Rusza przetarg dotyczący poszerzenia A4 w Krakowie

Fot. Google Maps
Autostrada A4 stanowiąca południową obwodnicę Krakowa ma mieć po trzy pasy ruchu w każdą stronę. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłasza przetarg na wykonanie dokumentacji projektowej dla rozbudowy drogi na odcinku od węzła Balice do ul. Kąpielowej w Krakowie.
Chodzi o wykonanie studium techniczno – ekonomiczno - środowiskowego wraz z uzyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla rozbudowy o trzeci pas.
Na potrzebę poszerzenia drogi wskazywał jeszcze jesienią ubiegłego roku minister infrastruktury. – Już dziś duże natężenie ruchu na tym odcinku powoduje, że trasa wyczerpała zaplanowaną przepustowość. Rozbudowa A4 na odcinku, na którym kierowcy mają do dyspozycji po dwa pasy ruchu w każdym kierunku jest niezbędna, podobnie jak całego ciągu od polsko-niemieckiej granicy do Tarnowa – mówił Andrzej Adamczyk zapowiadając inwestycję.
Planowany do rozbudowy odcinek liczy 15 km. GDDKiA oczekuje opracowania dokumentacji z podziałem prac na trzy etapy. W pierwszym ma być przeprowadzone wstępne rozpoznanie i określone kluczowe uwarunkowania, a także wstępne koszty inwestycji.
Wykonawca będzie miał za zadanie opracować minimum 5 wariantów rozwiązań projektowych uwzględniających przebudowę, rozbudowę lub budowę – np. poszerzenie istniejących pasów ruchu, dobudowę drugiej jezdni, dobudowę obustronną pasów ruchu, dobudowę jednostronną pasów ruchu, czy też odcinkowo poprowadzenie drogi w nowym przebiegu. Droga nie ma pozostawionej rezerwy, stąd w grę wchodzą różne scenariusze. Ostatecznie trzy warianty mają być rekomendowane zamawiającemu. Dla nich będą prowadzone dalsze prace.
W drugim etapie warianty zostaną dookreślone m.in. w zakresie parametrów technicznych obiektów budowlanych, uściślony zostanie także zakres rzeczowy i finansowy oraz wytyczne dla koncepcji programowej wraz z analizą wielokryterialną umożliwiającą wybór najkorzystniejszego rozwiązania.
W trzecim etapie uzyskana ma być decyzja środowiskowa dla optymalnego wariantu.
Na wszystkie prace przewidziano 52 miesiące. Oprócz dobudowy trzeciego pasa, projektowana będzie także rozbudowa węzłów Kraków Balice i Kraków Skawina.
Dodatkowo w ramach prawa opcji brane jest pod uwagę zlecenie opracowania studium techniczno – ekonomiczno – środowiskowego wraz z uzyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla sąsiedniego odcinka drogi ekspresowej S52c od węzła Balice I do węzła Modlniczka (z wyłączeniem tego węzła).
Decyzja o skorzystaniu z prawa opcji zostanie podjęta na podstawie analizy i prognozy ruchu, które zostanie wykonane dla zamówienia podstawowego, obejmującej również odcinek od Węzła Balice I do Węzła Modlniczka na S52.
Termin składania ofert wyznaczono na 10 czerwca.
Przypomnijmy, pod koniec 2020 roku GDDKiA zleciła zaprojektowanie i wykonanie dodatkowego pasa ruchu na jezdni prawej odcinka A4 od węzła Kraków Południe do wiaduktu w ciągu ul. Kąpielowej (ok. 900 m), w kierunku Rzeszowa. Oprócz dobudowy pasa ruchu, przebudowana zostanie także łącznica węzła Kraków Południe od strony Zakopanego w kierunku Rzeszowa.
Opracowywana jest także kompleksowa dokumentacja projektowa rozbudowy węzła autostradowego Kraków Południe, na skrzyżowaniu A4 i DK7. Umowa została podpisana w marcu 2021 r.
Na potrzebę poszerzenia drogi wskazywał jeszcze jesienią ubiegłego roku minister infrastruktury. – Już dziś duże natężenie ruchu na tym odcinku powoduje, że trasa wyczerpała zaplanowaną przepustowość. Rozbudowa A4 na odcinku, na którym kierowcy mają do dyspozycji po dwa pasy ruchu w każdym kierunku jest niezbędna, podobnie jak całego ciągu od polsko-niemieckiej granicy do Tarnowa – mówił Andrzej Adamczyk zapowiadając inwestycję.
Planowany do rozbudowy odcinek liczy 15 km. GDDKiA oczekuje opracowania dokumentacji z podziałem prac na trzy etapy. W pierwszym ma być przeprowadzone wstępne rozpoznanie i określone kluczowe uwarunkowania, a także wstępne koszty inwestycji.
Wykonawca będzie miał za zadanie opracować minimum 5 wariantów rozwiązań projektowych uwzględniających przebudowę, rozbudowę lub budowę – np. poszerzenie istniejących pasów ruchu, dobudowę drugiej jezdni, dobudowę obustronną pasów ruchu, dobudowę jednostronną pasów ruchu, czy też odcinkowo poprowadzenie drogi w nowym przebiegu. Droga nie ma pozostawionej rezerwy, stąd w grę wchodzą różne scenariusze. Ostatecznie trzy warianty mają być rekomendowane zamawiającemu. Dla nich będą prowadzone dalsze prace.
W drugim etapie warianty zostaną dookreślone m.in. w zakresie parametrów technicznych obiektów budowlanych, uściślony zostanie także zakres rzeczowy i finansowy oraz wytyczne dla koncepcji programowej wraz z analizą wielokryterialną umożliwiającą wybór najkorzystniejszego rozwiązania.
W trzecim etapie uzyskana ma być decyzja środowiskowa dla optymalnego wariantu.
Na wszystkie prace przewidziano 52 miesiące. Oprócz dobudowy trzeciego pasa, projektowana będzie także rozbudowa węzłów Kraków Balice i Kraków Skawina.
Dodatkowo w ramach prawa opcji brane jest pod uwagę zlecenie opracowania studium techniczno – ekonomiczno – środowiskowego wraz z uzyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla sąsiedniego odcinka drogi ekspresowej S52c od węzła Balice I do węzła Modlniczka (z wyłączeniem tego węzła).
Decyzja o skorzystaniu z prawa opcji zostanie podjęta na podstawie analizy i prognozy ruchu, które zostanie wykonane dla zamówienia podstawowego, obejmującej również odcinek od Węzła Balice I do Węzła Modlniczka na S52.
Termin składania ofert wyznaczono na 10 czerwca.
Przypomnijmy, pod koniec 2020 roku GDDKiA zleciła zaprojektowanie i wykonanie dodatkowego pasa ruchu na jezdni prawej odcinka A4 od węzła Kraków Południe do wiaduktu w ciągu ul. Kąpielowej (ok. 900 m), w kierunku Rzeszowa. Oprócz dobudowy pasa ruchu, przebudowana zostanie także łącznica węzła Kraków Południe od strony Zakopanego w kierunku Rzeszowa.
Opracowywana jest także kompleksowa dokumentacja projektowa rozbudowy węzła autostradowego Kraków Południe, na skrzyżowaniu A4 i DK7. Umowa została podpisana w marcu 2021 r.
Komentarze:
Najnowsze wiadomości

Polecane wiadomości

Praca

Komentarze

Fotorelacje

Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS | Kontakt Pełna wersja strony |