Rusza drążenie tuneli na S1 obejściu Węgierskiej Górki







Rozpoczęła się najtrudniejsza część prac na kontrakcie związanym z budową tzw. obejścia Węgierskiej Górki, czyli S1 Przybędza Milówka. Ruszyło drążenie tuneli. Na 8,5-kilometrowym odcinku powstaną aż cztery takie obiekty tunelowe, w tym dwa o długościach 840 m oraz blisko 1000 m.
S1 Przybędza – Milówka to ważny odcinek na trasie Bielsko – Biała – granica polsko-słowacka (Zwardoń) – Svrcinovec na Słowacji. Obecnie przejazd drogą prowadzącą przez górskie miejscowości tworzy wąskie gardło na międzynarodowej trasie.
Budowa drogi była wyczekiwana od dawna. Umowę z wykonawcą udało się podpisać w październiku 2019 roku. Realizację zadania powierzono konsorcjum Mibud i Kobylarnia. Teraz GDDKiA poinformowała o rozpoczęciu kluczowych prac na tym kontrakcie.
W sumie na odcinku liczącym 8,5 km powstać mają 4 tunele drogowe (TD-1.1, TD-1.2 oraz TD-2.1, TD-2.2). Będą budowane na terenie gminy Węgierska Górka w powiecie żywieckim.
Tunele TD-1.1 i TD-1.2 drążone będą w zboczu masywu Barania Góra, w rejonie wschodniego stoku wzniesienia Glinne (1034 m n.p.m.), natomiast tunele TD-2.1 i TD-2.2 w zboczu masywu Barania Góra, w południowo-wschodnim stoku wzniesienia Żarek (667 m n.p.m.) i częściowo północno-wschodni stoku wzniesienia Mała Barania (659 m n.p.m.) – Białożyński Groń.
Tunel TD-1
Tunel będzie się składał z odcinka TD-1.1 (jezdnia na kierunek Zwardoń) o długości ok. 834 metrów oraz odcinka TD-1.2 (jezdnia na kierunek Żywiec) o długości ok. 807 metrów. Tunel TD-1 klasyfikowany jest jako tunel: drogowy, płytki, wykonywany metodą górniczą za pomocą robót strzałowych lub urabiania mechanicznego z pominięciem urabiania kombajnem, dwunawowy o obudowie monolitycznej żelbetowej.
Przekrój poprzeczny ma kształt podkowiasty wynikający z charakteru pracy konstrukcji. Gabaryty tunelu w wyłomie wynosić będą około 12,00 m (szerokość) x 9,50 m (wysokość), a odległość pozioma między osiami pary tuneli od około 41 do 42 metrów. Tunel posiadał będzie pięć poprzecznych przejść ewakuacyjnych pomiędzy komorami. Upad tuneli TD-1.1 i TD-1.2 wynosił będzie ok. 2 proc. w kierunku południowym.
Tunel TD-2
Tunel będzie się składał z odcinka TD-2.1 (jezdnia na kierunek Zwardoń) o długości użytkowej ok. 984 m (technicznej ok. 1000 m) oraz odcinka TD-2.2 (jezdnia na kierunek Żywiec) o długości ok. 975 m (technicznej ok. 991 m). Tunel TD-2 klasyfikowany jest jako tunel: drogowy, płytki, wykonywany metodą górniczą za pomocą robót strzałowych lub urabiania mechanicznego z pominięciem urabiania kombajnem, dwunawowy o obudowie monolitycznej żelbetowej. Przekrój poprzeczny ma kształt podkowiasty wynikający z charakteru pracy konstrukcji. Gabaryty tunelu w wyłomie wynosić będą około 12,0 m (szerokość) x 9,5 m (wysokość), a odległość pozioma między osiami pary tuneli od ok. 33,5 do 37,5 m. Tunel posiadał będzie trzy poprzeczne przejścia ewakuacyjne pomiędzy komorami. Upad odcinków tunelu TD-2.1 i TD-2.2 wynosił będzie ok. 2 proc. w kierunku północnym.
Metoda górnicza z nową metodą austriacką
Tunele zostaną wykonane metodą górniczą z zastosowaniem zasad NATM, tj. nowej austriackiej metody budowy tuneli, w myśl których górotwór stanowi element konstrukcji nośnej tunelu, przy czym jego ciśnienie po powstaniu wyłomu ma zostać obniżone przez wykonanie obudowy wstępnej, będącej jedynie tymczasową powłoką zabezpieczającą, umożliwiającą jednak odkształcenia i przesunięcia górotworu.
