Partnerzy serwisu:

Relacja wykonawca – inwestor musi polegać na dialogu, a nie dwóch monologach

Leonard Dolecki 20.06.2019

Relacja wykonawca – inwestor musi polegać na dialogu, a nie dwóch monologach
fot. LD
Waloryzacja kontraktów infrastrukturalnych i rentowność realizowanych projektów – to już od długiego czasu najczęściej poruszane tematy w branży budowlanej. Kluczowa jest tutaj kwestia relacji na linii wykonawca – inwestor. Na ten temat rozmawiali podczas panelu w ramach tegorocznego Kongresu Infrastruktury Polskiej przedstawiciele obu stron tej relacji.
Wszyscy uczestnicy byli zgodni, że na początku należy sobie zadać pytanie o to jak w ogóle ta relacja wygląda. – Jednym z tematów przewodnich naszej rozmowy jest to, czy dwie strony kontraktu (wykonawca i zamawiający – dop. red.) prowadzą dwa monologi czy dialog. Należy zaznaczyć, że my jako instytucja finansowa, która jest trochę z boku całej sytuacji, zawsze stawia na dialog. I bez względu na to o jakim produkcie mówimy, zawsze staramy się podchodzić do naszych klientów indywidualnie – mówił Robert Dębecki, dyrektor biura gwarancji KUKE.

Nowe kontrakty z nowymi zasadami

Mimo tego, że oczywiste jest to, że każda sytuacja jest inna, aby rozwiązać obecne problemy trzeba wypracować odpowiednie przepisy i modele działania. Na początku 2019 roku weszły w życie nowe rozporządzenia w kontraktach Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad jak i PKP PLK dotyczące waloryzacji. Są one uwzględniane w nowych umowach, a propozycja ta została w większości pozytywnie przyjęta przez branżę. „Gorącym tematem” pozostaje jednak kwestia podziału ryzyk.

Niektórzy chcieliby aby podejść do tej kwestii sprawiedliwie i rozkładać je po równo. Pojawiają się jednak głosy, aby nad sprawiedliwe traktowanie obu stron postawić logikę działania. – Nie zgadzam się ze sformułowaniem, że potrzebne jest równe traktowanie obu stron kontraktu, czyli, że zarówno wykonawca jak i zamawiający powinni być obarczeni równym ryzykiem. Przez 4 lata pracowaliśmy nad zestawieniem ryzyk w kontraktach kolejowych. Udało nam się zdefiniować 73 takie punkty i myślę, że jeśli prace nad tym trwałyby dalej to ta liczba mogłaby jeszcze wzrosnąć ponieważ nie da się przewidzieć wszystkich scenariuszy jakie mogą wydarzyć się na budowie. I teraz, z godnie z tym katalogiem, w nowych kontraktach PKP PLK nie będzie tak, że i po stronie zamawiającego jak i wykonawcy będzie po 36,5 ryzyk. Należało przydzielić konkretne ryzyka do odpowiedniej strony, która może nim najlepiej zarządzać. W związku z tym to nie będą równe liczby – mówił Przemysław Wróbel, doradca Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

Nadal świeże problemy z przeszłości

Niemniej jednak uczestnicy panelu jasno podkreślali, że najważniejszym aspektem, który potrzebuje odpowiednich instrumentów jest waloryzacja kontraktów podpisanych w ubiegłych latach.

– Obecnie mamy taką paradoksalną sytuację, że wszyscy są zgodni co do tego, że koszty realizacji kontraktów wzrosły o 30-40%, ale mówimy o waloryzacji jedynie w nowych umowach, a o tych, które były podpisane już jakiś czas temu zapominamy – mówił Wiesław Nowak, prezes zarządu, dyrektor generalny w ZUE. – Wszyscy, którzy realizujemy kontrakty i wszyscy, którzy je zlecają są świadomi, że zerwanie umowy w trakcie jej realizacji i wybranie nowego wykonawcy wiąże się ze zwiększaniem kosztów co najmniej o kilkadziesiąt procent niż zwaloryzowanie trwającego kontraktu – dodał.

Dlatego, problem mają zarówno zamawiający jak i wykonawcy, i jeśli nie zostanie on rozwiązany stracą wszyscy. Jednak strona prywatna nie jest do końca zadowolona z jakości dialogu. – O waloryzacji wstecznej strona publiczna nie rozmawiała i nie rozmawia. W styczniu 2018 roku jako organizacje wystosowaliśmy pismo do ministra infrastruktury otrzymaliśmy odpowiedź, że nie ma możliwości prawnej żeby rozmawiać o waloryzacji wstecz – informowała Barbara Dzieciuchowicz, prezes zarządu Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa.

Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony