
Zobacz też

Najnowsze wiadomości

Polecane wiadomości

Praca

Komentarze

Fotorelacje

Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS | Kontakt Pełna wersja strony |