Partner serwisu

Przetargi na poszerzenie A2 oraz obwodnicę Szczecina czekają na decyzję finansową

ep. 27.08.2021

Przetargi na poszerzenie A2 oraz obwodnicę Szczecina czekają na decyzję finansową
fot. Mateusz Grzeszczuk/GDDKiA
W tym roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad planuje jeszcze ogłosić przetargi na wybór wykonawców dla 147 km dróg. Wśród nich są m.in. S17 do Hrebennego czy kielecki odcinek S74. Pod znakiem zapytania jeśli chodzi o tegoroczny termin są postępowania na dwie ważne inwestycje – zachodnie obejście Szczecina oraz poszerzenie A2. GDDKiA deklaruje gotowość do uruchomienia tych przetargów, ale decyzja jest uzależniona od zapewnienia finansowania.
W sumie ten rok na drogach zarządzanych przez Generalną Dyrekcję ma się zamknąć ogłoszonymi przetargami na realizację ponad 360 km nowych dróg oraz 26 przetargami na dokumentację. Dodatkowo ruszy w sumie 29 postępowań na całoroczne utrzymanie dróg.

Do tej pory ruszyło już 19 przetargów obejmujących zadania o łącznej długości 213 km. To m.in. S1 Kosztowy – Bielsko-Biała, S10 Bydgoszcz – Toruń, sześć przetargów na S19 w woj. lubelskim i podkarpackim, czy S74 Mniów – Kielce. Ruszyły także poszukiwania wykonawców dla obwodnic planowanych w ramach rządowego programu.

Co przed nami

Na pozostałe miesiące zostały jeszcze do ogłoszenia przetargi na realizację ponad 147 km dróg. W tej puli znajdują się m.in. trzy odcinki S17 od Zamościa do obwodnicy Hrebennego (woj. lubelskie) oraz dwa odcinki S6 Koszalin – Słupsk (w tym przypadku planowany jest typ tradycyjny, czyli „buduj”). Ruszyć mają przetargi na S19 Domaradz – Iskrzynia oraz S74 Kielce Zachód – Kielce, a także obwodnice Gorajca (DK-74) i Koźmina Wielkopolskiego w ciągu DK-15.

Dwa ważne przetargi czekają jeszcze na decyzję finansową. Chodzi o dobudowę trzeciego pasa na autostradzie A2 pomiędzy Warszawą i Łodzią oraz zachodnie obejście Szczecina w ciągu S6 (w sumie 50 km). GDDKiA deklaruje, że jest gotowa do ogłoszenia tych postępowań po zapewnieniu środków finansowych.

W przypadku A2 mowa o wykonania pasa ruchu na długości 89 km. Inwestor ma już niezbędne dokumenty do rozpoczęcia kolejnego etapu inwestycji – w czerwcu i lipcu zostały wydane decyzje środowiskowe dla całej trasy. Jeśli będzie zapewnione finansowanie i przetarg ruszy w tym roku, na początku przyszłego roku podpisana byłaby umowa z wykonawcą, a w 2023 roku mogłyby ruszyć roboty w terenie. Trzeci pas byłby budowany w pasie rozdziału, nie obyłoby się więc bez utrudnień dla kierowców, jednak inwestycja, z uwagi na duży ruch pomiędzy aglomeracjami wyczerpującą się przepustowość na dwupasowej autostradzie jest bardzo oczekiwana przez użytkowników trasy.

Zachodnie drogowe obejście Szczecina jest z kolei bardzo ważną inwestycją dla Pomorza Zachodniego. Przez pewien czas trasa była planowana do realizacji w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. W ubiegłym roku rząd wycofał się jednak z tego pomysłu obiecując realizację ze środków budżetowych. W zapowiedziach polityków, w tym premiera, pojawiały się terminy wskazujące na połowę tego roku. Na razie potrzebna jest jednak przede wszystkim decyzja finansowa. A chodzi nawet o 5,5 mld zł. W ramach inwestycji powstać miałby m.in. 5-kilometrowy tunel pod Odrą.

Zadania na sieci i dokumentacja


GDDKiA poinformowała ponadto, że w ramach zadań na istniejącej sieci na etapie przygotowania jest obecnie 219 zadań dotyczących rozbudowy lub przebudowy blisko 1660 km dróg.

Do końca tego roku ma także ruszyć jeszcze 7 przetargów na dokumentację, w tym 5 na przygotowanie STEŚ-R, a 2 na koncepcję programową. Od początku roku ogłoszono 19 przetargów na dokumentację.

Firmy zajmujące się utrzymaniem dróg mogą jeszcze liczyć na 20 postępowań na całoroczne utrzymanie dróg.



PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony