Partner serwisu

Jak pobiegną tory do polskiej elektrowni jądrowej?

Roman Czubiński 23.06.2022

Jak pobiegną tory do polskiej elektrowni jądrowej?
Zdjęcie ilustracyjnefot. PKP PLK
Zarządca infrastruktury chce wybrać wykonawcę koncepcji dostępu kolejowego do budowanej na Pomorzu elektrowni jądrowej. Zadaniem firmy będzie przeanalizowanie różnych wariantów wyprowadzenia bocznicy i wskazanie najlepszego z nich. Termin składania ofert upływa 25 lipca.
Pierwsza polska elektrownia jądrowa ma powstać w rejonie wsi Lubiatowo i Kopalino na Pomorzu Gdańskim. Najbliższe linie kolejowe to 229 (Pruszcz Gdański – Łeba) i nieczynna 230 (Wejherowo – Garczegorze). Bocznica do obiektu będzie musiała być wyprowadzona od jednej z nich. PKP PLK ogłosiły przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego dla realizacji robót budowlanych.

Możliwy powrót ruchu pasażerskiego

- Realizacja projektu, w zależności od realizowanego wariantu, umożliwi powrót pociągów pasażerskich na nieczynną linię nr 230 oraz stałe połączenia kolejowe na linii nr 229, która obecnie jest wykorzystywana wyłącznie w sezonie letnim - informuje w komunikacie prasowym PKP PLK. W planach jest modernizacja istniejących i budowa nowych stacji oraz przystanków.

Prędkość maksymalna dla pociągów pasażerskich i towarowych ma wynosić 120 km/h. Linia będzie mogła przyjmować pociągi towarowe o długości do 750 m i nacisku na oś do 221 kN (22,5 t).

Stacja przy elektrowni – czołowa lub przelotowa

Zamawiający bierze pod uwagę dwa warianty inwestycyjne. Pierwszy polega na modernizacji linii 229 między Lęborkiem a Garczegorzem oraz całej linii Wejherowo – Garczegorze. Dodatkowo miałaby powstać nowa linia z Choczewa na linii 230 do elektrowni wraz z łącznicą w stronę Lęborka. Drugim możliwym rozwiązaniem jest modernizacja linii 230 na odcinku Wejherowo – Choczewo wraz z budową nowych odcinków, modernizacja fragmentu linii 229 Lębork – Łeba i budowa nowego odcinka Choczewo – elektrownia jądrowa – Steknica (stacja na linii 229) z budową łącznicy do linii 229 w kierunku Łeby. Dla obu wariantów przewidziano opracowanie koncepcji programowo-przestrzennej oraz koncepcji wewnętrznego i zewnętrznego układu torowego elektrowni jądrowej.

Dalszym etapem ma być opracowanie dokumentacji przetargowej niezbędnej do ogłoszenia przetargu na prace budowlane. Obowiązkiem wykonawcy dokumentacji będzie też pełnienie nadzoru autorskiego w trakcie budowy. Zamówienie ma być realizowane w podziale na 7 odcinków, z których dwa (linia 230 Choczewo – Garczegorze i Kostkowo – Choczewo) zostaną objęte prawem opcji, podobnie jak opracowanie raportu o oddziaływaniu na środowisko. Cała inwestycja ma zakończyć się w ciągu 6-8 lat, z czego projektowanie potrwa nieco ponad 2 lata (lub prawie 4, jeśli PKP PLK skorzysta z prawa opcji). Przetarg na roboty budowlane ma zostać rozstrzygnięty w ciągu 9 miesięcy, a same prace – 3 lata. Jedynym kryterium udzielenia zamówienia jest cena.

Plany mogą się zmienić

Spytaliśmy spółkę Polskie Elektrownie Jądrowe o przygotowania z ich strony do inwestycji. – Realizowane obecnie prace są na jednym z pierwszych etapów przygotowania poszczególnych inwestycji – poinformował nas Zespół ds. Komunikacji PEJ. Raport o oddziaływaniu na środowisko został złożony do Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska pod koniec marca, jednak zawarte w nim plany poszczególnych elementów infrastruktury towarzyszącej – takich jak sieć kolejowa – mają charakter poglądowy i mogą ulec zmianie.

Decyzja w sprawie lokalizacji pierwszej elektrowni jądrowej w Polsce zapadła pod koniec ubiegłego roku. Wybrane miejsce uznano za optymalne z punktu widzenia wymagań środowiskowych oraz infrastruktury energetycznej i transportowej. Co ciekawe, Lubiatowo i Kopalino znajdują się blisko opuszczonego placu wstrzymanej w 1990 r. budowy Elektrowni Jądrowej Żarnowiec (również ta miejscowość była brana pod uwagę przy planowaniu nowej inwestycji).
Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Elektrownia jądrowa w Polsce
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony