Partnerzy serwisu:

Rusza rejestracja w e-Toll-u. Nie jest pewne kiedy wygaśnie obecny system

Elżbieta Pałys 25.05.2021

Rusza rejestracja w e-Toll-u. Nie jest pewne kiedy wygaśnie obecny system
fot. Viatoll.pl
Dziś, najpewniej w godzinach nocnych, uruchomiona zostanie rejestracja w nowym systemie poboru opłat e-Toll. Nadal nie jest pewna data wygaszenia obecnego systemu. Jego działanie można przedłużyć o 3 miesiące, jednak do tego potrzebne jest aneksowanie umów z usługodawcami ViaToll. Porozumień na razie nie ma, a oficjalne rozmowy dopiero ruszą.
– Dziś udostępniamy kluczowy moduł systemu e-Toll – internetowe konto klienta. To usługa, w której rozpoczynamy rejestrację użytkowników i pojazdów w nowym systemie – poinformowała podczas konferencji prasowej Magdalena Rzeczkowska, szefowa Krajowej Administracji Skarbowej. Także dziś ma ruszyć centrum obsługi klienta w nowym systemie, które ma zadanie wspierać klientów w procesie rejestracji oraz informować o jego funkcjonowaniu.

Rejestracja ma ruszyć dziś po zamknięciu dnia operacyjnego. Jak wyjaśnił Przemysła Koch, pełnomocnik ministra finansów ds. informatyzacji, w praktyce oznacza to późne godziny nocne. Przedsiębiorcy będą mogli się rejestrować przez stronę etoll.gov.pl jak i e-urząd skarbowy. W późniejszym czasie ma być także możliwość skorzystania przy rejestracji z pośrednictwa emitentów kart flotowych.

Napięty harmonogram

– Ten projekt jest wyzwaniem szczególnym. Z jednej strony ze względu na skalę – w systemie ViaToll jest zarejestrowanych 1,5 mln pojazdów, z drugiej strony ze względu na czas w którym te nowe rozwiązania dostarczamy. Pracowaliśmy nad tym projektem z bardzo napiętym, ambitnym harmonogramem – przyznała Magdalena Rzeczkowska.

Wiadomo, że kolejnym krokiem po uruchomieniu rejestracji będzie udostępnienie aplikacji, co planowane jest jeszcze w maju. W I połowie czerwca ma nastąpić natomiast produkcyjne uruchomienie systemu.

Kiedy wygaśnie ViaToll?

Ustawowy termin wygaśnięcia obecnego systemu i stosowania jako jedynego systemu E-Toll to 30 czerwca. Jednak nowelizacja ustawy o autostradach płatnych i Krajowym Funduszu Drogowym daje możliwość przesunięcia tego terminu, a tym samym wydłużenia okresu przejściowego, w którym dwa systemy będą funkcjonowały równolegle, do 30 września tego roku.

Żeby przesunąć obligatoryjny termin, a tym samym wydłużyć okres przejściowy, trzeba przedłużyć umowy z obecnymi usługodawcami ViaTolla. Na miesiąc przed planowanym wygaszeniem obecnego systemu nie można jeszcze tego zrobić, ponieważ nowelizacja dająca legitymację do rozmów oczekuje jeszcze na podpis prezydenta.

– Dopiero jak ustawa wejdzie w życie będzie możliwość przesunięcia terminu najpóźniej na 30 września 2021 roku, ale wymaga to dodatkowego wysiłku po stronie Krajowej Administracji Skarbowej, związanego z przygotowaniem form prawnych takich umów czy aneksów, które zapewnią, że wszyscy podwykonawcy dalej będą pełnić usługi związane z funkcjonowaniem systemu ViaToll – mówi Przemysław Koch. Bez aneksów za niewiele ponad miesiąc umowy wygasną. Czasy na negocjacje jest niewiele. Gdyby się one nie powiodły, zawarte w 2018 roku umowy wygasną za niewiele ponad miesiąc, to z kolei oznaczałoby, że nowy system jako jedyny musiałby działać od 1 lipca.     

Czy harmonogram się zepnie?

Tempo wprowadzania zmian jest bardzo duże. Czy harmonogram się zepnie? Dzisiejszy Puls Biznesu twierdzi, że nowy system e-Toll prawdopodobnie złapie poślizg. Według informatora gazety obecne zamieszanie jest nawet większe niż w 2018 r., kiedy państwo przejęło viaTolla. Wtedy administracja państwowa zawierała z wykonawcami wiele umów z wolnej ręki, gdyż brakowało czasu na przeprowadzenie przetargów. – Testy systemu pokazały wiele istotnych problemów. Najpoważniejsze są w obszarze płatności i rozliczeń – mówi źródło dziennika.

Swoje pretensje nadal zgłaszają także przewoźnicy, którzy oczekują udostępnienia przez państwo urządzeń do naliczania opłat. W ostatnim czasie Ministerstwo Finansów zaproponowało ulgę podatkową dotyczącą kosztów dostosowania do nowego systemu. Przewoźnicy mogliby odpisać od dochodu 500 zł na każdy pojazd zarejestrowany w nowym systemie w 2021 roku. To ma być specjalna, dodatkowa ulga dla przedsiębiorców (poza standardowym odliczaniem kosztów uzyskania przychodu).

– Wzorem innych państw to operator systemu powinien zabezpieczyć tego rodzaju urządzenia, a przewoźnik je wypożyczać wraz z kompleksową usługą związaną z transmisja danych – komentował pomysł na portalu RynekInfrastruktury.pl Maciej Wroński, prezes Związku Pracodawców Transport i Logistyka Polska.
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony