Rosja wywołuje kolejny kryzys żywnościowy. Szlak Morza Czarnego zagrożony

Most OsmangaziFot. A P on Unsplash
Otwarty dzięki współpracy ONZ i Turcji szlak wywozu ukraińskich zbóż przez Morze Czarne znów jest zagrożony. Z paktu pod fałszywym pretekstem wycofała się Rosja, co wstrzymało ruch statków w niedzielę, 30 października. Ukraina ,USA i Turcja działają, by nie dopuścić do wzrostu cen żywności na świecie.
Wywóz milionów ton zbóż z Ukrainy to gigantyczne wyzwanie. Atak Rosji na "spichlerz Europy" pogorszył dostęp do żywności i podniósł ceny przede wszystkim w krajach Globalnego Południa. Jak pisaliśmy wcześniej, skala przewozów jest tak duża, że mimo starań Kolei Ukraińskich droga morska jest niezbędna dla światowego bezpieczeństwa żywnościowego. Potwierdza to zresztą prezes Ukrzaliznycia.
22 lipca w Stambule podpisane zostało kluczowe porozumienie, dla odblokowania transportu zboża z Ukrainy. Rosja i Ukraina porozumiały się (każda oddzielnie) z Turcją oraz ONZ, dzięki czemu transport z ukraińskich portów został wznowiony od 1 sierpnia.
Od tego czasu drogą morską wywieziono z Ukrainy między 9 a 9,5 mln ton zbóż i innych produktów żywnościowych. - Pozwoliło to obniżyć światowe ceny żywności - nie ma wątpliwości Antony John Blinken, sekretarz stanu Stanów Zjednoczonych.
W tych okolicznościach Rosja po raz kolejny próbuje "zagrać" światowym bezpieczeństwem żywnościowym. Rosyjskie ministerstwo obrony oskarżyło Ukrainę o zaatakowanie chroniącej Korytarz Czarnomorski Floty Czarnomorskiej w pobliżu Sewastopola przy współpracy Brytyjczyków. Zdaniem strony ukraińskiej, najbliższe wybuchy miały miejsce 220 km od szlaków żeglugowych, a Rosja wykorzystuje "fałszywy pretekst". Brytyjczycy zaprzeczyli oskarżeniom rosyjskim. Oczywiście, pakt nie przebiega bezkonfliktowo - już wcześniej pojawiały się oskarżenia o łamanie ustaleń z obu stron. Jak podaje Reuters, jego ważność wygasa 19 listopada.
Zarówno Turcja, jak i Ukraina działają w kierunku utrzymania przewozów pomimo rosyjskiego ostracyzmu - na dziś (31 października) zaplanowano ruch 16 statków. Prezydent Wołodymir Żełeński podkreśla, że na skraju głodu są szczególnie Etopia, Jemen i Somalia.
Przewozy przez Morze Czarne uratowały żywnośćNo matter how good is railway, without sea ports our grain export doesn't work. I'm sure our Minister @OlKubrakov will show his magic again and #BlackSeaGrainInitiative will #KeepRunning. https://t.co/vRYAOXaT2O
— Alexander Kamyshin (@AKamyshin) October 27, 2022
22 lipca w Stambule podpisane zostało kluczowe porozumienie, dla odblokowania transportu zboża z Ukrainy. Rosja i Ukraina porozumiały się (każda oddzielnie) z Turcją oraz ONZ, dzięki czemu transport z ukraińskich portów został wznowiony od 1 sierpnia.
Od tego czasu drogą morską wywieziono z Ukrainy między 9 a 9,5 mln ton zbóż i innych produktów żywnościowych. - Pozwoliło to obniżyć światowe ceny żywności - nie ma wątpliwości Antony John Blinken, sekretarz stanu Stanów Zjednoczonych.
Jak jednak przypomina raport OZN, z powodu wojny i wstrzymanego przez wiele miesięcy eksportu, sytuacja na rynku, zwłaszcza w krajach uboższych, jest dużo gorsza niż rok temu.The Black Sea Grain Initiative has brought more than 9 million metric tons of food from Ukraine and lowered global food prices. We urge all parties to uphold this tremendously successful Initiative.
— Secretary Antony Blinken (@SecBlinken) October 30, 2022
Rosja wycofuje się pod fałszywym pretekstemIn the short space of time that the #BlackSeaGrainInitiative has been in operation, grain exports to developing and least developed countries have started to recover. But more needs to be done to match previous levels of exports. ⬇️ pic.twitter.com/deVFmUv91x
— UNCTAD, the UN trade & development body (@UNCTAD) October 27, 2022
W tych okolicznościach Rosja po raz kolejny próbuje "zagrać" światowym bezpieczeństwem żywnościowym. Rosyjskie ministerstwo obrony oskarżyło Ukrainę o zaatakowanie chroniącej Korytarz Czarnomorski Floty Czarnomorskiej w pobliżu Sewastopola przy współpracy Brytyjczyków. Zdaniem strony ukraińskiej, najbliższe wybuchy miały miejsce 220 km od szlaków żeglugowych, a Rosja wykorzystuje "fałszywy pretekst". Brytyjczycy zaprzeczyli oskarżeniom rosyjskim. Oczywiście, pakt nie przebiega bezkonfliktowo - już wcześniej pojawiały się oskarżenia o łamanie ustaleń z obu stron. Jak podaje Reuters, jego ważność wygasa 19 listopada.
Zarówno Turcja, jak i Ukraina działają w kierunku utrzymania przewozów pomimo rosyjskiego ostracyzmu - na dziś (31 października) zaplanowano ruch 16 statków. Prezydent Wołodymir Żełeński podkreśla, że na skraju głodu są szczególnie Etopia, Jemen i Somalia.
Komentarze:
Wojna Rosja - Ukraina

Zobacz też

Najnowsze wiadomości

Polecane wiadomości

Praca

Komentarze

Fotorelacje

Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS | Kontakt Pełna wersja strony |