Partnerzy serwisu:

Raport ZDG TOR: wymierne korzyści z połączenia Orlenu i Lotosu

Redakcja 27.05.2019

Raport ZDG TOR: wymierne korzyści z połączenia Orlenu i Lotosu
fot. mat. pras.
Połączenie Orlenu i Lotosu będzie korzystne dla obu firm – wynika z raportu dotyczącego logistyki rynku paliw opracowanego przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR. Tylko w obszarze wymiany paliw na podstawie umów typu SWAP można uzyskać nawet do 115 mln zł oszczędności w skali roku.
Planowana w tym roku fuzja dwóch narodowych koncernów paliwowych może przynieść spore korzyści w zakresie logistyki dostaw, co wynika m. in. z faktu, że każda ze spółek ma silną pozycję w innej części kraju. Na koniec 2018 roku w Polsce było 6 765 stacji paliw. Najwięcej z nich posiadają operatorzy niezależni – 2 708. Drugą pozycję zajmuje PKN Orlen, który ma 1787 stacji, natomiast Lotos z 495 stacjami jest na piątym miejscu. Na detalicznym rynku paliw w Polsce udział Orlenu w 2018 r. wyniósł 28%, a Lotosu 6,2%. Ich udział w rynku hurtowym jest znacznie większy – odpowiednio 56% i 31,5 %.

Z raportu ZDG TOR wynika, że korzyści z połączenia są możliwe w czterech obszarach, a ich skala może być większa niż potencjał wynikający z prostego połączenia obu podmiotów. Jednym z nich są inwestycje w infrastrukturę.

Skoordynowane inwestycje

Orlen jest właścicielem 16 terminali paliw na terenie całego kraju, a Lotos ma ich 10. W sumie dysponują one pojemnością 15 tys. m3, ale to wciąż mało w stosunku do potrzeb polskiego rynku. Połączone siły Orlenu i Lotosu dają szansę na bardziej efektywną realizację niezbędnych inwestycji, zwłaszcza w zakresie skoordynowania działań obu koncernów w tym obszarze.

Warto również podkreślić, że import paliw wciąż ma na naszym rynku relatywnie duży udział. W tym kontekście połączenie Orlenu i Lotosu daje też szansę na zwiększenie bezpieczeństwa energetycznego kraju.

Lepsza logistyka

Szczególnie istotnym obszarem, jeśli chodzi o prognozowane w raporcie korzyści z fuzji gigantów paliwowych, jest logistyka, w tym korzystanie z umów typu SWAP, czyli wymiany produktów na rynku paliw. Umowy SWAP działają w ten sposób, że jedna firma (w modelu analitycznym wykorzystanym w raporcie oznaczona jako „A”) dostarcza określony asortyment paliw do bazy, z której paliwa odbiera i dostarcza do swoich stacji inna firma („B”). Analogicznie firma B dostarcza paliwa do innej bazy, z której swoimi cysternami odbiera je firma A. Każda z firm obsługuje tę bazę, dla której koszty transportu są w jej przypadku niższe, więc obie oszczędzają jednocześnie na kosztach logistyki.

Chociaż SWAP-y są popularną formą umów w sektorze paliwowym w Europie, to nie były one dotychczas wykorzystywane pomiędzy dwoma polskimi koncernami. Raport pokazuje, że jest tutaj duże pole do oszczędności. Dzięki obecności w Płocku Orlen mógłby dostarczać paliwo do stacji Grupy Lotos w Polsce południowej. Z kolei Lotos może realizować dostawy dla stacji PKN Orlen na Pomorzu, Pomorzu Zachodnim, a nawet na terenie województwa kujawsko-pomorskiego. W zależności od przyjętego modelu korzyści ze SWAP mogą przynieść od 50 do nawet 115 mln zł oszczędności rocznie. Ponadto połączone koncerny będą miały lepszą pozycję negocjacyjną ze względu na wzrost wolumenu zakupów, co powinno przełożyć się na jednoczesne zmniejszenie wydatków.

Wyzwania na przyszłość


Oprócz krótkoterminowych korzyści z połączenia obu koncernów paliwowych istotne są też wyzwania na przyszłość. Jak zauważono w raporcie, sektor paliwowy wraz z całym rynkiem transportowym dynamicznie się zmienia i dziś nie wiemy dokładnie, jak będzie wyglądał za kilkadziesiąt lat. Jedno jest pewne: Kierowcy będą chcieli tankować czy też ładować swoje auta tak, jak to robią do tej pory, czyli szybko i wygodnie – zauważa cytowany w raporcie Adrian Furgalski, wiceprezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. – To właśnie państwowe koncerny paliwowe powinny być liderami zmian zachodzących w transporcie i nie tylko dostosowywać się do nich, ale wręcz je wyprzedzać, a nawet współtworzyć – dodaje ekspert.

Jego zdaniem koncerny, które obecnie zajmują się głównie paliwami płynnymi, docelowo powinny się przekształcić w firmy operujące w szeroko pojętej branży energetycznej. Według Adriana Furgalskiego powodzenie tego planu zależeć będzie głównie od determinacji i wysiłku włożonego w realizację planu połączenia Orlen i Lotos.

Artykuł powstał pod patronatem PKN ORLEN.

Pełną wersję raportu można pobrać TUTAJ

PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony