Rekordowe zyski Torpolu

fot. Torpol
Torpol poinformował o dobrych wynikach finansowych. Po trzech kwartałach 2022 roku Grupa wypracowała skonsolidowany zysk brutto ze sprzedaży na poziomie 149,4 mln zł - ponad dwukrotnie więcej niż rok temu. EBITDA osiągnęła poziom 140,5 mln zł, co oznacza wzrost o 119,3 proc. rok do roku.
Jak czytamy w komunikacie, zysk netto Grupy Torpol wyniósł 105,8 mln zł (+194 proc.). Przychody w tym okresie wyniosły 731,8 mln zł wobec 772,7 mln zł osiągniętych rok wcześniej. Na kwartał przed końcem roku marża brutto ze sprzedaży sięgnęła 20,4 proc. (+11,1 p.p. r/r). Grupa zakończyła trzeci kwartał z gotówką na poziomie 387,1 mln zł.
Zysk na trudnym rynku
Prezes Torpolu Grzegorz Grabowski podkreśla, że zysk notowany jest w bardzo trudnej sytuacji rynku. - Wiele na to wskazuje, że cały 2022 roku może być pod tym względem najlepszy w historii spółki Torpol. W dużej mierze tak dobre wyniki uzyskujemy dzięki stosowaniu dyscypliny kosztowej, zaangażowaniu naszej wysoko wykwalifikowanej, kompetentnej kadry inżynierskiej i administracyjnej, posiadaniu zaplecza technicznego dysponującego wysokospecjalistycznymi maszynami do robót kolejowych oraz szerokim zakresem innych maszyn budowlanych. W rezultacie gwarantuje nam to terminowość, wysoką efektywność ekonomiczną i jakość realizacji robót budowlanych na prowadzonych projektach. Pozytywny wpływ na te wyniki miało również niezmaterializowanie się istotnych ryzyk uwzględnionych w pierwotnych wycenach dużych projektów pozyskanych w 2019 roku - twierdzi prezes Grabowski.
- Jednak wyniki 2022 roku stają się powoli historią, a przed nami niezwykle trudny 2023 rok. Cała branża budownictwa kolejowego będzie musiała zmierzyć się z wieloma wyzwaniami, na czele z brakiem kontraktów na rynku oraz rozstrzygnięć co do ich finansowania, związaną z tym ostrą walką konkurencyjną na każdym postępowaniu, podkręcaną stosowanymi przez zamawiającego aukcjami elektronicznymi, nałożonymi na Rosję sankcjami gospodarczymi skutkującymi ponadprzeciętnym, niemożliwym do przewidzenia wzrostem cen materiałów, usług, energii i paliw oraz nieadekwatną do tych wzrostów waloryzacją przyjętą na realizowanych kontraktach - dodaje w komunikacie.
Rynkowi brakuje zamówień z PLK
Jak podkreśla prezes, dzięki wypracowanej przez Grupę stabilnej mocnej pozycji finansowej, kadrowej i technicznej firma będzie mogła zmierzyć z tymi trudnościami, jednocześnie prowadząc działania związane
z dywersyfikacją i rozwojem. Na koniec września portfel zamówień Grupy sięgał 1,2 mld zł. Spółka aktywnie i skutecznie działa na rodzimym rynku przetargów kolejowych. Ostatnio PKP PLK wybrały ofertę Torpolu o wartości 691 mln zł brutto jako najkorzystniejszą w postępowaniu dotyczącym robót budowlanych w obrębie stacji Słupsk, a wcześniej w przetargu dotyczącym modernizacji stacji Ostróda (wartość oferty to 312,6 mln zł brutto). W trzecim kwartale br. oferta spółki (w ramach konsorcjum) okazała się zwycięska w przetargu na linii kolejowej nr 104 Chabówka - Nowy Sącz (wartość 963,95 mln zł brutto). To istotne, bo przetargów PLK jest bardzo mało.
Torpol podkreśla, że cała branża budowlana czeka na większą aktywność PLK, która w ostatnim czasie jest niższa z uwagi na zablokowane środki z funduszy UE. Jak czytamy, dodatkową szansą na nowe zamówienia dla spółki Torpol są planowane inwestycje w ramach CPK, gdzie szacowane są wielomiliardowe nakłady czy międzynarodowy projekt Rail Baltica, w którym spółka zamierza uczestniczyć. - Jesteśmy zainteresowani aktywnym udziałem w realizacji projektów kolejowych związanych z budową nowych linii kolei dużych prędkości oraz modernizacją już istniejących linii na rzecz CPK. Chcemy też uczestniczyć w realizacji projektu Rail Baltica. Razem z zagranicznymi partnerami bierzemy udział w pierwszym etapie tego międzynarodowego projektu kolejowego, dotyczącego modernizacji sieci trakcyjne na kolejowym połączeniu stolic Litwy, Łotwy i Estonii z Warszawą i resztą Europy – mówi Grzegorz Grabowski.
Torpol stawia też na dywersyfikację działalności, czego potwierdzeniem jest rozwój spółki zależnej Torpol Oil & Gas. - Spółka Torpol Oil & Gas w ostatnich latach dynamicznie się rozwija. W kolejnych latach zakładamy dalszy, wzrost jej działalności, angażowanie się w projekty o dużym stopniu innowacyjności oraz stabilizację pozycji finansowej. Ważnym krokiem w tym kierunku jest pozyskane ostatnio zamówienie od PGNiG S.A. (po przejęciu PKN ORLEN S.A.) o wartości 393 mln zł brutto – dodaje prezes Torpolu.
Zysk na trudnym rynku
Prezes Torpolu Grzegorz Grabowski podkreśla, że zysk notowany jest w bardzo trudnej sytuacji rynku. - Wiele na to wskazuje, że cały 2022 roku może być pod tym względem najlepszy w historii spółki Torpol. W dużej mierze tak dobre wyniki uzyskujemy dzięki stosowaniu dyscypliny kosztowej, zaangażowaniu naszej wysoko wykwalifikowanej, kompetentnej kadry inżynierskiej i administracyjnej, posiadaniu zaplecza technicznego dysponującego wysokospecjalistycznymi maszynami do robót kolejowych oraz szerokim zakresem innych maszyn budowlanych. W rezultacie gwarantuje nam to terminowość, wysoką efektywność ekonomiczną i jakość realizacji robót budowlanych na prowadzonych projektach. Pozytywny wpływ na te wyniki miało również niezmaterializowanie się istotnych ryzyk uwzględnionych w pierwotnych wycenach dużych projektów pozyskanych w 2019 roku - twierdzi prezes Grabowski.
- Jednak wyniki 2022 roku stają się powoli historią, a przed nami niezwykle trudny 2023 rok. Cała branża budownictwa kolejowego będzie musiała zmierzyć się z wieloma wyzwaniami, na czele z brakiem kontraktów na rynku oraz rozstrzygnięć co do ich finansowania, związaną z tym ostrą walką konkurencyjną na każdym postępowaniu, podkręcaną stosowanymi przez zamawiającego aukcjami elektronicznymi, nałożonymi na Rosję sankcjami gospodarczymi skutkującymi ponadprzeciętnym, niemożliwym do przewidzenia wzrostem cen materiałów, usług, energii i paliw oraz nieadekwatną do tych wzrostów waloryzacją przyjętą na realizowanych kontraktach - dodaje w komunikacie.
Rynkowi brakuje zamówień z PLK
Jak podkreśla prezes, dzięki wypracowanej przez Grupę stabilnej mocnej pozycji finansowej, kadrowej i technicznej firma będzie mogła zmierzyć z tymi trudnościami, jednocześnie prowadząc działania związane
z dywersyfikacją i rozwojem. Na koniec września portfel zamówień Grupy sięgał 1,2 mld zł. Spółka aktywnie i skutecznie działa na rodzimym rynku przetargów kolejowych. Ostatnio PKP PLK wybrały ofertę Torpolu o wartości 691 mln zł brutto jako najkorzystniejszą w postępowaniu dotyczącym robót budowlanych w obrębie stacji Słupsk, a wcześniej w przetargu dotyczącym modernizacji stacji Ostróda (wartość oferty to 312,6 mln zł brutto). W trzecim kwartale br. oferta spółki (w ramach konsorcjum) okazała się zwycięska w przetargu na linii kolejowej nr 104 Chabówka - Nowy Sącz (wartość 963,95 mln zł brutto). To istotne, bo przetargów PLK jest bardzo mało.
Torpol podkreśla, że cała branża budowlana czeka na większą aktywność PLK, która w ostatnim czasie jest niższa z uwagi na zablokowane środki z funduszy UE. Jak czytamy, dodatkową szansą na nowe zamówienia dla spółki Torpol są planowane inwestycje w ramach CPK, gdzie szacowane są wielomiliardowe nakłady czy międzynarodowy projekt Rail Baltica, w którym spółka zamierza uczestniczyć. - Jesteśmy zainteresowani aktywnym udziałem w realizacji projektów kolejowych związanych z budową nowych linii kolei dużych prędkości oraz modernizacją już istniejących linii na rzecz CPK. Chcemy też uczestniczyć w realizacji projektu Rail Baltica. Razem z zagranicznymi partnerami bierzemy udział w pierwszym etapie tego międzynarodowego projektu kolejowego, dotyczącego modernizacji sieci trakcyjne na kolejowym połączeniu stolic Litwy, Łotwy i Estonii z Warszawą i resztą Europy – mówi Grzegorz Grabowski.
Torpol stawia też na dywersyfikację działalności, czego potwierdzeniem jest rozwój spółki zależnej Torpol Oil & Gas. - Spółka Torpol Oil & Gas w ostatnich latach dynamicznie się rozwija. W kolejnych latach zakładamy dalszy, wzrost jej działalności, angażowanie się w projekty o dużym stopniu innowacyjności oraz stabilizację pozycji finansowej. Ważnym krokiem w tym kierunku jest pozyskane ostatnio zamówienie od PGNiG S.A. (po przejęciu PKN ORLEN S.A.) o wartości 393 mln zł brutto – dodaje prezes Torpolu.
Komentarze:
Zobacz też

Najnowsze wiadomości

Polecane wiadomości

Praca

Komentarze

Fotorelacje

Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS | Kontakt Pełna wersja strony |