Odkształcenia górotworu dopuszcza się w pewnych granicach czasowych. Wykorzystane zostaną one do wykonania obudowy ostatecznej. Obudowa wstępna zostanie wykonana z użyciem obudowy ze stalowych dźwigarów kratowych, zbrojonego betonu natryskowego i kotew. Wykonanie obudowy wstępnej planowane jest na warstwy: górna - kalota, środkowa - sztrosa, dolna - spąg. Obudowa zasadnicza zostanie wykonana po wykonaniu obudowy wstępnej w postaci powłoki ze zbrojonego betonu o grubości do ok. 0,6 m.
Roboty związane z budową i oddaniem do ruchu tuneli planowane są do czasu ukończenia inwestycji. Zgodnie z umową, budowa całości inwestycji powinna zakończyć się w sierpniu 2023 r.
Co jeszcze się dziej na budowie?
Wykonano 47 tys. m3 wykopów m.in. w rejonie węzłów Przybędza i Milówka, oraz w śladzie drogi głównej pomiędzy węzłami i tunelami. Kontynuowano wzmocnienie podłoża z wykorzystaniem gwoździ gruntowych. Rozpoczęto również wykonywanie drenów wgłębnych, montaż kotew linowych i pali VDW („Vor Der Wand” – przed ścianą). W ramach robót mostowych wykonano 13,5 tys. m3 wykopów oraz pale testowe pod estakady w rejonach ulic Zielona Góra i Za Groniem. Wykonano również 10 pali docelowych pod estakadę w rejonie ulicy Zielona Góra. Rozpoczęto zbrojenie, a następnie betonowanie fundamentów pod estakadą w rejonie ul. Turystycznej.
Trwają prace przy wykopach pod portale obu tuneli, wykonano już ich ponad 8 tys. m3. Rozpoczęto również torkretowanie portalu południowego tunelu prowadzącego przez masyw Białożyński Groń oraz portalu północnego tunelu prowadzącego przez masyw Barania Góra. Zakończono już przebudowę wodociągu w rejonie węzła Milówka oraz kanalizacji sanitarnej w rejonie ul. Kasztanowej, a także przebudowę sieci wysokiego napięcia na linii relacji Węgierska Górka-Zabłocie. Kontynuowane jest przebudowa sieci elektroenergetycznej.
Budowa drogi była wyczekiwana od dawna. Umowę z wykonawcą udało się podpisać w październiku 2019 roku. Realizację zadania powierzono konsorcjum Mibud i Kobylarnia. Teraz GDDKiA poinformowała o rozpoczęciu kluczowych prac na tym kontrakcie.
W sumie na odcinku liczącym 8,5 km powstać mają 4 tunele drogowe (TD-1.1, TD-1.2 oraz TD-2.1, TD-2.2). Będą budowane na terenie gminy Węgierska Górka w powiecie żywieckim.
Tunele TD-1.1 i TD-1.2 drążone będą w zboczu masywu Barania Góra, w rejonie wschodniego stoku wzniesienia Glinne (1034 m n.p.m.), natomiast tunele TD-2.1 i TD-2.2 w zboczu masywu Barania Góra, w południowo-wschodnim stoku wzniesienia Żarek (667 m n.p.m.) i częściowo północno-wschodni stoku wzniesienia Mała Barania (659 m n.p.m.) – Białożyński Groń.
Tunel TD-1
Tunel będzie się składał z odcinka TD-1.1 (jezdnia na kierunek Zwardoń) o długości ok. 834 metrów oraz odcinka TD-1.2 (jezdnia na kierunek Żywiec) o długości ok. 807 metrów. Tunel TD-1 klasyfikowany jest jako tunel: drogowy, płytki, wykonywany metodą górniczą za pomocą robót strzałowych lub urabiania mechanicznego z pominięciem urabiania kombajnem, dwunawowy o obudowie monolitycznej żelbetowej.
Przekrój poprzeczny ma kształt podkowiasty wynikający z charakteru pracy konstrukcji. Gabaryty tunelu w wyłomie wynosić będą około 12,00 m (szerokość) x 9,50 m (wysokość), a odległość pozioma między osiami pary tuneli od około 41 do 42 metrów. Tunel posiadał będzie pięć poprzecznych przejść ewakuacyjnych pomiędzy komorami. Upad tuneli TD-1.1 i TD-1.2 wynosił będzie ok. 2 proc. w kierunku południowym.
Tunel TD-2
Tunel będzie się składał z odcinka TD-2.1 (jezdnia na kierunek Zwardoń) o długości użytkowej ok. 984 m (technicznej ok. 1000 m) oraz odcinka TD-2.2 (jezdnia na kierunek Żywiec) o długości ok. 975 m (technicznej ok. 991 m). Tunel TD-2 klasyfikowany jest jako tunel: drogowy, płytki, wykonywany metodą górniczą za pomocą robót strzałowych lub urabiania mechanicznego z pominięciem urabiania kombajnem, dwunawowy o obudowie monolitycznej żelbetowej. Przekrój poprzeczny ma kształt podkowiasty wynikający z charakteru pracy konstrukcji. Gabaryty tunelu w wyłomie wynosić będą około 12,0 m (szerokość) x 9,5 m (wysokość), a odległość pozioma między osiami pary tuneli od ok. 33,5 do 37,5 m. Tunel posiadał będzie trzy poprzeczne przejścia ewakuacyjne pomiędzy komorami. Upad odcinków tunelu TD-2.1 i TD-2.2 wynosił będzie ok. 2 proc. w kierunku północnym.
Metoda górnicza z nową metodą austriacką
Tunele zostaną wykonane metodą górniczą z zastosowaniem zasad NATM, tj. nowej austriackiej metody budowy tuneli, w myśl których górotwór stanowi element konstrukcji nośnej tunelu, przy czym jego ciśnienie po powstaniu wyłomu ma zostać obniżone przez wykonanie obudowy wstępnej, będącej jedynie tymczasową powłoką zabezpieczającą, umożliwiającą jednak odkształcenia i przesunięcia górotworu.
Odkształcenia górotworu dopuszcza się w pewnych granicach czasowych. Wykorzystane zostaną one do wykonania obudowy ostatecznej. Obudowa wstępna zostanie wykonana z użyciem obudowy ze stalowych dźwigarów kratowych, zbrojonego betonu natryskowego i kotew. Wykonanie obudowy wstępnej planowane jest na warstwy: górna - kalota, środkowa - sztrosa, dolna - spąg. Obudowa zasadnicza zostanie wykonana po wykonaniu obudowy wstępnej w postaci powłoki ze zbrojonego betonu o grubości do ok. 0,6 m.
Roboty związane z budową i oddaniem do ruchu tuneli planowane są do czasu ukończenia inwestycji. Zgodnie z umową, budowa całości inwestycji powinna zakończyć się w sierpniu 2023 r.
Co jeszcze się dziej na budowie?
Wykonano 47 tys. m3 wykopów m.in. w rejonie węzłów Przybędza i Milówka, oraz w śladzie drogi głównej pomiędzy węzłami i tunelami. Kontynuowano wzmocnienie podłoża z wykorzystaniem gwoździ gruntowych. Rozpoczęto również wykonywanie drenów wgłębnych, montaż kotew linowych i pali VDW („Vor Der Wand” – przed ścianą). W ramach robót mostowych wykonano 13,5 tys. m3 wykopów oraz pale testowe pod estakady w rejonach ulic Zielona Góra i Za Groniem. Wykonano również 10 pali docelowych pod estakadę w rejonie ulicy Zielona Góra. Rozpoczęto zbrojenie, a następnie betonowanie fundamentów pod estakadą w rejonie ul. Turystycznej.
Trwają prace przy wykopach pod portale obu tuneli, wykonano już ich ponad 8 tys. m3. Rozpoczęto również torkretowanie portalu południowego tunelu prowadzącego przez masyw Białożyński Groń oraz portalu północnego tunelu prowadzącego przez masyw Barania Góra. Zakończono już przebudowę wodociągu w rejonie węzła Milówka oraz kanalizacji sanitarnej w rejonie ul. Kasztanowej, a także przebudowę sieci wysokiego napięcia na linii relacji Węgierska Górka-Zabłocie. Kontynuowane jest przebudowa sieci elektroenergetycznej.
Komentarze:
Zobacz też

Najnowsze wiadomości

Polecane wiadomości

Praca

Komentarze

Fotorelacje

Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS | Kontakt Pełna wersja strony |