Partnerzy serwisu:

PZPB: Firmy nadal ofertują agresywnie

Elżbieta Pałys 07.12.2020

PZPB: Firmy nadal ofertują agresywnie
fot. Pixabay
Mimo że w listopadzie ceny proponowane w przetargach drogowych były niższe niż choćby w poprzedzających miesiącach, cały czas zdarzają się oferty bardzo agresywne. Wśród firm, które proponują bardzo niskie ceny są zarówno te od dawna obecne na naszym rynku, jak i zupełnie nowe – zauważa Damian Kaźmierczak z Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa, który przeanalizował oferty składane w ciągu ostatnich kilku miesięcy.
W okresie od lipca do listopada w przetargach ogłaszanych przez GDDKiA wpływało od 5 do 11 ofert, choć częściej liczba ta oscylowała w wyższym przedziale, tj. 9 -11. Dużemu zainteresowaniu realizacją kontraktów towarzyszyły zazwyczaj niewysokie ceny.

Pomiędzy lipcem a październikiem najczęściej firmy składały oferty na poziomie ok. 65-90 proc. budżetu GDDKiA. Zazwyczaj niemal wszystkie mieściły się w budżecie zamawiającego.

W listopadzie sytuacja uległa niewielkiej zmianie. Poziom cenowy ofert plasował się na poziomie ok. 95-120 proc. Po okresie niskich cen szczególnie zaskoczyło otwarcie ofert na budowę Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta, gdzie przy dużym zainteresowaniu wykonawców (na każdy z dwóch odcinków złożono po 11 ofert) tylko dwie propozycje mieściły się w szacunku inwestora.

To w tym przetargu dało się także zaobserwować największe różnice między najniższymi i najwyższymi wycenami. W najbardziej skrajnym przypadku (na jeden z odcinków OMT) sięgała ona blisko 500 mln zł.
Jak zauważa w swojej analizie Damian Kaźmierczak, nie ma reguły wskazującej, jakie firmy ofertują najtaniej. Niskie ceny proponują zarówno podmioty bez doświadczenia na polskim rynku drogowym, jak i firmy krajowe, funkcjonujące w Polsce od lat.

Przedstawiciel PZPB wskazuje przy tym, że wyjątkowo ostrożnie ofertują firmy chińskie. – Zdarza się, że ich oferta jest dużo wyższa od ofert konkurencji, ale jednocześnie potrafią zaskoczyć rynek bardzo niską ceną – wskazuje.

Odnotowuje jednocześnie, że pojawił się nowy podmiot – firma z Turcji – który aktywnie zabiega o zlecenia od GDDKiA. Mowa o firmie Kolin, która składała oferty m.in. na budowę drogi ekspresowej S19. Do tej pory jednak nie udało się jej zdobyć żadnego kontraktu.

Choć często jako punkt odniesienia dla ceny oferowanej w przetargu przyjmujemy wycenę inwestora, to jednak, zdaniem Damiana Kaźmierczaka, nie to powinno być podstawą do wnioskowania o natężeniu konkurencji. Jego zdaniem lepiej obrazuje sytuację porównanie cen najniższych do mediany wszystkich złożonych ofert. Okazuje się, że różnica w niektórych przypadkach sięga 20-25 proc.

– Część wykonawców mocno przelicytowuje konkurencję i wszystko wskazuje na to, że ta tendencja tylko się nasila – stwierdza przedstawiciel PZPB.

PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony