Partnerzy serwisu:

Przygraniczna A18 ma wykonawcę. Wybrano Kobylarnię z Mirbudem

ep. 27.09.2019

Przygraniczna A18 ma wykonawcę. Wybrano Kobylarnię z Mirbudem
Fot. Google Maps
Będąca w bardzo złym stanie przyszła A18 przy granicy z Niemcami będzie realizowana. GDDKiA rozstrzygnęła przetarg. Zwycięska oferta należy do konsorcjum: Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów Kobylarnia oraz Mirbud. Wybór nastąpił wyłącznie na podstawie kryterium ceny.
Chodzi o przebudowę i dostosowanie 22 kilometrów drogi krajowej nr 18 do parametrów autostrady. Inwestor do wyboru miał 8 ofert. Wybrana opiewa na kwotę 254,146 mln zł. GDDKiA była przygotowana na 288,963 mln zł.

To kolejny przetarg na realizację tego zadania. Za pierwszym razem, przy planowanym budżecie 303,820 mln zł, najtańsza oferta była warta 308,206 mln zł. Mimo nieznacznego przekroczenia budżetu (biorąc pod uwagę obecne realia rynkowe), inwestor zdecydował się unieważnić postępowanie. W kolejnym wprowadzono istotne zmiany – zmodyfikowany został zakres inwestycji, a jako jedyne kryterium wyboru wskazano cenę.

„Decyzja o takich zmianach została podjęta po analizie dotychczasowych postępowań przetargowych. Wykonawcy składający oferty najczęściej w takim samym stopniu spełniali dodatkowe, pozacenowe kryteria, co w efekcie sprowadzało się do tego, że o wyborze najkorzystniejszej oferty i tak ostatecznie decydowała cena” – uzasadnia GDDKiA.

Zadaniem wykonawcy będzie realizacja robót budowlanych na południowej jezdni obecnej DK-18 wraz z budową węzła autostradowego Żary (chodzi o przebudowę elementów istniejącego węzła typu półkoniczyna) oraz budową obiektów inżynierskich (trzy wiadukty, trzy przejścia dla zwierząt nad autostradą, most oraz przejście pod autostradą).

Celem całego przedsięwzięcia jest dostosowanie drogi krajowej nr 18 (na odcinku Olszyna –Golnice o długości 70 km) do standardów sieci drogowej o parametrach autostradowych. Inwestycja stanowi drugi etap budowy autostrady A18 (pierwszy stanowiła budowa jezdni północnej).

Inwestycja podzielona jest na następujące odcinki realizacyjne:
• od granicy państwa do węzła Olszyna (km 0,192 do km 1,500),
• węzeł Olszyna do km 11,86 (ponad kilometr za węzłem Żary Zachód w stronę Wrocławia),
• od km 11,86 (ponad kilometr za węzłem Żary Zachód w stronę Wrocławia) do km 33,76 (blisko 4 km przed węzłem Iłowa),
• od km 33,76 (blisko 4 km przed węzłem Iłowa) - granica województwa,
• granica województwa - węzeł Golnice.

Droga czeka na realizację od wielu lat. Decyzja ZRID dla tego odcinka została wydana w 2011 roku.

Droga krajowa nr 18 łączy autostradę A4 z przejściem granicznym w Olszynie. Starą drogę krajową nr 18, a obecnie jej nitkę południową, wybudowali Niemcy w latach 30. XX wieku. Stanowiła ona fragment autostrady Berlin – Wrocław. W listopadzie 2004 r. rozpoczęty został pierwszy etap dostosowywania drogi krajowej nr 18 do parametrów przyszłej autostrady A18. Do istniejącej drogi dobudowana została równoległa, jezdnia północna, którą oddano do użytku w 2006 r.

Jezdnia południowa, ze względu na fatalny stan techniczny, doczekała się wielu prześmiewczych określeń jak patatajka, najdłuższe schody Europy czy droga wstydu.
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony