Partnerzy serwisu:

Utrzymanie dróg doczeka się stabilnego finansowania?

Elżbieta Pałys 06.05.2021

Utrzymanie dróg doczeka się stabilnego finansowania?
fot. GDDKiA
Prawidłowe utrzymanie dróg jest nie mniej ważne niż budowa nowych traktów, a im większa sieć, tym więcej wyzwań. Dodatkowym jest konieczność dostosowania dróg do przenoszenia obciążeń 11,5 t/oś. Prace utrzymaniowe mają się doczekać stabilnego finansowania. Rząd planuje przyjąć wieloletni program w tej sprawie.
Mowa o wieloletnim „Programie wzmocnienia krajowej sieci drogowej do 2030 roku”. Rada Ministrów planuje przyjąć go w IV kwartale tego roku. Program – według założeń – ma zapewnić stabilne finansowanie zadań utrzymaniowych, tym samym zapewnić spójną i bezpieczną sieć drogową. Istotnym elementem programu ma być zwiększenie spójności sieci, która jest dostosowana do ruchu pojazdów o nacisku osi do 11,5 t.

To zadanie nakładają na nasz kraj przepisy Unii Europejskiej. Tymczasem obecnie większość dróg krajowych innych niż ekspresowe lub autostrady nie ma wystarczających parametrów technicznych, by przejmować tak ciężki ruch. Żeby przeciwdziałać nadmiernej degradacji tych tras, Polska stosowała zezwolenia, które były wydawane przedsiębiorcom transportowym, którzy potrzebowali skorzystać z niedostosowanej drogi publicznej. Tej praktyce sprzeciwił się jednak Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej z marca 2019 roku. Tym samym wszystkie drogi publiczne, niezależnie od ich stanu technicznego, musiały zostać otwarte na ruch pojazdów o nacisku 11,5 t/oś.

Obawa przed przyspieszoną degradacją tych tras oznacza z kolei konieczność pilnego wzmacniania konstrukcji nawierzchni.

Te zadania mają być realizowane w ramach tzw. utrzymania strukturalnego. Będzie ono polegało na kompleksowych przebudowach lub rozbudowach dróg krajowych tak by zapewnić im odpowiednią nośność i zgodność z warunkami technicznymi.

Wieloletni program rządowy będzie się odnosił także do utrzymania bieżącego, czyli rutynowych prac remontowych, naprawczych, konserwacyjnych i porządkowych, które mają zapobiegać degradacji infrastruktury drogowej – chodzi tu zarówno o drogi krajowe, jak i ekspresowe i autostrady oraz przywracać pierwotne parametry techniczne.

W założeniach do programu, który rząd chce przyjąć przed końcem tego roku mowa jest także o działaniach, które zminimalizują negatywny wpływ infrastruktury drogowej na środowisko. W planach jest m.in. pilotażowe wprowadzanie nowych rozwiązań takich jak stosowanie nasadzeń w roli „zielonego filtra antysmogowego” a także elementu przeciwdziałającego suszy. Jest także mowa o wykorzystaniu odnawialnej energii oraz zapewnianiu gospodarki opadowo-wodnej w odniesieniu do sieci dróg krajowych oraz gospodarki obiegu zamkniętego przez wykorzystywanie tzw. destruktu asfaltowego.
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony