Partner serwisu

Przekop Mierzei Wiślanej. „Rząd nie dotrzymał słowa ws. rekompensaty za zniszczenie DW-501 i DW-502”

Grzegorz Rekiel 13.11.2022

Przekop Mierzei Wiślanej. „Rząd nie dotrzymał słowa ws. rekompensaty za zniszczenie DW-501 i DW-502”
Fot. Google Maps
Przedstawiciele rządu obiecywali remont DW-501 i DW-502 w ramach rekompensaty za dewastacje tych dróg podczas przekopu Mierzei Wiślanej, a samorząd woj. pomorskiego dostał pieniądze tylko na przebudowę fragmentu DW-501 – zauważyła posłanka Małgorzata Chmiel (KO) i oceniła, że rząd nie dotrzymał słowa. Z tymi uwagami nie zgadza się resort infrastruktury.
Budowa kanału, a mówiąc prościej – przekop mierzei , to jeden z ważniejszych projektów infrastrukturalnych obecnego rządu. Inwestycja ma się przyczynić do rozwoju portu w Elblągu. Do tej pory statki, które stamtąd wypływały, mogły się dostać na wody Bałtyku dopiero po pokonaniu położonej niedaleko rosyjskiego Kaliningradu, Cieśniny Pilawskiej.

Kanał żeglugowy został otwarty 17 września, w 83. rocznicę rosyjskiej napaści na Polskę. Inwestycja ma liczne plusy, ale też minusy. W ubiegłym roku „Gazeta Wyborcza” informowała, że „ciężarówki obsługujące budowę zniszczyły fragmenty dróg wojewódzkich 501 (z Gdańska do Krynicy Morskiej) i 502 (z Nowego Dworu Gdańskiego do Stegny)”.

Małgorzata Chmiel, posłanka Koalicji Obywatelskiej przypomniała, że „przedstawiciele rządu obiecywali remont DW-501 i DW-502 na Pomorzu w ramach rekompensaty za dewastacje tych dróg podczas budowy przekopu”. – Nie dotrzymali słowa – oceniła Chmiel, która napisała w tej sprawie interpelację do ministra infrastruktury.

Posłanka zauważyła, że „rząd przyznał tylko 63 mln zł z Polskiego Ładu na przebudowę 17-kilometrowego odcinka drogi wojewódzkiej nr 501 ze Stegny do Krynicy Morskiej”. – Samorząd województwa po raz kolejny nie może rozstrzygnąć przetargu na ten odcinek, ponieważ rząd przeznaczył za małą, o co najmniej 40 mln zł, kwotę pieniędzy. A co z pozostałymi odcinkami DW-501 i 502? – docieka parlamentarzystka.

Marek Gróbarczyk, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury nie zgodził się z uwagami posłanki. – Zgodnie z opinią zarówno inwestora, czyli Urzędu Morskiego w Gdyni, jak i wykonawcy, stan drogi nr 501 jest zły już od wielu lat. Wykonawca korzystał z drogi wojewódzkiej nr 501, zgodnie z jej ograniczeniami tonażowymi oraz uwzględniając dodatkowe warunki przewidziane w umowie zawartej z inwestorem – wyjaśnił.
Zauważył też, że kwota ponad 63 mln zł została przyznana na przebudowę ponad 17-kilometrowego fragmentu DW 501, co stanowi „ponad połowę wykorzystywanej trasy do transportu związanego z realizacją przekopu Mierzei Wiślanej”.

Gróbarczyk praktycznie nie odniósł się jednak do kwestii DW 502. Przypomniał, że samorząd województwa pomorskiego może się ubiegać o pieniądze na remont lub przebudowę np. z rezerwy subwencji ogólnej.
Przypomnijmy, że nowy kanał żeglugowy przez mierzeję ma kilometr długości i pięć metrów głębokości, sama śluza ma 200 m długości, 25 m szerokości i 6,5 m głębokości. Dzięki przekopowi mierzei do portu w Elblągu wpłyną jednostki o zanurzeniu do 4,5 m, długości do 100 m oraz szerokości do 20 m.

Na tym jednak nie koniec, trwa bowiem drugi etap budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. – Elementem bardzo ściśle związanym z drugim etapem jest droga powiatowa oraz most w Nowakowie, który budujemy jako nową przeprawę. Wykonywana jest konstrukcja stalowa w miejscu prefabrykacji, mamy wykonane konstrukcje żelbetowe wszystkich podpór. Trwają roboty wykończeniowe związane z tymi podporami – tłumaczył w sierpniu cytowany w komunikacie prasowym Andrzej Małkiewicz, zastępca pełnomocnika do spraw realizacji projektu z Urzędu Morskiego w Gdyni.

W przypadku drugiego etapu umowa między inwestorem – Urzędem Morskim w Gdyni, a wykonawcą – firmą Budimex została podpisana w kwietniu 2021 roku. Na realizację prac spółka ma 2 lata, a kontrakt opiewa na ponad 574 mln zł.
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony