Partnerzy serwisu:

Przekop Mierzei: Wydobyto 17 kg bursztynu. Nie wiemy co się z nim stanie

redakcja 05.04.2021

Przekop Mierzei: Wydobyto 17 kg bursztynu. Nie wiemy co się z nim stanie
fot.
Jak dotąd podczas prac na Mierzei Wiślanej wydobyto 17 kg bursztynu. Jak informuje Ministerstwo Klimatu i Środowiska jego dalsze wykorzystanie nie zostało jeszcze ustalone. Na początku inwestycji mówiono, że złoża bursztynu mogą pomóc w sfinansowaniu inwestycji a ich zasoby szacowano nawet na 6,9 ton, jednak szybko okazało się, że to nie będzie możliwe.
W maju 2019 roku minister Marek Gróbarczyk informował, że złoża (była mowa o dwóch) są niewielkie i do tego znajduje się w nich bursztyn niskiej jakości. Wydobycie, przynajmniej w przypadku mniejszego złoża, uznano za nieopłacalne. Podawano wówczas, że może go być ok. 1,4 tony. W lipcu 2020 roku w Sejmie wiceminister aktywów państwowych Maciej Małecki pytany przez posła Marka Rutkę powiedział, że dokumentacja geologiczna wykonana w ramach przygotowań do inwestycji wskazuje na 6,9 ton bursztynu. Jak poinformował, to najniższa – określana jako D – kategoria rozpoznania złóż. Już wtedy było jasne, że wydobycie bursztynu nie będzie opłacalne, a inwestor nie będzie mógł go traktować jako dodatkowego źródła dochodu.

Teraz dowiedzieliśmy się, ile bursztynu udało się w rzeczywistości pozyskać.

Pod koniec marca 2021 roku poznaliśmy odpowiedź na interpelację poseł Joanny Jaśkowiak, która zwróciła się Ministerstwa Infrastruktury oraz Ministerstwa Klimatu i Środowiska (MKiŚ) z pytaniem w tej sprawie. Jak zaznaczono w piśmie informacje zostały udzielone w oparciu o dane uzyskane od Urzędu Morskiego w Gdyni, który był kompetentny w tej sprawie.

Ministerstwo Klimatu w odpowiedzi na interpelację wyjaśnia, że w związku z realizowanymi robotami budowlanymi w ramach projektu „Budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską” wydobyto około 17 kg bursztynu, a jego przeznaczenie zostanie ustalone do końca realizacji tego etapu robót.

Ministerstwo wyjaśnia przy tym, że prace prowadzone na terenie Mierzei Wiślanej nie są związane z eksploatacją złoża bursztynu na podstawie koncesji geologicznej, a z robotami budowlanymi mającymi na celu realizację inwestycji. „Przedmiotowa inwestycja nie zakłada wydobywania złóż kopalin w tym bursztynu i ich gospodarczego wykorzystania. Ponadto w trakcie realizacji przedsięwzięcia zaakceptowano rozwiązanie technologiczne, które znacznie ogranicza niezbędną do wykonania ilość robót ziemnych. Dotychczasowe wydobycie niewielkiej ilości bursztynu nastąpiło zatem przy okazji prowadzenia w obszarze ww. inwestycji robót ziemnych, które nie dochodzą do poziomu złoża, w ich efekcie dokonano separacji bursztynu na terenie budowy oraz zabezpieczenia obszaru dla składowania nadziarna” – czytamy w odpowiedzi na interpelacje.

Z pisma przygotowanego przez ministerstwo możemy się także dowiedzieć, że zgodnie z uchwałą Rady Ministrów z listopada 2020 r. wartość programu wieloletniego „Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską” na lata 2016-2023 została zwiększona z kwoty 880 mln zł do kwoty 1984 mln zł. Resort wyjaśnia, że wydłużono też okres realizacji programu z IV kwartału 2022 r. do I kwartału 2023 r. „Zwiększenie wartości Programu wynika z konieczności rozszerzenia jego zakresu, a także ze wzrostu cen materiałów i robót budowlanych” – czytamy w dokumencie.
Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony