Partnerzy serwisu:

Przęsło pierwszego na świecie mostu drukowanego ze stali ukończone

Leonard Dolecki 07.04.2018

Przęsło pierwszego na świecie mostu drukowanego ze stali ukończone
fot. MX3D
W stolicy Holandii, nad kanałem Oudezijds Achterburgwal, w 2019 roku pojawi się nowa kładka dla pieszych. Nie byłoby w tym nic niezwykłego, gdyby nie to, że została ona wydrukowana w technologii 3D w całości z metalu. Jest to pierwszy na świecie tak duży stalowy element wydrukowany w technologii 3D. Jego długość to 12 metrów.
Nowoczesna kładka

Projekt jest owocem współpracy takich organizacji jak Lloyd’s Register Foundation, Alan Turing Institute oraz startupu MX3D. Prace nad przedsięwzięciem ruszyły w czerwcu 2015 roku. Dzięki zaangażowaniu specjalistów z wielu dziedzin, w marcu 2017 roku rozpoczął się proces drukowania konstrukcji.

Do stworzenia kładki, której długość to 12 metrów, wykorzystano ok. 1,1 km drutu o całkowitej wadze ok. 4,5 tony. Będzie miała ono jedno przęsło, które w przyszłym roku połączy brzegi kanału Oudezijds Achterburgwal. Jak podaje MX3D – proces drukowania zakończył się, a konstrukcja pozytywnie przeszła pierwszą fazę testów.

– Obecnie brakuje przepisów dla stalowych konstrukcji w technologii 3D. Najważniejsze są więc testy i badania fizyczne, które zapewnią bezpieczeństwo. Kładka zdołała przejść nie tylko próby obciążeniowe, ale także testy numeryczne – mówi prof. Leroy Gardner ze Steel Structures Research Group.

Most testowy

Stalowa kładka dla pieszych będzie potraktowana w dużej mierze jako konstrukcja testowa. Zostanie ona naszpikowana różnego typu czujnikami, które będą zbierać dane dotyczące m.in. naprężeń materiału i oddziaływania na niego różnych czynników zewnętrznych. Dane będą później zbierane i zostaną wykorzystane w przypadku kolejnych projektów.

Drukowanie ze stali

Najbardziej niezwykłe w przypadku tej kładki jest to, z jakiego materiału została ona stworzona. W ubiegłym roku pisaliśmy o przeprawie w holenderskiej prowincji Barabnt. Ona również została wydrukowana w technologii 3D, jednak jej budulcem był beton.
 
Tym razem materiałem, z którego powstała kładka jest stal. I obecnie jest to największa stalowa konstrukcja na świecie, która została wydrukowana w technologii 3D. Dużą zaletą tego rozwiązania jest m.in. to, że za jego pomocą można tworzyć dowolne kształty. Z tego skorzystali zatem projektanci z Joris Laarman Lab, którzy opracowali futurystyczny kształt przeprawy.

Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Obiekty inżynierskie
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony