Partnerzy serwisu:

Rząd przyjął projekt ustawy dot. wsparcia finansowego dla armatorów śródlądowych

Redakcja 04.07.2019

Rząd przyjął projekt ustawy dot. wsparcia finansowego dla armatorów śródlądowych
fot. Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego/ fot. Rafal Modrzewski
Regulacje dotyczące udzielania wsparcia finansowego armatorom śródlądowym oraz funkcjonowanie Funduszu Żeglugi Śródlądowej i Funduszu Rezerwowego zawiera przyjęty we wtorek przez rząd projekt ustawy Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.
Jak podaje Polska Agencja Prasowa (PAP) – w projekcie ustawy przede wszystkim uregulowano zasady udzielania wsparcia finansowego armatorom śródlądowym oraz funkcjonowanie Funduszu Żeglugi Śródlądowej i Funduszu Rezerwowego.

Celem nowych regulacji jest dostosowanie polskiego prawa do zaleceń Komisji Europejskiej. Dostosowano także funkcjonowanie Funduszu Rezerwowego do prawa europejskiego. Jak podkreślają autorzy nowych przepisów, nowe rozwiązania powinny zwiększyć efektywność wykorzystania środków z Funduszu Żeglugi Śródlądowej.

Proponowane przepisy mają umożliwić rozwój i modernizację floty statków żeglugi śródlądowej przez zapewnienie finansowego wsparcia armatorom ze środków Funduszu Żeglugi Śródlądowej. Wśród form wsparcia armatorów znalazły się: kredyty o preferencyjnym oprocentowaniu, umorzenia części kredytów preferencyjnych i refinansowanie zakupu składników wyposażenia statków.

Dofinansowanie z Funduszu Żeglugi Śródlądowej będą mogli otrzymać nie tylko armatorzy z Polski, ale także z innych europejskich krajów.

Ponadto określono sposób funkcjonowania Funduszu Żeglugi Śródlądowej, Funduszu Rezerwowego oraz Rady Żeglugi Śródlądowej. Przewidziano rezygnację z uiszczania składek przez armatorów śródlądowych na rzecz Funduszu Żeglugi Śródlądowej oraz założono zwiększenie kręgu beneficjentów, mogących ubiegać się o kredyty ze środków Funduszu Żeglugi Śródlądowej o armatorów statków pasażerskich i technicznych.

Jak podali autorzy nowych przepisów, zniesienie opłacania składek na rzecz Funduszu Żeglugi Śródlądowej było jednym z postulatów armatorów śródlądowych; chodzi o ułatwienie prowadzenia działalności przez armatorów, którzy natykają się na problemy związane z brakiem żeglowności rzek. Jedną z ważnych grup beneficjentów nowych przepisów są również armatorzy statków pasażerskich.

"Ze względu na konieczność wspierania armatorów statków towarowych, pozostających w gorszej sytuacji rynkowej – kwota kredytów przeznaczonych dla armatorów statków pasażerskich nie będzie mogła przekroczyć 30% kwoty środków przeznaczonych na kredyty preferencyjne w planie finansowym Funduszu Żeglugi Śródlądowej" – podali autorzy przepisów.

Ponadto, w projekcie – zgodnie z zaleceniami Komisji Europejskiej – zaproponowano usunięcie mechanizmu wypłaty środków z Funduszu Żeglugi Śródlądowej za trwałe wyłączenie statków z eksploatacji oraz uchylenie przepisów dotyczących pomocy dla przedsiębiorstw w trudnej sytuacji ekonomicznej.

Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony