Partnerzy serwisu:

Przekop Mierzei Wiślanej zgodnie z harmonogramem

Redakcja 13.05.2020

arrow
arrow
Przekop Mierzei Wiślanej zgodnie z harmonogramem
fot. MGMiŻŚ
Przekop Mierzei Wiślanej zgodnie z harmonogramem
Przekop Mierzei Wiślanej zgodnie z harmonogramem
Przekop Mierzei Wiślanej zgodnie z harmonogramem
Postępują prace związane z budową nabrzeża południowego na Mierzei Wiślanej. Chodzi o stworzenie warunków do tego, by materiały na budowę kanału żeglugowego łączącego Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską transportować drogą wodną. Obecnie w 50 proc. zaawansowane są prace związane z pogrążaniem ścianki szczelnej tego nabrzeża. – Prace są prowadzone zgodnie z harmonogramem – powiedział Grzegorz Witkowski, wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej.
We wtorek 12 maja przedstawiciel resortu wizytował inwestycję.

– Inwestycja strategiczna dla państwa polskiego przebiega w sposób niezakłócony, zgodnie z harmonogramem – powiedział Minister Grzegorz Witkowski. Dodał, że prace są prowadzone w sposób bezpieczny dla pracowników pod względem BHP, jak i epidemiologicznym, a na budowie pracuje wielu krajowych podwykonawców.

– Ta inwestycja jest strategiczna ze względu na pobudzenie gospodarcze nie tylko Elbląga i tej części Polski ale śmiem twierdzić tej części Europy. Łaskawa zima, dobra pogoda powodują to, że ten postęp prac jest niezakłócony – skomentował wiceminister.

Obecnie w rejonie Zatoki Gdańskiej kontynuowane są prace związane z pogrążaniem ścianki szczelnej nabrzeża południowego. Zaawansowanie tych robót wynosi ponad 50 proc. Zakończono natomiast pogrążanie ścianki szczelnej na nasadzie falochronu zachodniego. Wykonawca – konsorcjum NDI/Besix pracuje przy tzw. zalądowieniu portu przeładunkowego. Posłuży on do odbioru dostaw kamienia hydrotechnicznego na potrzeby budowy falochronów.

Jak najmniej lądem

– Staramy się zminimalizować konieczność transportu drogami lądowymi, stąd budowa tego nabrzeża, jako pierwszego elementu pozwalającego na transportowanie kamienia, materiałów masowych, które w dużej ilości będą musiały być dowożone na plac budowy. To jest nasza troska i staranie o to, żeby rzeczywiście działania związane z transportem były jak najmniej uciążliwe dla mieszkańców – powiedziała Małgorzata Winiarek-Gajewska, prezes Zarządu NDI.

W rejonie kanału żeglugowego toczą się roboty ziemne. Materiał uzyskany z prac jest hałdowany na terenie przekopu, a w przyszłości zostanie użyty do wykonania obwiedni sztucznej wyspy oraz zalądowienia obszaru nabrzeża południowego. Zabezpieczane są tu skarpy ziemne, po wschodniej i zachodniej części przekopu. Zakończyły się już prace nasypowe pod obiektami mostowymi, a kontynuowane są prace nasypowe przy powstających drogach. Pod przyszłymi mostami zakończyło się także pogrążanie pali prefabrykowanych, rozpoczęto roboty żelbetowe pod fundamentami.

Od Strony Zalewu Wiślanego zakończono budowę tymczasowej grobli oraz wbijanie ścianek dla tymczasowego nabrzeża. To nabrzeże posłuży do przeładunku materiałów potrzebnych do budowy wyspy. Teren w rejonie sztucznej wyspy jest obecnie oczyszczany z materiałów ferromagnetycznych.
Na terenie inwestycji zakończono przewierty pod sieci energetyczne i teletechniczne. Do końca miesiąca zakończą się przebudowy wszystkich kolizji średniego napięcia i teletechnicznych. Obecnie realizowane są przełączenia sieci.

Co w najbliższym czasie?

W kolejnych tygodniach zakończy się pogrążanie ścianek szczelnych nabrzeża południowego, a rozpocznie falochronu zachodniego. Realizowane będą też prace pogłębiarskie. W rejonie kanału rozpoczną się przygotowania do prac przy budowie śluzy. – Planowane są w przyszłym tygodniu pierwsze dostawy ścianek szczelnych do budowy śluzy kanału żeglugowego. W czerwcu mobilizacja sprzętu i rozpoczęcie pierwszych ścianek na obszarze śluzy – mówi Dominik Wróblewski, kierownik budowy konsorcjum NDI/Besix.

Kontynuowane będą też roboty ziemne i żelbetowe. W rejonie Zalewu Wiślanego rozpoczną się transporty drogą wodną materiałów do budowy wyspy.

Aktualnie realizowana umowa obejmuje pierwszą z trzech części, na jakie została podzielona inwestycja pn. „Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską”. W odniesieniu do drugiej trwa obecnie przetarg – ruszył 24 kwietnia.

– Etap ten obejmuje rzekę Elbląg wraz z umocnieniem i obwałowaniami. Będziemy budować także trzeci most, most w Nowakowie o długości 104 metrów – powiedział Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni. – Oprócz tego, odcinek drogi o długości 1550 metrów, która będzie łączyła tę część drogi powiatowej i służyła mieszkańcom. Most będzie się znajdował 650 metrów od obecnie istniejącego mostu pontonowego. Oprócz tych inwestycji hydrotechnicznych i drogowych planujemy wykonanie znaków nawigacyjnych. Całość w przyszłości zostanie połączona trzecim odcinkiem, a więc przejściem przez Zalew Wiślany – wyjaśnił przedstawiciel Urzędu Morskiego w Gdyni.

Całkowita długość nowej drogi wodnej wyniesie blisko 23 km, w tym przejście przez Zalew Wiślany to nieco ponad 10 km, rzekę Elbląg – 10,4 km, pozostałe ponad 2 km to odcinek stanowiska postojowego, śluzy i portu zewnętrznego). Głębokość drogi wodnej ma wynieść 5 m.

Docelowo ma ona umożliwić wpływanie do portu w Elblągu jednostek o długości do 100 metrów oraz do 20 metrów szerokości. Budowa kanału na Mierzei Wiślanej ma zakończyć się w 2022 r. Inwestorem jest Urząd Morski w Gdyni, a wykonawcą pierwszej, aktualnie realizowanej części inwestycji konsorcjum firm NDI/Besix.
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony