Partner serwisu

Rezerwa na drogi podzielona. W sumie 336 mln zł

Elżbieta Pałys 07.05.2020

Rezerwa na drogi podzielona. W sumie 336 mln zł
Fot. Google Maps
W ramach rezerwy subwencji ogólnej do samorządów trafi 336 mln zł. Dokonano jej podziału. – Każdy kto złożył wniosek poprawny od strony formalnej uzyskał takie wsparcie – powiedział wiceminister infrastruktury Rafał Weber. – Pierwszy raz w historii nie brakuje środków inwestycyjnych na realizację zadań drogowych – dodał.
Pomiędzy samorządy podzielono 336 mln zł. Zasilą one 112 zadań zgłoszonych przez samorządy. Jak mówił podczas konferencji prasowej, wiceminister infrastruktury Rafał Weber, wśród nich są przebudowy mostów, zadania związane z poprawą warunków technicznych wiaduktów, dostosowaniem nośności dróg do 115 kN/oś, a także z poprawą bezpieczeństwa ruchu drogowego.

– Każdy kto złożył wniosek poprawny od strony formalnej uzyskał takie wsparcie. Pierwszy raz w historii nie brakuje środków inwestycyjnych na realizację zadań drogowych – powiedział wiceszef resortu infrastruktury. Jak wynika z przekazanej informacji, weryfikacji formalnej nie przeszło 7 wniosków (w sumie do MI wpłynęło 119 aplikacji).

Dodał, że obecnie, poza wsparciem inwestycji na drogach pozostających w gestii samorządów, środki z rezerwy mają znaczenie w aspekcie gospodarczym. – To 112 przetargów, 112 budów, to praca dla setek, tysięcy osób, które na co dzień zajmują się budownictwem drogowym – stwierdził Rafał Weber.

Z rezerwy zostaną dofinansowane w większości niewielkie zadania. Wśród największych są dotacje dla Torunia, który otrzymał 42 mln zł. Do każdej przyznanej kwoty samorząd musi dołożyć co najmniej drugie tyle.
Podzielona w Ministerstwie Rezerwa trafi teraz do Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego. Po jej zaakceptowaniu środki będą mogłyby trafić do beneficjentów.

Rezerwa subwencji ogólnej wspiera realizację inwestycji na drogach publicznych powiatowych i wojewódzkich oraz na drogach powiatowych, wojewódzkich i krajowych w granicach miast na prawach powiatu.

Część środków trafia także na utrzymanie rzecznych przepraw promowych o średnim natężeniu ruchu w skali roku powyżej 2 tys. pojazdów na dobę, wskazanych przez ministra właściwego do spraw transportu oraz na remont utrzymanie, ochronę i zarządzanie drogami krajowymi i wojewódzkimi w granicach miast na prawach powiatu.

Środki co roku dzielone są według kryteriów uzgodnionych wspólnie przez stronę rządową i samorządową. Przez lata były one istotnym wsparciem przede wszystkim dla zadań mostowych realizowanych przez samorządy.

Kryterium „mostowe” nadal jest utrzymane. W zasadach na 2020 rok jako preferowane wskazano zadania obejmujące budowę lub przebudowę obiektów inżynierskich, którym nadane zostały jednolite numery inwentarzowe, posiadających decyzję o pozwoleniu na budowę, w szczególności zadań realizowanych na obiektach wpisanych do rejestru zabytków.

Priorytet ustalono także dla inwestycji obejmujących budowę lub przebudowę dróg zapewniających dojazd pojazdów ciężkich do miejsc załadunku i wyładunku np. centrów logistycznych, terminali przeładunkowych itp. (tu był wymóg m.in. dostosowania do 115kN/oś).

Jako trzecie kryterium wskazane zostały zadania inwestycyjne związane z budową lub przebudową ciągów drogowych, przebiegających przez obszar co najmniej dwóch jednostek samorządowych, realizowanych na mocy porozumienia.


PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony